Alle berichten door Eoin Hennekam.

De slimme stad: een loze kreet?

De slimme stad, de digitale stad, de stad van de toekomst, een stad als ecosysteem voor innovatie. We hebben inmiddels een onuitputtelijke lijst van benamingen voor steden die innoveren, op welke manier dan ook. Wat maakt dat we er nu zulke termen aan koppelen? Welk effect heeft dat? Mariana Fried vertelt meer over de kracht van taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Proactieve dienst­verlening zou de norm moeten zijn’

Stad Gent heeft indruk gemaakt met haar proactieve dienstverlening. Dienstverlening waarbij de gebruiker écht centraal staat. Wat houdt deze dienstverlening in? En wat kunnen we van Gent leren? Sarah Spiessens vertelt het ons.

Hoe zetten andere landen in Europa de gebruiker centraal?

Met het UserCentriCities (UCC) netwerk kent Europa een community vol overheidsprofessionals die zich inzetten voor inclusieve en toegankelijke overheden. En die met elkaar samenwerken. Tijdens de UserCentriCities Summit 2023 werd die samenwerking gevierd en werden gebruikersgerichte diensten bekroond.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Communi­catie is alleen effectief als die bruik­baar is voor iedereen’

Charlotte van Oostrum verzorgt de training Digitale Toegankelijkheid tijdens de Training Gebruiker Centraal. “Met toegankelijke informatie en diensten sluit je niemand buiten.” Lees hier wat je van haar training kunt verwachten.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De 8 dimensies van persoonlijke dienst­verlening

Overheden introduceren vaak ‘persoonlijke’ digitale diensten. Maar waarom worden die ideeën vaak slecht ontvangen? Omdat niet aan gebruikers zélf wordt gevraagd wat ze belangrijk vinden. Aldus Jeroen van Grondelle en Dies Weijschedé tijdens een online bijeenkomst voor leden van Community CX.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Mensen gaan straks weg met het idee: ‘hier kan ik morgen meteen mee aan de slag.’’

Tijdens de Training Gebruiker Centraal verzorgt Aafke van Welbergen de training Inclusief Gebruikersonderzoek. Dat doet ze samen met Lennart-Jan Reitsma en Twan Emonts-Schumer. “We willen mensen in staat stellen zelf ontwerpprocessen voor inclusief gebruikersonderzoek in te richten. Mensen gaan straks weg met het idee: ‘Hier kan ik morgen meteen mee aan de slag.’”

Een over­heid die rekening houdt met de menselijke maat heeft behoefte aan klant­gerichte leiders

Martijn Lentz is 1 van de grondleggers van Community CX van Gebruiker Centraal. Hij werkt als practice lead Customer Experience bij de Kamer van Koophandel (KVK). Zijn doel: “De dienstverlening van de overheid verbeteren door meer klantgedreven werken." Daarin moeten ook leiders klantbeleving centraal gaan stellen. Lees hier het volledige interview met Martijn.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De Training Gebruiker Centraal op 2 bijzondere locaties

In juni is de Training Gebruiker Centraal. De kans voor jou als overheidsprofessional om je verder te verdiepen in inclusieve en toegankelijke dienstverlening, en ermee aan de slag te gaan in je werk. Lees hier meer over de bijzondere locaties waar de training gegeven wordt: de Boekenberg in Spijkenisse en de Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar. 

Intervisie Online Formulieren wordt Community Online Formulieren!

De Intervisie Online Formulieren is omgezet naar een community. We kondigen ook meteen het eerste event van de community aan: de Training Online Formulieren. Lees hier alles wat je moet weten!

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen