Alle berichten door Eoin Hennekam.

UWV: ‘Elke dag een beetje beter voor onze cliënten en werkgevers’ 

De laatste jaren trekt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) er hard aan om meer klantgedreven te werken. “We zijn goed bezig, maar het kan nog beter!”, zegt Birgitte van Buggenum. Lees hoe UWV werkt aan een meer klantgerichte dienstverlening. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe Tallinn digitale 3D-modellen voor de stad gebruikt 

Estland is een voorloper in digitalisering. Iets wat ook te zien is in de inspanningen van Tallinn op het gebied van stadsplanning. Daarbij maakt Tallinn gebruik van ‘digital twins’. De details van deze slimme stadsaanpak deelt Christopher Raitviir, die hier samen met Aado Altmets aan werkt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Door een verkeerde focus zijn investeringen in inclusie voor de bühne

We hebben onze mond er vol van: ‘We moeten inclusiever zijn. Diversiteit is superbelangrijk!’ “Maar het is een groot praatcircus”, neemt Jacques de Wit geen blad voor de mond. “We praten veel, maar doen te weinig.” Hij vertelt hoe we bij de overheid de verkeerde focus hebben en onjuiste investeringen maken.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Zit u wel echt in een rolstoel?’ 

“Digitalisering van de overheid is leuk en aardig. Maar vaak lijken we daar als overheid meer mee te dehumaniseren; we worden steeds minder menselijk.” Dat zijn de stellige woorden van Riëtte Habes, raadslid bij de gemeente Stichtse Vecht. Riëtte noemt confronterende voorbeelden van klantreizen die volledig in de soep lopen. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe meten we of gebruikers tevreden zijn over software?

Momenteel stelt NEN een nieuwe Nederlandse Praktijk Richtlijn (NPR) op. Methoden om gebruikerstevredenheid te meten, zijn onderdeel van deze praktijkrichtlijn. Op 5 september organiseerden we daar een interactieve workshop over. Wat hebben we geleerd tijdens de workshop? 

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

‘Het niet betrekken van gebruikers leidt tot nul inzichten’

“Het betrekken van gebruikers bij het ontwerpen van diensten zou net zo normaal moeten zijn als tandenpoetsen”, zegt Maureen Wijsman-de Hond. Ze deelt de ervaringen van Rotterdam met het testen met gebruikers. Ze deelt waardevolle inzichten in de noodzaak daarvan.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

‘De belangrijkste rol van de stad is zorgen voor de inwoners’ 

De Kyiv Digital app laat zien hoe noodzakelijk een gebruikersgerichte focus van de overheid is. Oleg Polovynko, adviseur Digitalisering van de burgemeester van Kiev, Oekraïne, deelt het verhaal van Kiev over gebruikersgerichtheid in tijden van oorlog.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De slimme stad: een loze kreet?

De slimme stad, de digitale stad, de stad van de toekomst, een stad als ecosysteem voor innovatie. We hebben inmiddels een onuitputtelijke lijst van benamingen voor steden die innoveren, op welke manier dan ook. Wat maakt dat we er nu zulke termen aan koppelen? Welk effect heeft dat? Mariana Fried vertelt meer over de kracht van taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Proactieve dienst­verlening zou de norm moeten zijn’

Stad Gent heeft indruk gemaakt met haar proactieve dienstverlening. Dienstverlening waarbij de gebruiker écht centraal staat. Wat houdt deze dienstverlening in? En wat kunnen we van Gent leren? Sarah Spiessens vertelt het ons.

Hoe zetten andere landen in Europa de gebruiker centraal?

Met het UserCentriCities (UCC) netwerk kent Europa een community vol overheidsprofessionals die zich inzetten voor inclusieve en toegankelijke overheden. En die met elkaar samenwerken. Tijdens de UserCentriCities Summit 2023 werd die samenwerking gevierd en werden gebruikersgerichte diensten bekroond.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Communi­catie is alleen effectief als die bruik­baar is voor iedereen’

Charlotte van Oostrum verzorgt de training Digitale Toegankelijkheid tijdens de Training Gebruiker Centraal. “Met toegankelijke informatie en diensten sluit je niemand buiten.” Lees hier wat je van haar training kunt verwachten.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid