Community Proactieve Dienstverlening
Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.
Proactieve dienstverlening gaat ook om praktische hulp. Zoals automatische meldingen als je rijbewijs verloopt. Of een ambtenaar die contact opneemt om je te wijzen op iets waar je recht op hebt. Met iets heel kleins kunnen inwoners en ondernemers al enorm geholpen zijn. Het scheelt bureaucratie en dat is fijner voor iedereen. Dat vergroot het vertrouwen van mensen in de overheid.
Voor proactieve dienstverlening heeft de overheid wel actuele gegevens van mensen nodig. En intern goede samenwerking binnen de overheid is enorm belangrijk. Hoe je dat organiseert? En wat je kunt opsteken van andere organisaties? Dát leer je in de Community Proactieve Dienstverlening.
Meld je meteen aan voor Community Proactieve Dienstverlening
Waarom een Community Proactieve Dienstverlening?
In de Community Proactieve Dienstverlening maken we je bekend met de voordelen van proactieve dienstverlening. En hoe die de gebruiker écht centraal zet. Ook willen we laten zien op welke manieren het toegepast wordt. We brengen proactieve dienstverlening dichterbij voor leden. En vooral voor de gebruiker, voor wie we het uiteindelijk doen.
Hoe werken we in de community samen aan proactieve dienstverlening?
Onze community richt zich op het delen van kennis, ideeën en ervaringen, het uitbreiden van ons netwerk, en samen werken aan gedeelde uitdagingen. We willen ook concrete voorbeelden laten zien. We organiseren verschillende (online) bijeenkomsten om elkaar te inspireren met goede voorbeelden.
Voor wie is deze community?
Deze community is voor professionals die willen bijdragen aan een overheid die betere dienstverlening biedt. Of erover willen leren. Leden kunnen meerdere rollen hebben (inhoudelijk expert, aanjager, verbinder, promotor, etc.). Je bent of in dienst van een overheid of werkt als externe aan de dienstverlening van de overheid.
Bijeenkomsten en kennissessies
Om kennis te delen en bestaande leden bij elkaar te brengen, organiseren we verschillende bijeenkomsten. Denk aan kennissessies, presentaties, workshops en netwerkbijeenkomsten. De leden bepalen de inhoud van die sessies.
Samenwerkingsomgeving
De leden van de community’s van Gebruiker Centraal werken samen via Pleio. Op Pleio delen kun je met leden in gesprek en kennis uitwisselen. Daarnaast delen we op Pleio opbrengsten uit bijeenkomsten. In een later stadium plaatsen we hier ook tools en formats die je helpen bij proactieve dienstverlening. Jij denkt mee over wat we op Pleio plaatsen.
Kennisgroep
Voor deze bijeenkomsten en samenwerkingsomgeving zijn we op zoek naar actieve leden. Samen vormen deze leden een kennisgroep. Wil je een actieve rol spelen in deze community? Mail dan de communitymanager Jelle Beijer.
Lezen Alle artikelen van 'Proactieve Dienstverlening'
Proactieve dienstverlening kán (soms met wat creativiteit en durf)
Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
Hoe maak je impact met onderzoek?
De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?
Meer over
- Onderzoeken, testen en meten
De bluts met de buil nemen
De toekomst van menselijke dienstverlening van de overheid heb ik gezien in België. En die is proactief. Dat wist een IT-leverancier te vertellen die snapt dat IT niet technisch is, maar draait om mensen. Dat het niet draait om de digitale spullenboel, maar om hoe die digitale inrichting de persoonlijke verhalen ondersteunt, niet dicteert. En dat dienstverlening voor íedereen is.
Meer over
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
Meer weten over deze community?
Aanmelden Community Proactieve Dienstverlening
Via dit formulier kun je je aanmelden voor de Community Proactieve Dienstverlening
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.