Community Omnichannel
Mensen die contact hebben met een overheidsorganisatie doen dit via verschillende communicatiekanalen. Bijvoorbeeld via een mobiele app, formulieren of een persoonlijk gesprek. Hoe laat je die kanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie ga je met die vragen aan de slag en breng je kanalen samen.
Hoe zorg je er dan voor dat de gebruiker niet van het ene kanaal naar het andere gestuurd wordt? En hoe zorg je ervoor dat deze gebruiker niet steeds opnieuw zijn verhaal hoeft te vertellen? Kortom, hoe zorg je ervoor dat de gebruiker niet verdwaalt in een (digitaal) doolhof van communicatiekanalen? Het antwoord is de omnichannelstrategie.
Leden van Community Omnichannel werken samen aan het managen van hun kanalen en het veranderen naar een meer omnichannel organisatie. Samen helpen we elkaar omnichannel in je organisatie te laten leven en een belangrijk onderdeel van de organisatiestrategie te maken.
Waarom een Community Omnichannel?
Veel organisatie willen toewerken naar een naadloze, inclusieve klantinteractie voor de gebruiker met een duidelijke kanaalstrategie. Organisaties lopen daarin tegen vergelijkbare uitdagingen aan. Die uitdagingen het hoofd bieden kan moeilijk zijn. In Community Omnichannel komen professionals van de overheid en daarbuiten samen om te netwerken, kennis uit te wisselen, elkaar te inspireren en goede voorbeelden te delen.
Wat we doen in de community
We organiseren structureel online en offline bijeenkomsten over Omnichannel-thema's, samen met organisaties, zoals Gluren bij de Buren. Onderwerpen worden aangedragen door leden. Iedereen mag deelnemen aan de bijeenkomsten. Daarnaast ontwikkelen we hulpmiddelen, zoals vodcasts, scans en tools. Buiten de bijeenkomsten om kunnen communityleden verder met elkaar in gesprek op ons samenwerkingsplatform.
Voor wie is deze community?
Deze community is voor mensen binnen overheidsorganisaties die werken aan omnichannel. Of je nu expert bent of beginner, je bent van harte welkom. Ook als je werkt aan omnichannel buiten de overheid ben je van harte welkom om lid te worden, maar commerciële doeleinden stellen we niet op prijs. De community draait om de inhoud en leren van elkaar.
Wat lidmaatschap je biedt
Lidmaatschap van een community heeft meerdere voordelen. Zo krijg je automatisch een mail wanneer we iets organiseren, zoals een bijeenkomst (lees ook onze gedragsregels voor bijeenkomsten). Je bent dus altijd als eerste op de hoogte.
Daarnaast krijg je toegang tot Pleio, waar je andere leden kunt vinden tussen bijeenkomsten door. Zo kun je contact zoeken met andere professionals die aan dezelfde of andere thema’s werken. Ook komen daar de presentaties te staan van bijeenkomsten.
Verder krijg je persoonlijke aandacht van de communitymanager. Die zet zich actief in om leden te verbinden op thema’s waarop ze elkaar kunnen helpen. De informatie uit je aanmelding helpt hierbij.

Toolkit Omnichannel
Al onze omnichannel-hulpmddelen staan in onze toolkit. De Toolkit Omnichannel helpt jou op weg met omnichannel-dienstverlening of omnichannel-dienstverlening naar een volgend niveau te brengen.
Gebruik de hulpmiddelen uit de Toolkit OmnichannelLezen Alle artikelen onder 'Community Omnichannel'

Hoe maak je impact met onderzoek?
De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?
Meer over
- Onderzoeken, testen en meten

In het hart van de provincie Zuid-Holland
Met bijna 4 miljoen mensen verspreid over 86 gemeenten, is Zuid-Holland de grootste en dichtstbevolkte provincie van Nederland. Maartje Stevens, online adviseur, en Manuela Mans-Marin, coördinator van het contactcentrum en team informatiediensten, vertellen over de complexe rol van de provincie Zuid-Holland en de waarde van omnichannel-dienstverlening.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Mensgericht denken en ontwerpen

Bjorn Dirkse over digitale dienstverlening: ‘Als we onszelf als mensen maar niet kwijtraken’
Bjorn Dirkse vertelt over het samenspel van kanalen bij Gemeente Rotterdam. En over zijn zorg dat we de mens niet uit het oog moeten verliezen.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
Meer weten over deze community?
Aanmelden Community Omnichannel
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.