Mens­gericht denken en ont­werpen

Niet interne processen, maar de gebruiker centraal bij de ontwikkeling van je dienstverlening. Ook wel design thinking genoemd. En dat kan alleen als je echt luistert naar - en empathie toont voor de gebruiker. Je vindt hier alles wat we delen over mensgericht denken en ontwerpen.

Agenda

Online bijeen­komst Proactieve Dienst­verlening: inzicht in wat burgers verwachten en nodig hebben

Op maandag 24 november van 16.00 tot 17.00 uur is er een online bijeenkomst van Community Proactieve Dienstverlening. In de online bijeenkomsten behandelen we specifieke thema's van proactieve dienstverlening. Daar gaan we samen over in gesprek. Deze keer hebben we het over inzicht in wat burgers écht verwachten en nodig hebben bij proactieve dienstverlening. Ben je er ook bij?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Themadag Klant­reizen: generieke klant­routes

Op maandag 1 december organiseren we de online kennissessie ‘In gesprek gaan met je klant’. Leer de basis over in gesprek gaan met je klant en hoe je echt naar je klanten kan luisteren!

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Word klant­reiscoach

Voor onze klantreistrainingen zoeken we coaches. Die kunnen starters van klantreizen helpen ook in hun organisatie aan de slag te gaan. Word jij ook coach?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Lezen Alle artikelen over mensgericht denken en ontwerpen

Goede dienst­verlening: daar merkt niemand iets van

Wat merkt een burger er eigenlijk van als overheidsdiensten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn? Wanneer weten we dat wij het goed hebben gedaan? En hoe weten we dat we de volgende crisis, zoals een toeslagenaffaire, in de kiem hebben gesmoord? Nou, dat weten we dus niet.

Gebruiker Centraal Cultuur Challenge gewonnen door Gemeen­te Waadhoeke

In de zomer van 2025 organiseerden we de Gebruiker Centraal Cultuur Challenge. In de challenge namen 10 overheidsorganisaties het tegen elkaar op. Welke organisatie verbetert de dienstverlening in hun organisatie met een cultuurverandering waarbij gedacht wordt vanuit de mens? Het antwoord: meerdere organisaties. Maar Gemeente Waadhoeke won de challenge met WIM: de Waadhoeke Ideeën Maandag.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Tips voor klant­gerichte leiders: ‘Wie A zegt, moet niet B doen’

Bram Drewes maakte de overstap van Vattenfall naar dochteronderneming DELTA Energie. Aan de kersverse CEO de taak om zich te bewijzen. Hij heeft een duidelijk doel: de organisatie veranderen naar het meest klantgerichte energiebedrijf van Nederland. Een verhaal over klantgericht leiderschap. En de lessen van Bram voor leiders bij de overheid. 

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Meer doen met mensgericht denken en ontwerpen

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om mensgericht denken en ontwerpen meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Uitgelicht beeldmerk Mensen maken de Stad

De dingen die we niet zien

Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje ‘De dingen die we niet zien’.

Meer over dit project en het doe-boekje

Uitgelichte afbeelding community Proactieve Dienstverlening

Community Proactieve Dienstverlening

Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.

Meer over de Community Proactieve Dienstverlening

Community Omnichannel

Hoe laat je verschillende contactkanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie breng je kanalen samen en zet je de gebruiker centraal.

Meer over de Community Omnichannel

Uitgelichte afbeelding: beeldmerk Community CX

Community CX

Hoe ervaren klanten jouw organisatie? Om die vraagt draait Customer Experience (CX), ook wel klantbeleving. In Community CX werken we samen aan een klantgerichte overheid. Een overheid die gericht is op de klantbeleving van inwoners, ondernemers en cliënten.

Meer over de Community CX