Mens­gericht denken en ont­werpen

Niet interne processen, maar de gebruiker centraal bij de ontwikkeling van je dienstverlening. Ook wel design thinking genoemd. En dat kan alleen als je echt luistert naar - en empathie toont voor de gebruiker. Je vindt hier alles wat we delen over mensgericht denken en ontwerpen.

Agenda

Online bijeen­komst Proactieve Dienst­verlening

Op donderdag 8 mei van 10.00 tot 11.00 uur is er een online bijeenkomst van Community Proactieve Dienstverlening. In deze bijeenkomsten gaan we in op specifieke thema's van proactieve dienstverlening. Daarover gaan we in gesprek om samen proactieve dienstverlening te verrijken.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Online bijeen­komst CX: Meten is weten

Neem deel aan de online Community CX bijeenkomst. We behandelen specifieke vraagstukken en onderwerpen uit de community.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Online bijeen­komst Omni­channel

Neem deel aan de online Community Omnichannel bijeenkomst. We behandelen specifieke vraagstukken en onderwerpen uit de community.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Lezen Alle artikelen over mensgericht denken en ontwerpen

Inclusief denken en doen bij de over­heid: niet mak­kelijk, maar een morele verant­woorde­lijk­heid

De overheid moet beleid maken dat voor alle burgers werkt. Inclusief denken en doen is daarbij essentieel, maar niet eenvoudig. Dit artikel bespreekt 3 hardnekkige uitdagingen, de morele verantwoordelijkheid op verschillende niveaus en 4 onmisbare kwaliteiten om daadwerkelijk inclusief te handelen en systeemverandering teweeg te brengen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Samen met gebruikers de ID-wallet voor de toekomst ont­wik­kelen

Hoe ontwikkel je een toegankelijke ID-wallet die werkt voor iedereen? Inzicht in onderzoek, feedback en ethiek binnen het sociaal domein.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Blij met Barneveld!

‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?

Meer doen met mensgericht denken en ontwerpen

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om mensgericht denken en ontwerpen meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Uitgelicht beeldmerk Mensen maken de Stad

De dingen die we niet zien

Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje De dingen die we niet zien.

Meer over dit project en het doe-boekje

Uitgelichte afbeelding community Proactieve Dienstverlening

Community Proactieve Dienstverlening

Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.

Meer over de Community Proactieve Dienstverlening

Community Omnichannel

Hoe laat je verschillende contactkanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie breng je kanalen samen en zet je de gebruiker centraal.

Meer over de Community Omnichannel

Uitgelichte afbeelding: beeldmerk Community CX

Community CX

Hoe ervaren klanten jouw organisatie? Om die vraagt draait Customer Experience (CX), ook wel klantbeleving. In Community CX werken we samen aan een klantgerichte overheid. Een overheid die gericht is op de klantbeleving van inwoners, ondernemers en cliënten.

Meer over de Community CX