Mensgericht denken en ontwerpen
Niet interne processen, maar de gebruiker centraal bij de ontwikkeling van je dienstverlening. Ook wel design thinking genoemd. En dat kan alleen als je echt luistert naar - en empathie toont voor de gebruiker. Je vindt hier alles wat we delen over mensgericht denken en ontwerpen.
Agenda

Online bijeenkomst Online Formulieren: ervaringen van DUO Groningen
Neem deel aan de online Community Online Formulieren bijeenkomst. We behandelen specifieke vraagstukken en onderwerpen uit de community.
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Themadag Klantreizen
Op 22 mei van 13.00 tot 17.00 uur is de Themadag Klantreizen. Tijdens de themadag werken we samen aan klantreizen. Dit doen we aan de hand van een paar specifieke thema's en doelgroepen. Zo kun jij je kennis over deze klantreisthema's verder verdiepen. Ben je er ook bij?
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Optimaal Digitaal spelleidertraining
Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Een spelleider helpt om het spel goed te laten verlopen. Tijdens de training maak je kennis met het Optimaal Digitaal Spel. We geven je tips en tricks hoe je als spelleider het resultaat positief kunt beïnvloeden.
Lezen Alle artikelen over mensgericht denken en ontwerpen

Hoe we systemen en mensen verbinden in dienstverlening
Hoe slaan we een brug tussen de systeemwereld van de overheid en de leefwereld van de gebruiker? We delen bevindingen uit gesprekken met collega's.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Doen is weten! Hoe de overheid echt gebruiksgericht kan werken
Bij de overheid draait het steeds meer om de gebruiker. Hoe zorgen we ervoor dat overheidsdiensten aansluiten bij wat mensen nodig hebben, rekening houdend met hun situatie en context? Zowel voor burgers en ondernemers als overheidsmedewerkers. Het antwoord ligt in een andere manier van werken: een aanpak waarbij de mensen om wie het gaat centraal staan, waarbij samenwerking en kennisdeling vooropstaan en waarbij een cultuurverandering noodzakelijk is. Lees het interview met Anouschka Scholten.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Inclusief denken en doen bij de overheid: niet makkelijk, maar een morele verantwoordelijkheid
De overheid moet beleid maken dat voor alle burgers werkt. Inclusief denken en doen is daarbij essentieel, maar niet eenvoudig. Dit artikel bespreekt 3 hardnekkige uitdagingen, de morele verantwoordelijkheid op verschillende niveaus en 4 onmisbare kwaliteiten om daadwerkelijk inclusief te handelen en systeemverandering teweeg te brengen.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten
Meer doen met mensgericht denken en ontwerpen
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om mensgericht denken en ontwerpen meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

De dingen die we niet zien
Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje De dingen die we niet zien.

Community Proactieve Dienstverlening
Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.

Community Omnichannel
Hoe laat je verschillende contactkanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie breng je kanalen samen en zet je de gebruiker centraal.

Community CX
Hoe ervaren klanten jouw organisatie? Om die vraagt draait Customer Experience (CX), ook wel klantbeleving. In Community CX werken we samen aan een klantgerichte overheid. Een overheid die gericht is op de klantbeleving van inwoners, ondernemers en cliënten.