Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

Inclusief beeld: vermijd stereo­types, voor­kom voor­oordelen en doorbreek rollenpatronen

Artikel

Inclusief beeld maken gaat verder dan even iemand met een beperking of een persoon met een andere culturele achtergrond op beeld vastleggen. Het is een uitdaging om beeld te maken waarin de ontvanger zich erkend, gezien en gewaardeerd voelt. Deze boodschap deelde Stefan Baas bij Blik op beeld, de bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die hij ook graag deelt in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­verlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes 

Artikel

Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’

Artikel

Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Artikel

Geen budget, te weinig tijd of ‘we hebben al een online feedbackformulier’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Zet de burger écht centraal: wat het jaarverslag van de Nationale Ombudsman ons leert en wat wij kunnen doen 

Artikel

De Nationale Ombudsman heeft een helder signaal afgegeven in zijn jaarverslag 2024: de overheid moet beter naar mensen luisteren, meer doen wat ze belooft, en éindelijk echt de burger centraal stellen. Dat sluit naadloos aan bij waar wij als Gebruiker Centraal voor staan.  Maar hoe doen we dat? En vooral: wat kunnen wij als community hiermee?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Design in policy – User Needs First Across Borders

Podcast

In the podcast series 'User Needs First Across Borders', we talk to international speakers who were guests at the User Needs First International Conference 2025. This episode features Anouschka Scholten, Ottla Arrigoni and Yaprak Hamarat.

Learning from others – User Needs First Across Borders

Podcast

In the podcast series 'User Needs First Across Borders', we talk to international speakers who were guests at the User Needs First International Conference 2025. This episode features Morten Meyerhoff Nielsen, Kara Kane and Martin Jordan.

‘Je hoort er gewoon voor mij te zijn, gemeen­te’

Artikel

Sanne van den Hoek heeft een bijzondere rol. Ze schrijft 1 dienstverleningsvisie voor 2 gemeenten tegelijk, want de organisatie van Woerden werkt ook voor Oudewater. Een visie waarin de inwoners centraal staan. “En dat klinkt mooi, maar dat is algemeen en vaag. Wat betekent dat?” Een blik op de dienstverleningsstrategie van Woerden en Oudewater.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Oleg Polovynko: Building resilient digital cities

Podcast

The audio recording of the keynote of Oleg Polovynko, advisor to the mayor of Kiev City on Digitalization, at the User Needs First International Conference 2025. He explores how cities are evolving into complex, data-fueled ecosystems while addressing the critical challenges of building resilient and trustworthy digital infrastructure. Polovynko shares valuable insights on combating misinformation, enhancing citizen participation and transforming data into strategic solutions for cities that don’t just survive, but thrive in our challenging world.

Richard Pope: Beyond user needs – A new design philosophy for the digital public sector

Podcast

The audio recording of the keynote of Richard Pope at the User Needs First International Conference 2025. Richard was the closing keynote speaker of the conference. Richard was part of the founding team of the UK Government Digital Service and the first product manager for gov.uk. Richard is the author of Platformland, an anatomy of next generation public services, and a former senior fellow at Harvard. In this keynote, he shares his expertise on transforming public services through human-centered design.

Stephanie Kaiser: Change through delivery – A strategy for transformation in the complex German system

Podcast

The audio recording of the keynote of Stephanie Kaiser at the User Needs First International Conference 2025. Stephanie, Chief Product Officer at the German Government’s Digital Service, delivered a compelling presentation on how digital service navigates Germany’s decentralized landscape to create user-centric digital services. Kaiser shares their change-through-delivery approach that bridges execution and policy and reveals strategies for fostering user-centricity within government while measuring digital transformation impact.

Morten Meyerhoff Nielsen: From standards to service: Designing digital government for real user needs

Podcast

The audio recording of the keynote of Morten Meyerhoff Nielsen, expert in public sector digital transformation at the United Nations University, at the User Needs First International Conference 2025 Morten presented his insights on how technology can enhance government services through accessibility and user-centricity. His talk explored the four-piece framework, preventive, predictive, proactive, and personalized services, while comparing design standards across countries like the UK, Australia, Canada, and Denmark. Nielsen emphasized how proper governance and design standards are crucial for bridging the gap between users, designers, and policymakers to create truly effective digital services.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Beelden genereren met AI? ‘Menselijke controle blijft noodza­kelijk’

Artikel

"AI is een versterker, geen vervanger.” Het zijn duidelijke woorden van Mark van der Gun, docent Data, Technologie en Ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij ‘Blik op beeld’, de bijeenkomst van het Netwerk Direct Duidelijk in maart dit jaar, verzorgde hij een sessie over beelden genereren met AI. Kennis die hij ook graag via dit artikel deelt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De over­heid is dood, leve de over­heid!

Artikel

Hoe kijken wij naar de overheid? Wat maakt dat uit voor hoe we naar mensen kijken? En wat betekent dat voor ons werk? Bij deze een uitnodiging, wie doet mee (en komt op de eerste bijeenkomst, een high tea op 5 juni in De Rotterdam)?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Onderzoeken, testen en meten

Wat we geleerd hebben van de no-show bij de conferentie

Artikel

Van 9 t/m 11 april was de User Needs First International Conference 2025. Ik vond het zelf een heel fijne, interactieve, inhoudelijke en levendige conferentie. Maar er was ook een grote domper: no-shows. Dat zijn mensen die zich hebben aangemeld en vervolgens niet komen opdagen. Zónder zichzelf af te melden. Dit gebeurt vaak bij evenementen, niet alleen bij ons.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten