Community CX
Hoe ervaren klanten jouw organisatie? Om die vraagt draait Customer Experience (CX), ook wel klantbeleving. Bij CX stel je de klantreis van de gebruiker centraal en richt je je op het optimaliseren van alle interactiemomenten tussen klant en organisatie. Alle onderliggende kaders, processen en systemen zijn zo ingericht dat ze de ideale klantreis mogelijk maken. Je streeft naar een organisatiecultuur waarbij iedereen denkt en handelt vanuit het perspectief van de klant. Of de klant nu een gebruiker, inwoner of ondernemer is.
In de community behandelen we vragen als 'hoe ontwikkel je een goede CX-strategie die past bij je organisatie? Hoe kun je sturen op klantbeleving? Hoe verander je naar een klantgedreven cultuur? Hoe zet je hulpmiddelen voor CX op?' Bij het ontwikkelen van een effectieve CX-strategie is het essentieel om elk aspect van de klantreis mee te nemen. Van hoe tevreden mensen over jouw producten en diensten zijn tot de manier waarop medewerkers met klanten omgaan. CX-ontwerp kijkt naar alle contactpunten tussen een organisatie en een gebruiker. Met een goede klantbeleving bouw je aan een sterk merk en betrokken klanten.
Waarom een Community CX?
Steeds meer organisaties zijn aan de slag met de klantbeleving. We lopen daarin tegen vergelijkbare uitdagingen aan. Die uitdagingen het hoofd bieden kan moeilijk zijn. In Community CX komen CX-professionals van de overheid, maar ook daarbuiten, samen om te netwerken, kennis uit te wisselen, elkaar te inspireren en goede voorbeelden te delen.
Wat willen we met deze community bereiken?
Leden werken samen aan het managen van klantbeleving en het veranderen naar een meer klantgedreven organisatie. Samen helpen we elkaar CX in je organisatie te laten leven en een belangrijk onderdeel van de organisatiestrategie te maken. De community is dé centrale plek waar CX-kennis en ervaringen gedeeld kunnen worden.
Voor wie is deze community?
Deze community is voor mensen binnen overheidsorganisaties die al ervaring hebben, net bezig zijn of graag willen beginnen met CX. Of je nu CX-expert bent of beginner, je bent van harte welkom. Ook als je werkt aan CX buiten de overheid ben je van harte welkom om lid te worden, maar commerciële doeleinden stellen we niet op prijs. De community draait om de inhoud en leren van elkaar.
Meetups en events
We organiseren maandelijkse online meetups. Daarbij nodigen we een spreker uit om inspiratie, kennis en voorbeelden te delen van een relevant klantbelevingsonderwerp. Daarnaast organiseren we een aantal fysieke workshops en bijeenkomsten per jaar en sluiten we aan bij CX-events.
Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening
Hoe staat jouw organisatie ervoor met klantbeleving in de dienstverlening? Daar hebben we het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening voor ontwikkeld. Je kunt zien hoe je ervoor staat en van andere organisaties leren. En we kunnen samen toewerken naar eenzelfde manier van werken.
CX-volwassenheidsscan en -monitor
De CX-volwassenheidscan geeft je inzicht in de klantgerichtheid van jouw organisatie. En welke stappen je kunt zetten om klantgerichter te worden. De scan geeft een grondige, onafhankelijke evaluatie van de huidige klantbeleving binnen jouw organisatie. Je krijgt een praktisch actieplan om de klantbeleving te verbeteren. Je verbetert de reputatie van jouw organisatie door proactief in te spelen op de verwachtingen van de klant.
Lezen Alle artikelen onder 'Community CX'
Ontdek hoe klantgericht jouw organisatie is met het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening
Steeds meer overheidsorganisaties verbeteren hun overheidsdienstverlening door de stem van de klant centraal te zetten. Of die klant nu de inwoner, ondernemer of iemand anders is. Maar om écht te weten hoe klantgericht jouw organisatie is, wil je niet alleen leren van de klant zelf, maar ook van andere organisaties. Daar wordt het Meethuis voor ontwikkeld.
Werken als CX-professional voor de overheid
Customer Experience (CX), of ook wel klantbeleving, neemt een vlucht bij de overheid. Ook onze Community CX bestaat inmiddels uit 100en leden en groeit hard verder. Het gedachtegoed van CX wordt steeds breder uitgedragen. Dat is belangrijk om een meer gebruikersgerichte overheid te creëren. Maar we zijn er nog niet.
‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’
Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over.
Meer weten over deze community?
Aanmelden Community CX
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.