Community CX

Hoe ervaren klanten jouw organisatie? Om die vraagt draait Customer Experience (CX), ook wel klantbeleving. Bij CX stel je de klantreis van de gebruiker centraal en richt je je op het optimaliseren van alle interactiemomenten tussen klant en organisatie. Alle onderliggende kaders, processen en systemen zijn zo ingericht dat ze de ideale klantreis mogelijk maken. Je streeft naar een organisatiecultuur waarbij iedereen denkt en handelt vanuit het perspectief van de klant. Of de klant nu een gebruiker, inwoner of ondernemer is.

In de community behandelen we vragen als 'hoe ontwikkel je een goede CX-strategie die past bij je organisatie? Hoe kun je sturen op klantbeleving? Hoe verander je naar een klantgedreven cultuur? Hoe zet je hulpmiddelen voor CX op?' Bij het ontwikkelen van een effectieve CX-strategie is het essentieel om elk aspect van de klantreis mee te nemen. Van hoe tevreden mensen over jouw producten en diensten zijn tot de manier waarop medewerkers met klanten omgaan. CX-ontwerp kijkt naar alle contactpunten tussen een organisatie en een gebruiker. Met een goede klantbeleving bouw je aan een sterk merk en betrokken klanten.

Meld je meteen aan voor CX

Waarom een Community CX?

Steeds meer organisaties zijn aan de slag met de klantbeleving. We lopen daarin tegen vergelijkbare uitdagingen aan. Die uitdagingen het hoofd bieden kan moeilijk zijn. In Community CX komen CX-professionals van de overheid, maar ook daarbuiten, samen om te netwerken, kennis uit te wisselen, elkaar te inspireren en goede voorbeelden te delen.

Wat willen we met deze community bereiken?

Leden werken samen aan het managen van klantbeleving en het veranderen naar een meer klantgedreven organisatie. Samen helpen we elkaar CX in je organisatie te laten leven en een belangrijk onderdeel van de organisatiestrategie te maken. De community is dé centrale plek waar CX-kennis en ervaringen gedeeld kunnen worden.

Voor wie is deze community?

Deze community is voor mensen binnen overheidsorganisaties die al ervaring hebben, net bezig zijn of graag willen beginnen met CX. Of je nu CX-expert bent of beginner, je bent van harte welkom. Ook als je werkt aan CX buiten de overheid ben je van harte welkom om lid te worden!

Agenda

Meetups en events

We organiseren maandelijkse online meetups. Daarbij nodigen we een spreker uit om inspiratie, kennis en voorbeelden te delen van een relevant klantbelevingsonderwerp. Daarnaast organiseren we een aantal fysieke workshops en bijeenkomsten per jaar en sluiten we aan bij CX-events. 

Rijksbrede feedback- en meetmethodiek van klantbeleving

We streven toe naar 1 manier van meten en verbeteren van klantbeleving binnen de overheid. Daarmee kunnen we naar klanttevredenheid kijken vanuit de klantreis van de klant, wie die klant ook is. Overheidsorganisaties kunnen scores bovendien met elkaar vergelijken en zien wat de gemiddelde score is. 

CX-volwassenheidsscan en -monitor

Met een CX-volwassenheidsscan en -monitor voor overheidsorganisaties willen we medewerkers en organisaties die meer klantgedreven willen werken: 

  • Inzicht bieden in wat CX inhoudt; 
  • vertellen waar klantgedreven werken uit bestaat; 
  • van handvatten voorzien om in gesprek te gaan; 
  • een basis geven om een plan te maken; 
  • een begrip geven van hoe volwassen overheidsorganisaties op CX-gebied zijn.  

Lezen Alle artikelen onder 'Community CX'

‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’ 

Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over. 

Het verhaal van DUO: ‘Wat is de impact van onze beslissingen op het leven van de klant?’

Bij DUO is klantgerichtheid onderdeel van de centrale koers. Walter Bakker, senior adviseur Klantinteractie, zit al jaren op de eerste rij bij deze ontwikkelingen. Hij vertelt over de weg van DUO van uitvoerder naar publieke dienstverlener.

‘Als je een vraag stelt aan een organisatie, wil je toch ook gewoon een ant­woord hebben?’ 

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) werkt eraan een klantgerichtere organisatie te zijn. Ze werkt daarvoor onder andere aan haar naamsbekendheid en met een nieuwe pijler in de strategie. Marleen Kuiper vertelt meer!

Meer weten over deze community?

Aanmelden Community CX

Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.

Naam* Verplicht

Aanvullende vragen

De volgende vragen zijn niet verplicht, maar helpen ons om een beter beeld te krijgen van jou als professional en hoe we jouw wensen en behoeften mee kunnen nemen in de activiteiten van de community.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.