Training Gebruiker Centraal vindt in juni plaats!

In juni organiseert Gebruiker Centraal de Training Gebruiker Centraal. Gedurende 4 dagen (5, 13, 21 en 30 juni) kunnen overheidsprofessionals die werken aan inclusieve dienstverlening en communicatie zich nog meer wegwijs maken in deze onderwerpen. Projectleiders Sanne Giesen en Natalie Moreno Robles vertellen over wat de training inhoudt en wat je kan verwachten!

Natalie Moreno Robles (links) met Sanne Giesen (rechts)

Foto: Natalie Moreno Robles (links) met Sanne Giesen (rechts)

De organisatie van een training is niet zomaar bedacht. Bij Gebruiker Centraal proberen we namelijk ook zelf te doen waar we voor staan. Sanne vertelt: “De training is bedacht omdat we vanuit de Gebruiker Centraal-community terugkregen dat er behoefte is aan meer verdieping op het onderwerp. We organiseren al conferenties, webinars en andere events over inclusieve dienstverlening en communicatie, maar er is een duidelijke roep om meer. We geven met de training gehoor aan de wensen die leven in de community.”

Het belang van de training

Het belang van de training past bij waar Gebruiker Centraal voor staat. Sanne: “Vaak als je een rol of functie aanneemt en die gaat uitvoeren, verlies je op termijn de gebruiker uit het oog. Terwijl die focus op de gebruiker een vast onderdeel van je werk moet zijn. Dat is het allereerste uitgangspunt.” Natalie vult aan: “Je werkt voor een opdrachtgever, maar voor wie is jouw werk bestemd? Dat vergeten we vaak. Het ultieme doel is de gebruiker helpen met een inclusieve (digitale) dienstverlening.”

Want er zijn enorm veel voorbeelden waarbij het misgaat. “Dat komt vaak omdat we vanuit het verkeerde perspectief kijken. Wij als professionals denken soms dat die nieuwe applicatie of website dé oplossing biedt. ‘Dit is een handige oplossing voor mensen om probleem x op te lossen.’ Maar wat vinden de mensen daar zelf van? We doen het voor hen. Zo’n technologische oplossing is leuk, maar we doen het voor de mens, en dat doe je met mensen”, benadrukt Natalie, die ook zelf als gebruiker van overheidsdiensten weet hoe complex en niet-inclusief die kunnen zijn. “Ik betrap mezelf er ook op dat ik veel informatie in brieven, kranten en andere communicatiemiddelen van gemeenten enorm omslachtig vind of niet begrijp. Dat kan echt beter. Met de gebruiker centraal.”

Hoe ziet de training eruit?

En dat is natuurlijk allemaal mooi gezegd, maar hoe zorgen we er dan voor dat deelnemers inclusie ook echt in hun werk en die van hun collega’s en afdelingen blijven meenemen? “De hele training draait erom dat we niet alleen dieper ingaan op inclusieve dienstverlening, maar ook dat je ná de training blijvend wat met het onderwerp blijft doen. De training is een basis om echt aan de slag te kunnen in je organisatie. Dat je leert hoe je muren in de organisatie afbreekt”, zegt Natalie. “En dat is moeilijk, dus wellicht breek je niet meteen muren af, maar kun je er in ieder geval een gaatje in bikken”, voegt Sanne met een knipoog toe.

Daar ligt een belangrijke focus van de training. Natalie: “Hoe vaak doe je niet enthousiast mee aan een cursus of opleiding en verdwijnt het gebruik van wat je hebt geleerd op termijn niet naar de achtergrond? De waan van de dag neemt over. Wij willen ervoor zorgen dat inclusieve dienstverlening onderdeel wordt van die waan van de dag.” Enthousiaste professionals krijgen tijdens de training de handvaten om blijvend met inclusie aan de slag te gaan.

Aan de hand van 4 thema’s: Inclusief gebruikersonderzoek, Klantreis, Digitale toegankelijkheid en Begrijpelijke taal worden deelnemers ondergedompeld in de wereld van inclusieve dienstverlening. De training vindt op 2 locaties in het land plaats. Deelnemers schrijven zich in voor de locatie die voor hen het meest schikt. “De training vindt plaats op 4 dagen verspreid over 4 weken; iedere week 1 dag”, deelt Sanne. “De publieke locaties hebben als doel dat deelnemers niet in een werkomgeving zitten en echt direct betrokken zijn bij de alledaagse mensen, bijvoorbeeld in een bibliotheek. Zo komen deelnemers direct in aanraking met gebruikers en kunnen ze meteen in de praktijk hun training gebruiken”, aldus Natalie.

Inschrijven voor de Training Gebruiker Centraal

Vanaf 3 april kun je je inschrijven voor de Training Gebruiker Centraal, een training waar verbinding centraal staat. Verbinding met elkaar, met gebruikers en met je organisatie. Samen bereiken we meer. Samen bereiken we een inclusieve dienstverlening.

Bekijk hier meer informatie over de Training Gebruiker Centraal.

Meer over Begrijpelijke tekst en beeldtaal, Draagvlak en bewustwording, Inclusie en digitale toegankelijkheid, Mensgericht denken en ontwerpen, Onderzoeken, testen en meten