Alle berichten door Jeroen Schalk.

Een derde van de mensen begrijpt over­heids­communi­catie niet

Naar, maar waar: voor maar liefst een derde van alle Nederlanders is informatie van de overheid lastig te begrijpen, blijkt uit onderzoek. En bij laagopgeleiden gaat het zelfs om bijna twee derde.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Omni­channel aanpak bij de over­heid

De Nederlandse burger heeft gemiddeld zo’n 29 keer per jaar contact met de overheid. Dat contact gaat via steeds meer kanalen. De overheid ging van single-channel, naar multiple-channel, naar multichannel. De volgende stap: omnichannel.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Geen ambtenarentaal meer voor de gemeen­te Rijswijk

Vaak is communicatie van de gemeente voor mensen niet duidelijk, merkte de gemeente Rijswijk op. Daarom ondertekenden wethouder Werner van Damme en gemeentesecretaris Peter Schuit de Direct Duidelijk Deal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording