Alle berichten door Jeroen Schalk.

Zelf de toe­gan­kelijk­heid van een app testen op je mobiele telefoon

In dit artikel vind je tips om zelf met je mobiele telefoon de toegankelijkheid van apps te testen. Waarmee je zo’n 85% van de fouten vindt die in toegankelijkheidsonderzoeken worden gevonden.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Testen met gebruikers van screen­readers

Ga je een overheidswebsite of -app maken? Dan is het ook goed om met een gebruikers met een screenreader te testen. Zo weet je beter of je website of app inclusief, toegankelijk en bruikbaar is. In dit artikel lees je meer over waarom dit belangrijk is en hoe het is om een screenreader te gebruiken.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Kijk de sessies terug van de Design Systems Week 2023

Een raadsel: wat hebben Taiwan, Kamer van Koophandel (KVK), DesignOps en online formulieren met elkaar gemeen? Het antwoord: ze kwamen allemaal voorbij in de Design Systems Week 2023. En er kwam nog meer voorbij. Heb je dit evenement gemist? Niet getreurd, want je kunt bijna alles terugkijken!

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Toolkit Taal: maak het duidelijk met tekst en beeld

De nieuwe Toolkit Taal staat online. In de toolkit vind je geteste en herbruikbare voorbeelden, onderbouwde richtlijnen en handige hulpmiddelen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Kiezen voor het juiste beeld bij tekst: hoe doet de gemeen­te Amsterdam dat?

Stel je voor: je hebt een flyer of een brief gemaakt. Je hebt begrijpelijke taal gebruikt én beeld eraan toegevoegd. Toch blijkt na een tijd dat mensen de boodschap niet begrijpen. Of helemaal niet lezen zelfs. Hoe verklein je die kans? En lag het aan de tekst of aan het beeld? Een vraag waar de gemeente Amsterdam wel raad mee weet.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Als over­heid verschuilen we ons mak­kelijk achter regels’

Volgens Sanne moet het bij de overheid vooral over de manier van denken gaan. En juist die probeert Gebruiker Centraal te veranderen. Hoe kijken Victor en Sanne naar de overheid en naar Gebruiker Centraal? Tijd voor een blik terug én naar voren.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Nieuwe kennisbank over digitale toe­gan­kelijk­heid

Wat je rol binnen de overheid ook is: als je digitaal toegankelijk wilt zijn, dan loop je tegen allerlei vragen aan. Een handige kennisbank is daar voortaan het antwoord op. 

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Beeldbrieven testen: hoe doet de gemeen­te Leiden dat?

Waarom alleen tekst of alleen beeld, als het ook allebei kan? Beeldbrieven blijken effectief als communicatiemiddel. Zeker als je ze test en tussendoor verbetert. Dat weet ook Lara Moerer, senior beleidsmedewerker Dienstverlening bij de gemeente Leiden. 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Help jij mee met de Toolkit Taal voor de over­heid?

Werk je aan dienstverlening en communicatie bij de overheid? En heb je teksten of beeldcommunicatie die getest en herbruikbaar zijn voor andere overheidsorganisaties? Dan is de Toolkit taal interessant voor jou. Om te gebruiken én te helpen verrijken. Help ook mee! 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Er is een collectief gevoel van ongemak, daar moeten we doorheen’

Tjarda (1986) is vrijwel blind. Als ‘blindfluencer’ heeft ze bijna 200.000 volgers op het socialmediaplatform TikTok. Onlangs is ze voorgedragen als de nieuwe burgemeester van de gemeente Leiderdorp. “Het liefst had ik gezegd dat het de normaalste zaak van de wereld is”, begint Tjarda. “Maar dat is het niet.”

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Inclusie moet meer zijn dan alleen een gevalletje ‘wens­denken’ 

Een ‘inclusieve denkwijze’ bij de overheid: dat klinkt mooi, maar wat betekent dat als je bij de overheid werkt? En wat moet je ervoor doen? In gesprek gaan is een begin. Met de ander, maar eerst met jezelf.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Waarom we kiezen voor nieuwe letter­types

Al vanaf het begin gebruikt Gebruiker Centraal de lettertypes Montserrat en League Gothic. Dat gaat veranderen, want na een zorgvuldige afweging kiezen we nu voor nieuwe lettertypes. We leggen je graag uit waarom.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

NL Design System: geen setje regels, maar elkaar verder helpen

In het NL Design System verzamelen we principes, handvatten, elementen, patronen en richtlijnen. Met ‘we’ bedoelen we een actieve community van ontwerpers en ontwikkelaars. En deel uitmaken van die community helpt écht, weet Rozerin Ayerdem, UX-designer bij de gemeente Den Haag.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Boekpresentatie ‘Direct geleerd, duidelijk gedaan’: een terugblik

1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal