Alle berichten door Jeroen Schalk.

Proactieve dienst­verlening kán (soms met wat creativiteit en durf)

Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Laag­geletterd­heid moet je niet alleen willen aanpakken

Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Dé manier om duidelijke taal in je organisatie onder de aandacht te houden

Aandacht krijgen voor duidelijke taal in jouw organisatie is 1 ding. Maar hoe houd je de aandacht vast? Een verplichte schrijftraining voor het team? Een grondige update van de schrijfwijzer? Op zich allemaal niks mis mee, maar het kán ook leuker.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘We kunnen het nooit voor iedereen goed doen, maar we kunnen er wel naar streven’

We weten dat het belangrijk is om te werken aan toegankelijke en inclusieve dienstverlening. Maar voelen we ook het belang ervan? Vaak niet, vindt Charlotte Holst, die zelf ambtenaar én chronisch ziek is. Terwijl juist (mee)voelen onmisbaar is om dienstverlening van de overheid écht toegankelijk en inclusief te maken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Van meer inclusie willen naar echt een inclusieve organisatie zijn

Inclusie gaat over iedereen. Je daar bewust van worden is vaak de eerste stap om inclusiever te zijn. Daarnaast is er aandacht nodig voor de cultuur en het leiderschap van de organisatie. Gedragsverandering dus. Een interview met Saniye Çelik, bijzonder hoogleraar en lector in Leiden, en maker van de Inclusiescan.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘De klant moet krijgen waar die recht op heeft, ook als dit DUO meer werk kost’

Als je studeert heb je recht op studiefinanciering. Afhankelijk van het inkomen van je ouders heb je óók recht op een aanvullende beurs of toelage. Maar veel studenten weten dit niet. Hoe kan deze dienstverlening proactiever worden aangeboden? Een vraag waar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zich in vastbeet.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Brieven waarin niet de wet, maar de gebruiker centraal staat

Echt klachten waren er niet over de zogenaamde besluitbrieven, die scholen krijgen als ze een bepaalde aanvraag doen. Toch ging de Inspectie van het Onderwijs ermee aan de slag. In deze brieven stond vooral de wet in plaats van de gebruiker centraal, daar viel dus sowieso een hoop winst te behalen. Een terugblik op het testtraject binnen de inspectie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Heldere en hoopvolle ‘reality check’ bij rondetafelgesprek over digitale inclusie

Wie worden er het hardst getroffen door digitale ongelijkheid? Welke verschillen zien we tussen jongeren, ouderen en andere groepen? En hoe ziet de digitale overheid er in de ideale wereld uit? Op deze en meer gaven wij en 8 andere partijen een antwoord in de Tweede Kamer.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Ziekenhuis en over­heid: andere wereld, zelf­de communi­catie-uitdagingen

Hoe zou jij reageren als de arts tegen je zegt dat je acute virale nasofaryngitis hebt? Waarschijnlijk een stuk minder relaxed dan wanneer de arts tegen je zegt dat je gewoon een verkoudheidje hebt opgelopen. Wat communicatie betreft hebben de medische wereld en de overheid meer met elkaar gemeen dan je misschien denkt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Samen met de gebruiker werken aan een publieks­vriendelijk verant­woordingsonderzoek

Hoe gaat de Rijksoverheid om met ons belastinggeld? Dat controleert de Algemene Rekenkamer. Iedereen in Nederland betaalt belasting en heeft dus het recht om te weten hoe dit geld wordt uitgegeven. Je zou dus verwachten dat het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer al heel toegankelijk en begrijpelijk is. Maar er bleek nog behoorlijk wat winst te halen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

De Direct Duidelijk Tour is even klaar met touren

De Direct Duidelijk Tour: webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en –dienstverlening. Er zijn zo'n 70 webinars gemaakt, met daarin bijna 200 gasten. Donderdag 23 mei is voorlopig de laatste aflevering.

Iedereen is beperkt

Je hebt ze vast al eens gezien: de vrolijk gekleurde poppetjes van Gebruiker Centraal. We gebruiken ze om doelgroepen visueel te maken. En ook al vind ik deze poppetjes geinig, toch is er iets vreemds mee aan de hand. En dat zegt misschien ook iets over jou en mij.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Zelf de toe­gan­kelijk­heid van een app testen op je mobiele telefoon

In dit artikel vind je tips om zelf met je mobiele telefoon de toegankelijkheid van apps te testen. Waarmee je zo’n 85% van de fouten vindt die in toegankelijkheidsonderzoeken worden gevonden.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Testen met gebruikers van screen­readers

Ga je een overheidswebsite of -app maken? Dan is het ook goed om met een gebruikers met een screenreader te testen. Zo weet je beter of je website of app inclusief, toegankelijk en bruikbaar is. In dit artikel lees je meer over waarom dit belangrijk is en hoe het is om een screenreader te gebruiken.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Kijk de sessies terug van de Design Systems Week 2023

Een raadsel: wat hebben Taiwan, Kamer van Koophandel (KVK), DesignOps en online formulieren met elkaar gemeen? Het antwoord: ze kwamen allemaal voorbij in de Design Systems Week 2023. En er kwam nog meer voorbij. Heb je dit evenement gemist? Niet getreurd, want je kunt bijna alles terugkijken!

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen