Alle berichten door Jeroen Schalk.

Waarom we kiezen voor nieuwe lettertypes

Al vanaf het begin gebruikt Gebruiker Centraal de lettertypes Montserrat en League Gothic. Dat gaat veranderen, want na een zorgvuldige afweging kiezen we nu voor nieuwe lettertypes. We leggen je graag uit waarom.

Deze content valt binnen de thema’s: Inclusie en digitale toegankelijkheid

NL Design System: geen setje regels, maar elkaar verder helpen

In het NL Design System verzamelen we principes, handvatten, elementen, patronen en richtlijnen. Met ‘we’ bedoelen we een actieve community van ontwerpers en ontwikkelaars. En deel uitmaken van die community helpt écht, weet Rozerin Ayerdem, UX-designer bij de gemeente Den Haag.

Deze content valt binnen de thema’s: Inclusie en digitale toegankelijkheid

Boekpresentatie ‘Direct geleerd, duidelijk gedaan’: een terugblik

1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

Een terugblik op de Direct Duidelijk Week: Blij, dankbaar en trots gevoel

Kinderen die met goede taalvaardigheden van de basisschool komen. Verplichte vakken over duidelijke taal in het middelbaar onderwijs en vervolgstudies. Beleid en wetteksten in duidelijke taal. En duidelijke interne communicatie. Ja, dat zou allemaal geweldig zijn. 

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De kringloop: spullen, snuisterijen en gebruikerstesten in de koffiehoek

Normaal struin je er rond voor handige spullen en leuke snuisterijen. Maar je kunt ook voor andere dingen in een kringloopcentrum terecht. Gebruikerstesten bijvoorbeeld. Niet met een state of the art en mobiel usability lab, maar gewoon aan een tafel in de koffiehoek.

Deze content valt binnen de thema’s: Onderzoeken, testen en meten

Nieuw programma om toe­gan­kelijke digitale overheid te versnellen

Het gaat nog niet snel genoeg met de toegankelijkheidsslag van de overheid. Het ministerie van BZK komt daarom met een programma om de digitale kanalen van de overheid sneller toegankelijk te krijgen.

Deze content valt binnen de thema’s: Draagvlak en bewustwording , Inclusie en digitale toegankelijkheid

18-klapper voor de Direct Duidelijk Deal

Maar liefst 18 organisaties hebben tegelijkertijd de Direct Duidelijk Deal ondertekend. Dat deden ze bij de opening van de Direct Duidelijk Week, in Madurodam.

Deze content valt binnen de thema’s: Draagvlak en bewustwording

Een derde van de mensen begrijpt overheids­­communicatie niet

Naar, maar waar: voor maar liefst een derde van alle Nederlanders is informatie van de overheid lastig te begrijpen, blijkt uit onderzoek. En bij laagopgeleiden gaat het zelfs om bijna twee derde.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Omnichannel aanpak bij de overheid

De Nederlandse burger heeft gemiddeld zo’n 29 keer per jaar contact met de overheid. Dat contact gaat via steeds meer kanalen. De overheid ging van single-channel, naar multiple-channel, naar multichannel. De volgende stap: omnichannel.

Deze content valt binnen de thema’s: Inclusie en digitale toegankelijkheid

Interactiecoach helpt je om de gebruiker centraal te stellen

Tot voor kort kon je via het overheidsbrede programma Mens Centraal een interactiecoach inschakelen, maar Gebruiker Centraal heeft dat stokje van Mens Centraal overgenomen.

Deze content valt binnen de thema’s: Draagvlak en bewustwording , Mensgericht denken en ontwerpen

Geen ambtenarentaal meer voor de gemeente Rijswijk

Vaak is communicatie van de gemeente voor mensen niet duidelijk, merkte de gemeente Rijswijk op. Daarom ondertekenden wethouder Werner van Damme en gemeentesecretaris Peter Schuit de Direct Duidelijk Deal.

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal , Draagvlak en bewustwording

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfs­communicatie

“Taaltrainingen, brieven herschrijven, ludieke taalspellen: wat doen gemeenten veel om direct duidelijke communicatie ‘ingeburgerd’ te krijgen!"

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Karlijn Bouts en Manon Stockmann, Amsterdam UMC

“Een ziekenhuis is dan wel geen overheid, jeukwoorden hebben we hier net zo goed. En vaktaal! Zorgverleners met een medische achtergrond gebruiken termen die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt."

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jasper Harmes, taalambassadeur Stichting ABC

“Een brief van een notaris begrijpt bijna niemand, hoorde ik om me heen. Het was dus niet zo raar dat ik er geen touw aan vast kon knopen. Ik kon wel lezen, maar niet begrijpend lezen. Toch móest ik weten wat erin stond."

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Ginger van Kuijk, Manager Klantcommunicatie & Content­management UWV

“Elf miljoen brieven sturen wij per jaar, over ontelbare onderwerpen. De verschillende brieven binnen die onderwerpen zullen wij állemaal toetsen op duidelijkheid. Te beginnen met de top 10."

Deze content valt binnen de thema’s: Begrijpelijke tekst en beeldtaal