De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)
Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?
Tip! We hebben ook deze test-smoesjes als printversie voor je (A4-formaat en A3-formaat). Handig voor aan de muur op kantoor of op het bureau van je collega’s. 😉
“Mijn collega’s hebben er al naar gekeken.”
Toegegeven: naar het werk van je collega’s kijken is heel nuttig en moedigen we zeker aan. Alleen is het geen vervanging voor testen met je gebruikers. Net zoals jijzelf niet de gebruiker bent, zijn je collega’s dat ook niet. Je collega’s en jij hebben meestal al te veel kennis van de dienst of het product dat jullie maken. Dat heeft invloed op hoe je collega’s ernaar kijken. Terwijl je gebruiker die kennis of ervaring nog niet heeft. En juist dát inzicht helpt jullie om dienstverlening en communicatie te verbeteren voor iedereen.
“Er is geen budget om te testen.”
Testen hoeft je vrijwel niets te kosten. En je hebt er geen geavanceerd onderzoekslab voor nodig. Een webpagina of tekst printen en die voorleggen aan een paar mensen kunnen je al een schat aan inzichten opleveren. Bijvoorbeeld over de indeling van een pagina, duidelijkheid van zinnen of wat mensen vinden van bepaalde woorden.
“We hebben geen tijd om te testen.”
Hoe eerder je gebruikers bij je dienstverlening en communicatie betrekt, hoe makkelijker het wordt om precies dát te maken waar ze op zitten te wachten. En hoe meer je met gebruikers test, hoe sneller je in beeld krijgt op welk punt een dienst of communicatiemiddel anders moet. Dat is een stuk handiger dan iets maken en er later achter komen dat het helemaal anders moet. Zie testen met gebruikers als een essentieel onderdeel van het gehele proces. Testen bespáárt uiteindelijk tijd.
“We weten al wat de doelgroep wil.”
Het is fijn als je al een aardig beeld hebt van je doelgroep, maar ook binnen een doelgroep zijn er allerlei verschillen. Denk aan kennisniveau, leefomstandigheden, beperkingen en uiteenlopende ervaringen met je organisatie. Testen maakt je daar bewust van, en zorgt dus voor betere dienstverlening en communicatie.
“Er is al een keer getest.”
Mensen veranderen. Technologie en communicatie veranderen. Vaak sneller dan we kunnen bijhouden. Hoe mensen technologie gebruiken en met je communiceren, verandert dus óók. Test dus niet 1 keer, maar blijf testen. Ook een verbeterde versie kun je prima testen en vervolgens verbeteren. Vergeet trouwens niet om de testresultaten te delen met je organisatie. Dat helpt je om je collega’s bewust te maken dat blijven testen wel degelijk belangrijk is. En om in vergelijkbare ontwerpprocessen te leren van de feedback die je kreeg.
“We hebben geen vaste testruimte.”
Ergens achter een computer, in de bibliotheek, in een wachtruimte of zomaar op straat of op de markt. Er zijn tal van plekken te bedenken waar je mensen kunt vragen om mee te doen met een korte test. Je hebt dus geen onderzoekslab of andere vaste testruimte nodig.
“We moeten nu eenmaal dit zo opleveren.”
We snappen dat je haast hebt. En dat je dienst of product aan allerlei regels, en eisen en wensen vanuit de eigen organisatie moet voldoen. Maar iedereen die in Nederland woont of werkt heeft het recht om van overheidsdienstverlening gebruik te maken. Dat kan alleen als dienstverlening toegankelijk, begrijpelijk én bruikbaar is. En dat ontdek je alleen door met gebruikers te testen.
“We kunnen geen geschikte testpersonen vinden.”
Er zijn genoeg openbare ruimten waar je mensen kunt vinden, zoals de markt, de hal van het gemeentehuis, een ziekenhuis, een kringloopwinkel of de bibliotheek. Ga dus naar je doelgroep toe. Ben je op zoek naar specifieke testpersonen, zoals mensen met een bepaalde ervaringsdeskundigheid? Dan zijn er (belangen-)organisaties die je verder kunnen helpen. Bekijk ons overzicht van organisaties en belangenvereniging.