Nieuwe presentatoren over de Direct Duidelijk Tour: ‘We komen naar je toe’ 

Vers bloed bij de Direct Duidelijk Tour. Met niet 1, maar 2 nieuwe presentatoren. Lodewijk van Noort en Sanne Boswinkel nemen het stokje over van Renata Verloop, die na 50 afleveringen afzwaait. En wat de Tour betreft? Het blijft het een webinarserie over duidelijke overheidsdienstverlening en –communicatie. Maar als het kan wel een beetje meer Direct Duidelijk on Tour. Tijd voor een vooruitblik.

Over Lodewijk en Sanne 

Lodewijk van Noort is strategisch communicatieadviseur en heeft een bedrijf in communiceren, presenteren en modereren in heldere taal. Hij is 1 van de initiatiefnemers van Direct Duidelijk, een campagne die in 2018 van start ging om overheden duidelijker te laten communiceren.

Sanne Boswinkel is projectleider van het Taalhuis bij Bibliotheek Bollenstreek. Hiervoor was ze 30 jaar journalist en was ze onder andere nieuwslezer bij RTL Nieuws. In de journalistiek leerde ze complexe info te vertalen naar een toegankelijke boodschap voor een brede doelgroep. 

Sanne Boswinkel en Lodewijk van Noort steken over op een zebrapad, bij een groen voetgangerslicht, en kijken in de camera.
Sanne Boswinkel en Lodewijk van Noort.

Eerst maar eens beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: waarom Sanne en Lodewijk? “We kennen elkaar al van onze podcast over taal, met taaltrainer Paula van Gemen erbij”, legt Sanne uit. “Hierin praten we over allerlei taalkwesties.” 

Sanne en Lodewijk zagen de oproep voor een nieuwe Direct Duidelijk Tour-presentator en dachten allebei hetzelfde. Sanne: “Het lijkt ons geweldig om via de Direct Duidelijk Tour over taal, communicatie en dienstverlening te praten met mensen met allerlei achtergronden; mensen met theoretische kennis én praktijkervaring. Om ze het hemd van het lijf te vragen en daarmee de kijkers verder te helpen. Met tips en goede voorbeelden.”

We hebben allebei een onbedwingbare nieuwsgierigheid. Dat is ook gelijk een waarschuwing.

Lodewijk van Noort

Om en om presenteren 

Er was alleen 1 probleem: zowel Sanne als Lodewijk redden het niet om iedere 2 weken een aflevering te presenteren. Zo ontstond al snel het idee om de Tour om en om te presenteren. “We hebben allebei een onbedwingbare nieuwsgierigheid. Dat is ook gelijk een waarschuwing voor onze gasten, haha. Zonder dollen: we vinden het allebei leuk om door te vragen. Dat doen we wel allebei op een andere manier. Sanne meer als journalist en ik meer als communicatieprofessional”, legt Lodewijk uit. 

“We dachten: we melden ons gewoon samen aan. Sanne en ik namen een gesprek met elkaar op en stuurden dat als een mini-podcast naar Gebruiker Centraal.” Het eerste gesprek met het team van de Direct Duidelijk Tour voelde helemaal niet als een sollicitatie, vindt Lodewijk. “Het werd veel meer een leuke brainstormsessie over de Direct Duidelijk Tour.” 

Direct Duidelijk on Tour 

Uit die brainstorm kwam 1 ding duidelijk naar voren: het mag veel meer Direct Duidelijk on Tour worden. Sanne: “Corona gooide destijds roet in het eten, maar het oorspronkelijke idee van de Direct Duidelijk Tour is: we komen naar je toe. We willen dus kijken of we dat meer kunnen doen.” 

Maar, zegt Sanne erbij: “We moeten ernaartoe groeien. Het is niet zo dat bij de eerstvolgende aflevering de hele Direct Duidelijk Tour ineens anders is.” Toch hebben Lodewijk en Sanne allerlei ideeën over hoe het meer ‘on tour’ kan zijn. “Het kan bijvoorbeeld leuk zijn om te schakelen tussen de studio en een plek in het land waar Sanne of ik iemand interviewt.”

We kunnen bijvoorbeeld gebruikerstest doen, om te laten zien hoe dat gaat en dat het heus niet zo spannend is.

Sanne Boswinkel

Sanne vult aan: “De Direct Duidelijk Tour is van Gebruiker Centraal. Laten we dat dan ook doen: de gebruiker centraal stellen. Dus gebruikers meer aan tafel zetten en ze opzoeken in het land. Om van hen te horen en zien wat ze nodig hebben. Een voorbeeld: testen. Dat vinden we vaak doodeng, omdat we dan ineens achter ons bureau weg moeten en de gebruiker moeten opzoeken. We kunnen bijvoorbeeld in de Direct Duidelijk Tour een live gebruikerstest doen, om te laten zien hoe dat gaat en dat het heus niet zo spannend is.” 

Inspelen op de actualiteit 

Er is al een planning voor het nieuwe seizoen van de Direct Duidelijk Tour. Toch willen Sanne en Lodewijk ook kunnen inspelen op de actualiteit. Zoals een onderwerp dat veel in het nieuws is. 

Welke onderwerpen vinden Sanne en Lodewijk nog meer interessant? “Digitale toegankelijkheid”, antwoordt Sanne direct. “Daar kunnen we volgens mij heel veel uitzendingen mee vullen. En: hoe bereik je degenen die niet online zijn?” Lodewijk: “Ik vind het interessant om in te gaan op de rol van de communicatieprofessional. Wat betekent het voor je werk als je meer rekening houdt met zaken als digitale toegankelijkheid, inclusie en duidelijk communiceren voor iedereen?”

We gaan ook vertellen dat schrijven op B1-niveau verleden tijd is.

Sanne Boswinkel

Er mag gelachen worden 

Sanne knikt instemmend. Maar dan zegt ze, bijna tussen neus en lippen door: “We gaan ook vertellen dat schrijven op B1-niveau verleden tijd is. ”Sanne en Lodewijk moeten erom lachen, maar ze menen het wel. “Duidelijk communiceren gaat om zoveel meer dan schrijven op B1-niveau”, zegt Lodewijk. “Maar dat is voor later. Wat we ook belangrijk vinden: er mag gelachen worden in de Direct Duidelijk Tour. We willen dat je ook ingewikkelde onderwerpen met humor moet kunnen benaderen. En we willen elke aflevering de tijd nemen voor praktische handvatten. Dus: wat hebben we geleerd vandaag? En hoe kun je dit zelf het komende uur al toepassen?” 

Daar is Sanne het mee eens. “En”, vult ze aan, “we willen ervoor zorgen dat je als kijker zelf niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Er zijn voor allerlei uitdagingen al oplossingen bedacht, binnen en buiten Nederland. Die kennis willen we delen in de Direct Duidelijk Tour. We hebben er zin in!” 

Hoort bij het thema