Alle berichten door Jeroen Schalk.

‘Met de terugstuurservice pakken we hoog­uit het topje van de ijsberg’

Initiatieven zoals een meldpunt om onduidelijke overheidstaal tegen te gaan: een goede zet of een schijnoplossing? Deze vraag was de start van een drieluik over de (on)zin van meldpunten voor onbegrijpelijke taal. De kritiek op deze initiatieven is bepaald niet mals. Toch zijn er organisaties die bewust ermee aan de slag gaan. Onder wie de gemeente Arnhem, die er een proef mee deed. En dat leverde een aantal interessante conclusies op.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Zo pak je onduidelijke over­heids­communi­catie wél structureel aan

Voor begrijpelijke communicatie is meer nodig dan een meldpunt en eventueel achteraf een tekst verbeteren. Begrijpelijkheid moet een professionele standaard zijn die door de hele organisatie wordt gedragen. Want anders blijft het dweilen met de kraan open.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Het echte probleem zit niet in de taal, maar diep in de organisatie

Een meldpunt voor onduidelijke taal? Dat is vooral een schijnoplossing voor een dieperliggend probleem. Duidelijke taal helpt namelijk niet als dat waarover je communiceert onbegrijpelijk is.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Meld­punten onduidelijke over­heids­taal: goede zet of schijnoplossing?

Het klinkt sympathiek: een meldpunt. Inwoners die een brief niet begrijpen, kunnen deze bijvoorbeeld opsturen en krijgen dan een nieuwe brief in meer begrijpelijke taal. Maar is zo’n meldpunt echt een goede zet?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Een testpanel inzetten? Houd hier in ieder geval rekening mee

De gebruiker centraal stellen bij je communicatie en dienstverlening? Dat is altijd een goed idee. Een belangrijke manier om dat te doen, is testen. Je kunt daar een testpanel voor gebruiken. Maar hoe weet je of een testpanel nodig hebt? En waar moet je op letten als je zo'n panel inzet? In dit artikel lees je er meer over.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Geen budget, te weinig tijd of ‘we hebben al een online feedbackformulier’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Duidelijke taal als spel: 11 tips om ‘Zeg dat dan!’ in jouw organisatie te spelen

Wil je duidelijke taal in jouw organisatie onder de aandacht brengen en houden? Het spel Zeg dat dan! is hiervoor een perfecte, speelse methode. In dit artikel vind je praktische tips hoe je dit spel kunt gebruiken en organiseren om duidelijke taal in jouw organisatie te stimuleren. Doe er je voordeel mee!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe Stad Gent medewerkers helpt om generatieve AI te omarmen

Hoe zorg je dat medewerkers kunnen meepraten, meedenken én meewerken met de inzet van generatieve AI? Bij Stad Gent zijn ze hiermee al ruim 1 jaar bezig. Liesbet Vandewalle, medewerker human resources (HR) bij Stad Gent, vertelt over de aanpak, de lessen en de uitdagingen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Wacht niet tot je doelgroep jou opzoekt, maar ga zelf het gesprek met mensen aan’

Wil je weten of je communicatie werkt? Ga dan testen. Dat klinkt simpel... en dat kan het ook zijn. Je moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Als je dat doet, krijg je er namelijk een hoop inzichten én motivatie voor terug. Want testen werkt aanstekelijk. Gwendolyn van den Berg, deelnemer aan Testlab on Tour, weet daar alles van.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Het busje van de Direct Duidelijk Tour is weer fris opgepoetst

Webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening: dat is de Direct Duidelijk Tour. We hebben er al 70 gemaakt. En voor dit jaar is het tourbusje weer fris opgepoetst. Tijd voor nieuwe webinars!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Toegan­kelijke taal: er is een wereld te ont­dekken

Direct duidelijk zijn voor iedereen: daarvoor moeten we ons blijven inzetten. Sowieso door overheidscommunicatie begrijpelijk te maken. Daarnaast kunnen we lezen gewoon leuker maken, óók voor mensen die er moeite mee hebben. Met de kracht van toegankelijke taal maken we mensen niet dommer, maar openen we hun wereld.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Proactieve dienst­verlening kán (soms met wat creativiteit en durf)

Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Laag­geletterd­heid moet je niet alleen willen aanpakken

Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘We kunnen het nooit voor iedereen goed doen, maar we kunnen er wel naar streven’

We weten dat het belangrijk is om te werken aan toegankelijke en inclusieve dienstverlening. Maar voelen we ook het belang ervan? Vaak niet, vindt Charlotte Holst, die zelf ambtenaar én chronisch ziek is. Terwijl juist (mee)voelen onmisbaar is om dienstverlening van de overheid écht toegankelijk en inclusief te maken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Van meer inclusie willen naar echt een inclusieve organisatie zijn

Inclusie gaat over iedereen. Je daar bewust van worden is vaak de eerste stap om inclusiever te zijn. Daarnaast is er aandacht nodig voor de cultuur en het leiderschap van de organisatie. Gedragsverandering dus. Een interview met Saniye Çelik, bijzonder hoogleraar en lector in Leiden, en maker van de Inclusiescan.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘De klant moet krijgen waar die recht op heeft, ook als dit DUO meer werk kost’

Als je studeert heb je recht op studiefinanciering. Afhankelijk van het inkomen van je ouders heb je óók recht op een aanvullende beurs of toelage. Maar veel studenten weten dit niet. Hoe kan deze dienstverlening proactiever worden aangeboden? Een vraag waar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zich in vastbeet.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Brieven waarin niet de wet, maar de gebruiker centraal staat

Echt klachten waren er niet over de zogenaamde besluitbrieven, die scholen krijgen als ze een bepaalde aanvraag doen. Toch ging de Inspectie van het Onderwijs ermee aan de slag. In deze brieven stond vooral de wet in plaats van de gebruiker centraal, daar viel dus sowieso een hoop winst te behalen. Een terugblik op het testtraject binnen de inspectie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal