Inclusie en digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt. Je vindt hier alles wat we delen over inclusie en digitale toegankelijkheid.
Agenda

Optimaal Digitaal spelleidertraining
Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Een spelleider helpt om het spel goed te laten verlopen. Tijdens de training maak je kennis met het Optimaal Digitaal Spel. We geven je tips en tricks hoe je als spelleider het resultaat positief kunt beïnvloeden.

Post-conference webinar User Needs First
Na de succesvolle User Needs First International Conference in Amsterdam (9–11 april), nodigen we je uit voor het vervolg: een online webinar vol reflectie, nieuwe inzichten en praktische voorbeelden. Wat waren de belangrijkste lessen? Wat hebben we geleerd over gebruikersgericht werken? En hoe gaan we verder?

Optimaal Digitaal spelleidertraining
Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Een spelleider helpt om het spel goed te laten verlopen. Tijdens de training maak je kennis met het Optimaal Digitaal Spel. We geven je tips en tricks hoe je als spelleider het resultaat positief kunt beïnvloeden.
Lezen Alle artikelen over inclusie en digitale toegankelijkheid

Inclusief denken en doen bij de overheid: niet makkelijk, maar een morele verantwoordelijkheid
De overheid moet beleid maken dat voor alle burgers werkt. Inclusief denken en doen is daarbij essentieel, maar niet eenvoudig. Dit artikel bespreekt 3 hardnekkige uitdagingen, de morele verantwoordelijkheid op verschillende niveaus en 4 onmisbare kwaliteiten om daadwerkelijk inclusief te handelen en systeemverandering teweeg te brengen.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Samen met gebruikers de ID-wallet voor de toekomst ontwikkelen
Hoe ontwikkel je een toegankelijke ID-wallet die werkt voor iedereen? Inzicht in onderzoek, feedback en ethiek binnen het sociaal domein.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Blij met Barneveld!
‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?
Meer doen met inclusie en digitale toegankelijkheid
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om inclusie en digitale toegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Mensen zijn digivaardig als de overheid mensvaardig is
Inclusieve dienstverlening: voor de een is het slechts een term, voor de ander een halszaak. Wij behoren tot die laatste groep. Dat er steeds meer aandacht is voor inclusie, juichen we dus van harte toe. Alleen moeten we het dan wel hebben over wat inclusie werkelijk is. Over wat er gevaarlijk is aan denken in digitale inclusie. En over hoe inclusie vanuit de overheid óók kan.
Hoe wij over digitale inclusie denkenMaak gebruik van ervaringsdeskundigheid
Overzicht ervaringsdeskundigen
Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening?
Bekijk de hele lijstLaat ervaringsdeskundigen meedenken
Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.
Lees er meer over
Toolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie is niet anders dan bestaande ontwerpaanpakken waarbij de gebruiker centraal staat. Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In deze toolkit vind je informatie en methoden over hoe dit te doen en hoe je inzichten te delen met anderen.
Over Toolkit Inclusie
Toetsingskader Inclusie
Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening. Daarmee bepaal je als overheidsorganisatie waar je dienstverlening inclusiever kunt maken.
Over het toetsingskader
Evenementen en kennissessies
In de agenda van DigiToegankelijk vind je interessante evenementen, webinars en andere gebeurtenissen rondom digitale toegankelijkheid. Bekijk ook het overzicht van alle kennissesies, vragenuurtjes en belevingssessies die DigiToegankelijk zelf organiseert. Alle sessies zijn gratis.

Inclusief onderzoek doen
Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Community Online Formulieren
Houd jij je bezig met online formulieren? Word dan lid van Community Online Formulieren. En wissel met vakgenoten van verschillende overheden kennis uit over het ontwerp, de bouw en de verbetering van online formulieren.

Posters toegankelijk ontwerpen
Om je te helpen met het ontwerpen van digitale diensten voor mensen met een bepaalde beperking, hebben we posters met tips voor het ontwerpen voor die specifieke doelgroep. Ze zijn geïnspireerd op de serie posters van Home Office van het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk alle posters
Verschillende soorten beperkingen
Een beperking is geen uitzondering op de regel, maar een uitzonderlijk diverse regel. Er zijn namelijk verschillende soorten beperkingen: blijvend, tijdelijk én afhankelijk van de situatie. Hiervan hebben we een poster gemaakt, geïnspireerd door de Microsoft Inclusive Design Toolkit. Op deze poster staan allerlei voorbeelden van beperkingen op het gebied van zien, bewegen, praten, horen, cognitie en psychosociale factoren.
Download deze poster