Inclusie en digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt. Je vindt hier alles wat we delen over inclusie en digitale toegankelijkheid.
Agenda
Bijeenkomst Community Online Formulieren: vooruitblik op 2025
Tijdens de (2-maandelijkse) online bijeenkomsten van de Community Online Formulieren ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren.
Meer over
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
Gebruiker Centraal conferentie 2025
Na een succesvolle editie in 2023, is het in 2025 weer hoog tijd voor de conferentie van Gebruiker Centraal! En deze keer is de conferentie extra bijzonder, want het is een meerdaags en internationaal evenement. In Amsterdam, op donderdag 10 en vrijdag 11 april. Ben jij er ook bij?
Lezen Alle artikelen over inclusie en digitale toegankelijkheid
Expeditie Innovatieve Dienstverlening: 6 belangrijkste inzichten
ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?
De bluts met de buil nemen
De toekomst van menselijke dienstverlening van de overheid heb ik gezien in België. En die is proactief. Dat wist een IT-leverancier te vertellen die snapt dat IT niet technisch is, maar draait om mensen. Dat het niet draait om de digitale spullenboel, maar om hoe die digitale inrichting de persoonlijke verhalen ondersteunt, niet dicteert. En dat dienstverlening voor íedereen is.
Meer over
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
‘We kunnen het nooit voor iedereen goed doen, maar we kunnen er wel naar streven’
We weten dat het belangrijk is om te werken aan toegankelijke en inclusieve dienstverlening. Maar voelen we ook het belang ervan? Vaak niet, vindt Charlotte Holst, die zelf ambtenaar én chronisch ziek is. Terwijl juist (mee)voelen onmisbaar is om dienstverlening van de overheid écht toegankelijk en inclusief te maken.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
Meer doen met inclusie en digitale toegankelijkheid
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om inclusie en digitale toegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.
Mensen zijn digivaardig als de overheid mensvaardig is
Inclusieve dienstverlening: voor de een is het slechts een term, voor de ander een halszaak. Wij behoren tot die laatste groep. Dat er steeds meer aandacht is voor inclusie, juichen we dus van harte toe. Alleen moeten we het dan wel hebben over wat inclusie werkelijk is. Over wat er gevaarlijk is aan denken in digitale inclusie. En over hoe inclusie vanuit de overheid óók kan.
Hoe wij over digitale inclusie denkenMaak gebruik van ervaringsdeskundigheid
Overzicht ervaringsdeskundigen
Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening?
Bekijk de hele lijstLaat ervaringsdeskundigen meedenken
Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.
Lees er meer overToolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie is niet anders dan bestaande ontwerpaanpakken waarbij de gebruiker centraal staat. Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In deze toolkit vind je informatie en methoden over hoe dit te doen en hoe je inzichten te delen met anderen.
Over Toolkit InclusieToetsingskader Inclusie
Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening. Daarmee bepaal je als overheidsorganisatie waar je dienstverlening inclusiever kunt maken.
Over het toetsingskaderEvenementen en kennissessies
In de agenda van DigiToegankelijk vind je interessante evenementen, webinars en andere gebeurtenissen rondom digitale toegankelijkheid. Bekijk ook het overzicht van alle kennissesies, vragenuurtjes en belevingssessies die DigiToegankelijk zelf organiseert. Alle sessies zijn gratis.
Inclusief onderzoek doen
Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.
Community Online Formulieren
Houd jij je bezig met online formulieren? Word dan lid van Community Online Formulieren. En wissel met vakgenoten van verschillende overheden kennis uit over het ontwerp, de bouw en de verbetering van online formulieren.
Posters toegankelijk ontwerpen
Om je te helpen met het ontwerpen van digitale diensten voor mensen met een bepaalde beperking, hebben we posters met tips voor het ontwerpen voor die specifieke doelgroep. Ze zijn geïnspireerd op de serie posters van Home Office van het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk alle postersVerschillende soorten beperkingen
Een beperking is geen uitzondering op de regel, maar een uitzonderlijk diverse regel. Er zijn namelijk verschillende soorten beperkingen: blijvend, tijdelijk én afhankelijk van de situatie. Hiervan hebben we een poster gemaakt, geïnspireerd door de Microsoft Inclusive Design Toolkit. Op deze poster staan allerlei voorbeelden van beperkingen op het gebied van zien, bewegen, praten, horen, cognitie en psychosociale factoren.
Download deze poster