Inclusie en digitale toe­gan­kelijk­heid

Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt. Je vindt hier alles wat we delen over inclusie en digitale toegankelijkheid.

Agenda

Inclusief denken en doen: hoe doe je dat nu écht? (Direct Duidelijk Tour)

Hoe ga je nu echt met inclusie aan de slag? Hoe zorg je voor meer diversiteit binnen je team? En hoe kun je werken aan meer inclusieve communicatie? Daarover gaat deze aflevering van de Direct Duidelijk Tour.

Kennissessie Community Online Formulieren

Tijdens de (2-maandelijkse) online bijeenkomsten van de Community Online Formulieren ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren.

Kennissessie Community Online Formulieren

Tijdens de (2-maandelijkse) online bijeenkomsten van de Community Online Formulieren ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren.

Lezen Alle artikelen onder 'Inclusie en digitale toegankelijkheid'

Emilia-Romagna pakt de digitale kloof tussen mannen en vrouwen aan 

Michela De Biasio en Barbara Santi werken aan het dichten van de kloof tussen mannen en vrouwen in digitale vaardigheden. En het gelijktrekken van de vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in technologische sectoren in Emilia-Romagna. Ze streven ernaar om een inspiratiebron te zijn voor andere Italiaanse regio's. En zelfs voor landen.

De over­heid heeft een miljoenmiljard websites

Hoeveel websites heeft de overheid? Volgens Arjan Lubach en zijn collega Tex de Wit 1.800. Maar het zijn er veel meer. Echt veel meer. Victor doet een poging het aantal websites van de website in kaart te brengen. Lees zijn schokkende ontdekking.

Lessen uit pilotstudies voor het Toetsingskader Inclusie

In 2024 lanceren we de eerste versie van het Toetsingskader Inclusie. Daarmee toets je samen met collega's of andere organisaties hoe inclusief jouw dienstverlening is. Een belangrijk onderdeel om tot het kader te komen was het doen van pilotstudies. 5 organisaties gingen aan de slag met hun eigen dienstverlening. Onderzoekers Wolfgang Ebbers en Lidwien van Wijngaert blikken terug.

Zelf aan de slag met inclusie en digitale toegankelijkheid?

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om inclusie en digitale toegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Overzicht ervaringsdeskundigen

Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening?

Bekijk de hele lijst

Laat ervaringsdeskundigen meedenken

Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.

Lees er meer over

NL Design System

Een design system lijkt vooral over ontwerp te gaan, maar het is eigenlijk een brede aanpak om makkelijker consistente, toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites en applicaties te maken.

Over NL Design System

Toetsingskader Inclusie

Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening. Daarmee bepaal je als overheidsorganisatie waar je dienstverlening inclusiever kunt maken.

Over het toetsingskader
Dame in kleermakerszit met laptop op haar schoot

Kennisbank DigiToegankelijk

In de kennisbank van DigiToegankelijk vind je antwoorden op veelgestelde vragen en praktische tips over digitale toegankelijkheid. Informatie is ingedeeld per rol, zodat je informatie kunt vinden die jij nodig hebt.

Ga naar de kennisbank