Inclusie en digitale toe­gan­kelijk­heid

Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt. Je vindt hier alles wat we delen over inclusie en digitale toegankelijkheid.

Agenda

Poets je online formulier op in de formulierenwasstraat! 

Veel zaken bij de overheid regelen inwoners via online formulieren. Vaak gaan die zaken ook over belangrijke en serieuze onderwerpen. Het is daarom cruciaal dat online formulieren toegankelijk, inclusief en gebruiksvriendelijk zijn. Iedereen moet ze kunnen gebruiken. In dit evenement van Community Online Formulieren gaan we met elkaar formulieren verbeteren. Ook als je niet lid bent van de community, kun je deelnemen.

Kennissessie Community Online Formulieren

Tijdens de (2-maandelijkse) online bijeenkomsten van de Community Online Formulieren ga je met andere professionals aan de slag om de online formulieren in je organisatie te verbeteren.

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening (2-daagse studie­reis)

De Expeditie Innovatieve Dienstverlening is een reis langs verschillende organisaties in Nederland. Om voorbeelden, ervaringen en lessen voor de overheid te ontdekken. Als inspiratie en input om onze eigen overheidsdienstverlening te innoveren. Zin om mee te doen?

Lezen Alle artikelen over Inclusie en digitale toegankelijkheid

Gebruiker Centraal aan tafel bij de Tweede Kamer over digitale inclusie

Wie worden er het hardst getroffen door digitale ongelijkheid? Welke verschillen zien we tussen jongeren, ouderen en andere groepen? En hoe ziet de digitale overheid er in de ideale wereld uit? Op deze en meer vragen mogen we een antwoord geven in de Tweede Kamer.

‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’ 

Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over. 

De Direct Duidelijk Tour is even klaar met touren

De Direct Duidelijk Tour: webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en –dienstverlening. Er zijn zo'n 70 webinars gemaakt, met daarin bijna 200 gasten. Donderdag 23 mei is voorlopig de laatste aflevering.

Zelf aan de slag met inclusie en digitale toegankelijkheid?

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om inclusie en digitale toegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Overzicht ervaringsdeskundigen

Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening?

Bekijk de hele lijst

Laat ervaringsdeskundigen meedenken

Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.

Lees er meer over

NL Design System

Een design system lijkt vooral over ontwerp te gaan, maar het is eigenlijk een brede aanpak om makkelijker consistente, toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites en applicaties te maken.

Over NL Design System

Toetsingskader Inclusie

Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening. Daarmee bepaal je als overheidsorganisatie waar je dienstverlening inclusiever kunt maken.

Over het toetsingskader
Dame in kleermakerszit met laptop op haar schoot

Kennisbank DigiToegankelijk

In de kennisbank van DigiToegankelijk vind je antwoorden op veelgestelde vragen en praktische tips over digitale toegankelijkheid. Informatie is ingedeeld per rol, zodat je informatie kunt vinden die jij nodig hebt.

Ga naar de kennisbank