Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.
Agenda

Online bijeenkomst Netwerk Direct Duidelijk – Hoe je als organisatie duidelijker kunt communiceren zonder strak plan
Neem deel aan de online Netwerk Direct Duidelijk bijeenkomst. We behandelen specifieke gerelateerde vraagstukken en onderwerpen uit de community.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Netwerk Direct Duidelijk live: blik op beeld
In maart is het zover. Dan organiseren we de tweede live bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk samen met de Taalunie. Deze bijeenkomst staat volledig in het teken van beeldcommunicatie. Hoe gebruik je effectief beeld om duidelijk en begrijpelijk te communiceren?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Nieuwe technologie gebruiken voor begrijpelijke teksten (Direct Duidelijk Tour)
Kunnen nieuwe technologieën ons helpen om altijd toegankelijk te schrijven? Welke initiatieven zijn er al? Van welke goede voorbeelden kunnen we leren? En hoe kunnen we samenwerken? Deze vragen staan centraal tijdens het webinar.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Wacht niet tot je doelgroep jou opzoekt, maar ga zelf het gesprek met mensen aan’
Wil je weten of je communicatie werkt? Ga dan testen. Dat klinkt simpel... en dat kan het ook zijn. Je moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Als je dat doet, krijg je er namelijk een hoop inzichten én motivatie voor terug. Want testen werkt aanstekelijk. Gwendolyn van den Berg, deelnemer aan Testlab on Tour, weet daar alles van.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten

Het busje van de Direct Duidelijk Tour is weer fris opgepoetst
Webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening: dat is de Direct Duidelijk Tour. We hebben er al 70 gemaakt. En voor dit jaar is het tourbusje weer fris opgepoetst. Tijd voor nieuwe webinars!
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal

8 tips om mensen beter te bereiken met begrijpelijke overheidscommunicatie
Een toegankelijke en inclusieve overheid valt of staat met duidelijke en begrijpelijke taal en communicatie. In dit artikel lees je 8 tips om ook zelf duidelijker en begrijpelijker te communiceren.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Direct Duidelijk Deal
Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.
Meer over de deal
Taalstrijd
Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.
Tips voor de taalstrijd
Vragen, kennis en ervaring delen
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?

Ontwikkeling van Direct Duidelijk
Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.

Vraag om een expertreview
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Richtlijnen voor tekst en beeld
Doelgroepen, inhoud, vorm, toegankelijkheid en natuurlijk testen. Er komt veel kijken bij communicatie in tekst en beeld. Maak daarom gebruik van deze richtlijnen voor tekst en beeldtaal in overheidscommunicatie.
-
Voordat je begint
Schrijven begint met goede voorbereiding. Besef dat je als overheidsorganisatie een heel diverse doelgroep hebt. Dat heeft invloed op wat en hoe je schrijft.
-
Als je gaat schrijven
Bij schrijven is het belangrijk dat de inhoud, toon en vorm kloppen. Zo is je tekst geschikt voor het kanaal dat je in gedachten hebt. Hou altijd rekening met toegankelijkheid en leesbaarheid.
-
Tekst en beeld combineren
Een goede combinatie van tekst en beeld kan de boodschap duidelijker maken voor je doelgroep. Je kunt op verschillende manieren tekst en beeld combineren.
-
Tekst en/of beeld testen
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen.

Goede voorbeelden
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.
Bekijk de voorbeelden
Handige hulpmiddelen
Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.
Bekijk de hulpmiddelen