Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.

Agenda

Netwerk Direct Duidelijk: Brieven voor inwoners met lagere taalvaardig­heid of niet-Nederlandse taalachtergrond

Op 15 oktober 2024 is er weer de maandelijkse online bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk, vol met kennis en praktijkvoorbeelden. Deze keer presenteren de gemeenten Den Haag en Enschede over hoe zij ervoor zorgt dat inwoners met een lagere taalvaardigheid of een niet-Nederlandse taalachtergrond brieven kunnen begrijpen. Ben jij er ook bij?

Live evenement – Mensen beter bereiken met begrijpelijke over­heids­communi­catie

Op 7 november is het zover! Dan is het live event van Netwerk Direct Duidelijk: 'Mensen beter bereiken met begrijpelijke overheidscommunicatie'. In verschillende sessies krijg jij de handvatten om meteen duidelijker te communiceren in je organisatie! Ook als je niet lid bent van Netwerk Direct Duidelijk, kun je je aanmelden!

Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Laag­geletterd­heid moet je niet alleen willen aanpakken

Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?

Dé manier om duidelijke taal in je organisatie onder de aandacht te houden

Aandacht krijgen voor duidelijke taal in jouw organisatie is 1 ding. Maar hoe houd je de aandacht vast? Een verplichte schrijftraining voor het team? Een grondige update van de schrijfwijzer? Op zich allemaal niks mis mee, maar het kán ook leuker.

Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Direct Duidelijk Deal

Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.

Meer over de deal

Taalstrijd

Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.

Tips voor de taalstrijd

Vragen, kennis en ervaring delen

Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?

Meer over Netwerk Direct Duidelijk

Beeldmerk duidelijke overheidscommunicatie

Ontwikkeling van Direct Duidelijk

Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.

Wat we doen met duidelijke overheidscommunicatie

Document met vergrootglas erboven

Vraag om een expertreview

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Goede voorbeelden

Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.

Bekijk de voorbeelden

Handige hulpmiddelen

Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de hulpmiddelen