Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.
Agenda
Webinar: Zelf aan de slag met beeldbrieven
Een beeldbrief bestaat uit korte tekst en ondersteunend beeld. Dit brengt de boodschap duidelijk over aan een lezer. Het is een succesvol communicatiemiddel, áls je het op de juiste manier inzet. In dit webinar leer je hoe je zelf aan de slag gaat met beeldbrieven. En delen we inzichten uit ons onderzoek naar beeldbrieven voor de gemeente Dordrecht. Ben jij er ook bij?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten
Netwerk Direct Duidelijk: een vooruitblik op 2025
Op dinsdag 17 december is er weer een online bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk. Deze keer blikken we vooruit op het volgende jaar. Wat kun je in 2025 verwachten?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Gebruiker Centraal conferentie 2025
Na een succesvolle editie in 2023, is het in 2025 weer hoog tijd voor de conferentie van Gebruiker Centraal! En deze keer is de conferentie extra bijzonder, want het is een meerdaags en internationaal evenement. In Amsterdam, op donderdag 10 en vrijdag 11 april. Ben jij er ook bij?
Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal
De (on)zin van onze ‘taalstrijd’
We willen direct duidelijk zijn; begrijpelijke taal gebruiken, in tekst en beeld. Tot zover niets nieuws onder de overheidshorizon, want al in 1974 was de overheid hiermee bezig. Het is een strijd die vraagt om een lange adem. Tegen onduidelijke taal. En vóór een begrijpelijke overheid. Maar heeft het echt zin?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording
Expeditie Innovatieve Dienstverlening: 6 belangrijkste inzichten
ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?
Laaggeletterdheid moet je niet alleen willen aanpakken
Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.
Direct Duidelijk Deal
Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.
Meer over de dealTaalstrijd
Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.
Tips voor de taalstrijdVragen, kennis en ervaring delen
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?
Ontwikkeling van Direct Duidelijk
Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.
Vraag om een expertreview
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Richtlijnen voor tekst en beeld
Doelgroepen, inhoud, vorm, toegankelijkheid en natuurlijk testen. Er komt veel kijken bij communicatie in tekst en beeld. Maak daarom gebruik van deze richtlijnen voor tekst en beeldtaal in overheidscommunicatie.
-
Voordat je begint
Schrijven begint met goede voorbereiding. Besef dat je als overheidsorganisatie een heel diverse doelgroep hebt. Dat heeft invloed op wat en hoe je schrijft.
-
Als je gaat schrijven
Bij schrijven is het belangrijk dat de inhoud, toon en vorm kloppen. Zo is je tekst geschikt voor het kanaal dat je in gedachten hebt. Hou altijd rekening met toegankelijkheid en leesbaarheid.
-
Tekst en beeld combineren
Een goede combinatie van tekst en beeld kan de boodschap duidelijker maken voor je doelgroep. Je kunt op verschillende manieren tekst en beeld combineren.
-
Tekst en/of beeld testen
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen.
Goede voorbeelden
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.
Bekijk de voorbeeldenHandige hulpmiddelen
Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.
Bekijk de hulpmiddelen