Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.
Agenda
Netwerk Direct Duidelijk: Brieven voor inwoners met lagere taalvaardigheid of niet-Nederlandse taalachtergrond
Op 15 oktober 2024 is er weer de maandelijkse online bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk, vol met kennis en praktijkvoorbeelden. Deze keer presenteren de gemeenten Den Haag en Enschede over hoe zij ervoor zorgt dat inwoners met een lagere taalvaardigheid of een niet-Nederlandse taalachtergrond brieven kunnen begrijpen. Ben jij er ook bij?
Live evenement – Mensen beter bereiken met begrijpelijke overheidscommunicatie
Op 7 november is het zover! Dan is het live event van Netwerk Direct Duidelijk: 'Mensen beter bereiken met begrijpelijke overheidscommunicatie'. In verschillende sessies krijg jij de handvatten om meteen duidelijker te communiceren in je organisatie! Ook als je niet lid bent van Netwerk Direct Duidelijk, kun je je aanmelden!
Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal
Expeditie Innovatieve Dienstverlening: 6 belangrijkste inzichten
ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?
Laaggeletterdheid moet je niet alleen willen aanpakken
Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?
Dé manier om duidelijke taal in je organisatie onder de aandacht te houden
Aandacht krijgen voor duidelijke taal in jouw organisatie is 1 ding. Maar hoe houd je de aandacht vast? Een verplichte schrijftraining voor het team? Een grondige update van de schrijfwijzer? Op zich allemaal niks mis mee, maar het kán ook leuker.
Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.
Direct Duidelijk Deal
Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.
Meer over de dealTaalstrijd
Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.
Tips voor de taalstrijdVragen, kennis en ervaring delen
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?
Ontwikkeling van Direct Duidelijk
Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.
Vraag om een expertreview
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Richtlijnen voor tekst en beeld
Doelgroepen, inhoud, vorm, toegankelijkheid en natuurlijk testen. Er komt veel kijken bij communicatie in tekst en beeld. Maak daarom gebruik van deze richtlijnen voor tekst en beeldtaal in overheidscommunicatie.
-
Voordat je begint
Schrijven begint met goede voorbereiding. Besef dat je als overheidsorganisatie een heel diverse doelgroep hebt. Dat heeft invloed op wat en hoe je schrijft.
-
Als je gaat schrijven
Bij schrijven is het belangrijk dat de inhoud, toon en vorm kloppen. Zo is je tekst geschikt voor het kanaal dat je in gedachten hebt. Hou altijd rekening met toegankelijkheid en leesbaarheid.
-
Tekst en beeld combineren
Een goede combinatie van tekst en beeld kan de boodschap duidelijker maken voor je doelgroep. Je kunt op verschillende manieren tekst en beeld combineren.
-
Tekst en/of beeld testen
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen.
Goede voorbeelden
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.
Bekijk de voorbeeldenHandige hulpmiddelen
Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.
Bekijk de hulpmiddelen