Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.
Agenda

Online bijeenkomst Netwerk Direct Duidelijk: Hoe maak je complexe gezondheidsinformatie begrijpelijk?
Neem deel aan de online Netwerk Direct Duidelijk bijeenkomst. We behandelen specifieke vraagstukken en onderwerpen uit de community.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Testlab on Tour sessie 2: de test van je tekst uitvoeren
We denken vaak dat onze teksten duidelijk zijn. Maar we vragen vaak niet aan gebruikers of dat ook zo is. Wil je weten of je boodschap echt begrijpelijk is? Test dan je tekst met de lezer. In deze online sessie gaan we aan de slag met stap 2 van het stappenplan ‘Test je tekst’: het uitvoeren van de test zelf. Ben je erbij?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten

Optimaal Digitaal spelleidertraining
Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Een spelleider helpt om het spel goed te laten verlopen. Tijdens de training maak je kennis met het Optimaal Digitaal Spel. We geven je tips en tricks hoe je als spelleider het resultaat positief kunt beïnvloeden.
Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal

Blij met Barneveld!
‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?

Duidelijke taal als spel: 11 tips om ‘Zeg dat dan!’ in jouw organisatie te spelen
Wil je duidelijke taal in jouw organisatie onder de aandacht brengen en houden? Het spel Zeg dat dan! is hiervoor een perfecte, speelse methode. In dit artikel vind je praktische tips hoe je dit spel kunt gebruiken en organiseren om duidelijke taal in jouw organisatie te stimuleren. Doe er je voordeel mee!
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording

U vraagt niet, wij maken toch
Columnist Jasper van Kuijk is weg bij de Volkskrant. 10 jaar lang schreef hij fantastische stukken. Maar zijn laatste stuk over dat we nooit moeten stoppen met maken... dat slaat de plank echt mis. Als overheid moeten we weldegelijk stoppen met maken.
Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Direct Duidelijk Deal
Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.
Meer over de deal
Taalstrijd
Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.
Tips voor de taalstrijd
Vragen, kennis en ervaring delen
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?

Ontwikkeling van Direct Duidelijk
Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.

Vraag om een expertreview
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Richtlijnen voor tekst en beeld
Doelgroepen, inhoud, vorm, toegankelijkheid en natuurlijk testen. Er komt veel kijken bij communicatie in tekst en beeld. Maak daarom gebruik van deze richtlijnen voor tekst en beeldtaal in overheidscommunicatie.
-
Voordat je begint
Schrijven begint met goede voorbereiding. Besef dat je als overheidsorganisatie een heel diverse doelgroep hebt. Dat heeft invloed op wat en hoe je schrijft.
-
Als je gaat schrijven
Bij schrijven is het belangrijk dat de inhoud, toon en vorm kloppen. Zo is je tekst geschikt voor het kanaal dat je in gedachten hebt. Hou altijd rekening met toegankelijkheid en leesbaarheid.
-
Tekst en beeld combineren
Een goede combinatie van tekst en beeld kan de boodschap duidelijker maken voor je doelgroep. Je kunt op verschillende manieren tekst en beeld combineren.
-
Tekst en/of beeld testen
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen.

Goede voorbeelden
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.
Bekijk de voorbeelden
Handige hulpmiddelen
Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.
Bekijk de hulpmiddelen