Onderzoeken, testen en meten

Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. Je vindt hier alles wat we delen over onderzoeken, testen en meten.

Agenda

Testlab on Tour sessie 3: de testresultaten verwerken

We denken vaak dat onze teksten duidelijk zijn. Maar we vragen vaak niet aan gebruikers of dat ook zo is. Wil je weten of je boodschap echt begrijpelijk is? Test dan je tekst met de lezer. In deze online sessie gaan we aan de slag met stap 3 van het stappenplan ‘Test je tekst’: het verwerken van de testresultaten. Doe je mee?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Gebruiker Centraal conferentie 2025

Na een succesvolle editie in 2023, is het in 2025 weer hoog tijd voor de conferentie van Gebruiker Centraal! En deze keer is de conferentie extra bijzonder, want het is een meerdaags en internationaal evenement. In Amsterdam, op donderdag 10 en vrijdag 11 april. Ben jij er ook bij?

Lezen Alle artikelen over onderzoeken, testen en meten

Hoe maak je impact met onderzoek?

De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Onderzoek doen naar of mét mensen

Om dienstverlening goed te ontwerpen is onderzoek nodig. Want hoe kunnen we iets ontwerpen als we niet weten wat werkt of waar behoefte aan is? Gelukkig doen we steeds meer onderzoek bij de overheid, maar nog niet genoeg. Onze focus ligt meer bij de techniek en systemen, en minder bij de mens. Dat moet anders.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Meer doen met onderzoeken, testen en meten

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om onderzoeken, testen en meten meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het expertpanel

Stappenplan 'Test je tekst'

Je bent van plan om een tekst, met of zonder afbeeldingen, te testen met mensen uit jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een bewonersbrief, een folder, een gemeentelijke informatiekrant of een stuk tekst van een webpagina. In dit stappenplan lees je hoe je dit aanpakt.

Bekijk het stappenplan

Inclusief onderzoek doen

Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Meer over inclusief onderzoek doen

Verschillende avatars (man, vrouw, jong, oud, gekleurd) met meetlat erboven. En ertussen een paspoort, grafsteen, verhuisdoos, hond en parkeervergunning.

Toetsingskader Inclusie

Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Meer over het Toetsingskader Inclusie

Doe onderzoek en test met gebruikers

Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Wil je de dienstverlening en communicatie van je organisatie verbeteren? Onderzoek dan wat de klant of inwoner wil, en test alles wat je maakt.

Lees er meer over Of beluister als podcast