Onderzoeken, testen en meten

Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. Je vindt hier alles wat we delen over onderzoeken, testen en meten.

Agenda

Hoe maak je impact met onderzoek?

Onderzoek als basis voor betere overheidsdienstverlening: daarover was er een zeer geslaagd evenement op 8 februari dit jaar. Daarom organiseren de Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening, en Gebruiker Centraal een vervolg! Zien we je daar?

Webinar Meedoen met inwoners: je onderdompelen in een andere wereld

Bij elk onderzoek stuitte Toezicht Sociaal Domein op dezelfde knelpunten. Omdat ze het anders wilden doen, zijn ze overgegaan op actieonderzoek. Tijdens dit webinar vertelt Anne-Mathije Bogerd er meer over.

Testlab on Tour sessie 2: de test van je tekst uitvoeren

We denken vaak dat onze teksten duidelijk zijn. Maar we vragen vaak niet aan gebruikers of dat ook zo is. Wil je weten of je boodschap echt begrijpelijk is? Test dan je tekst met de lezer. In deze online sessie gaan we aan de slag met stap 2 van het stappenplan ‘Test je tekst’: het uitvoeren van de test zelf. Test jij ook mee?

Lezen Alle artikelen over onderzoeken, testen en meten

Onderzoek doen naar of mét mensen

Om dienstverlening goed te ontwerpen is onderzoek nodig. Want hoe kunnen we iets ontwerpen als we niet weten wat werkt of waar behoefte aan is? Gelukkig doen we steeds meer onderzoek bij de overheid, maar nog niet genoeg. Onze focus ligt meer bij de techniek en systemen, en minder bij de mens. Dat moet anders.

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Ontdek hoe klant­gericht jouw organisatie is met het Over­heids­breed Meethuis voor dienst­verlening

Steeds meer overheidsorganisaties verbeteren hun overheidsdienstverlening door de stem van de klant centraal te zetten. Of die klant nu de inwoner, ondernemer of iemand anders is. Maar om écht te weten hoe klantgericht jouw organisatie is, wil je niet alleen leren van de klant zelf, maar ook van andere organisaties. Daar wordt het Meethuis voor ontwikkeld.

Meer doen met onderzoeken, testen en meten

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om onderzoeken, testen en meten meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het expertpanel

Stappenplan 'Test je tekst'

Je bent van plan om een tekst, met of zonder afbeeldingen, te testen met mensen uit jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een bewonersbrief, een folder, een gemeentelijke informatiekrant of een stuk tekst van een webpagina. In dit stappenplan lees je hoe je dit aanpakt.

Bekijk het stappenplan

Inclusief onderzoek doen

Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Meer over inclusief onderzoek doen

Verschillende avatars (man, vrouw, jong, oud, gekleurd) met meetlat erboven. En ertussen een paspoort, grafsteen, verhuisdoos, hond en parkeervergunning.

Toetsingskader Inclusie

Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Meer over het Toetsingskader Inclusie

Doe onderzoek en test met gebruikers

Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Wil je de dienstverlening en communicatie van je organisatie verbeteren? Onderzoek dan wat de klant of inwoner wil, en test alles wat je maakt.

Lees er meer over Of beluister als podcast