Onderzoeken, testen en meten

Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. Je vindt hier alles wat we delen over onderzoeken, testen en meten.

Agenda

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening (2-daagse studie­reis)

De Expeditie Innovatieve Dienstverlening is een reis langs verschillende organisaties in Nederland. Om voorbeelden, ervaringen en lessen voor de overheid te ontdekken. Als inspiratie en input om onze eigen overheidsdienstverlening te innoveren. Zin om mee te doen?

Evenement: Hoe maak je impact met onderzoek?

Onderzoek als basis voor betere overheidsdienstverlening: daarover was er een zeer geslaagd evenement op 8 februari dit jaar. Daarom organiseren de Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening, en Gebruiker Centraal een vervolg! Zien we je daar?

Webinar Meedoen met bewoners: je onderdompelen in een andere wereld

Bij elk onderzoek stuitte Toezicht Sociaal Domein op dezelfde knelpunten. Omdat ze het anders wilden doen, zijn ze overgegaan op actieonderzoek. Tijdens dit webinar vertelt Anne-Mathije Bogerd er meer over.

Lezen Alle artikelen over Onderzoeken, testen en meten

‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’ 

Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over. 

3 jaar ont­werpen bij een be­leidsdepartement in crisistijd

De coronacrisis zette de wereld op de kop. Bij de ministeries in Den Haag rees al gauw de vraag: hoe houd je regie en opereer je daadkrachtig en snel? Hoe neem je ook de behoeften van de samenleving mee in je (crisis)beleid? Kortom, welke lessen uit coronatijd nemen we mee naar de toekomst?

Samen met de gebruiker werken aan een publieks­vriendelijk verant­woordingsonderzoek

Hoe gaat de Rijksoverheid om met ons belastinggeld? Dat controleert de Algemene Rekenkamer. Iedereen in Nederland betaalt belasting en heeft dus het recht om te weten hoe dit geld wordt uitgegeven. Je zou dus verwachten dat het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer al heel toegankelijk en begrijpelijk is. Maar er bleek nog behoorlijk wat winst te halen.

Zelf aan de slag met onderzoeken, testen en meten?

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om onderzoeken, testen en meten meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het expertpanel

Testlab on Tour

Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen. Zo vergroot je de kans op geslaagde communicatie en voorkom je veel vragen of klachten. Testlab on Tour helpt overheidsorganisaties om de stap naar testen te zetten.

Meer over het testlab
Vuisten werken samen

Overheidsbrede community

De Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening is er voor overheidsprofessionals die de mens centraal willen stellen in de informatie en dienstverlening en zich daarbij willen baseren op onderzoek. Overheidsprofessionals kunnen met behulp van recente, gebundelde, overheidsbrede inzichten uit onderzoek hun communicatie en dienstverlening optimaal laten aansluiten op de leefwereld van mensen.

Meer over de Overheidsbrede onderzoekscommunity

Overzicht ervaringsdeskundigen

Een overzicht van allerlei organisaties en belangenverenigingen. Hier kun je terecht voor zogenoemde ervaringsdeskundigen.

Bekijk de hele lijst

Doe onderzoek en test met gebruikers

Natuurlijk, onderzoek doen kost tijd en geld. Maar iets maken waar jouw gebruiker weinig mee kan, kost je achteraf nog meer.

Lees er meer over