Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

Steen­wijkerland ondertekent landelijke Direct Duidelijk Deal

Artikel

De gemeente Steenwijkerland maakt werk van heldere communicatie. Onlangs ondertekenden wethouder Tiny Bijl en locosecretaris Henriëtte de Jong daarvoor de landelijke Direct Duidelijk Deal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Iedereen heeft baat bij duidelijke communi­catie’

Artikel

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Zocht je contact met Direct Duidelijk? Dan was de kans groot dat je bij Monique Koot uitkwam. Als beleidsondersteuner van Direct Duidelijk was Monique het eerste aanspreekpunt en probeerde ze iedereen zo goed mogelijk op weg te helpen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Inclusief communi­ceren met iconen (Direct Duidelijk Tour)

Video

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat veel mensen iconen niet goed begrijpen. Hoe kun je iconen effectief inzetten als middel voor inclusievere communicatie? Wat doet kleurgebruik? En hoe kun je iconen testen bij verschillende doelgroepen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Duidelijke juridische taal: stoppen met ingewikkeld schrijven

Artikel

André Verburg (rechter, staatsraad en taaltrainer) en Anita van den Bosch- de Gier (jurist en redacteur) zijn mensen met een passie voor duidelijke taal, juridische taal wel te verstaan. Hun missie is om af te stappen van het ‘ingewikkelde schrijven’. Want – zeggen ze – óók juridische stukken zijn om te buigen naar duidelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Direct duidelijk is bij mij van nature ingebakken’

Artikel

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Talissa Oude Bennink is enthousiast over de samenwerking: “Mijn passie is taal en dan vooral begrijpelijke taal."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Duidelijke juridische taal (Direct Duidelijk Tour)

Video

Hoe maak je begrijpelijke zinnen waarin juridische nuances behouden blijven? Welke juridische woorden mag je vervangen voor duidelijkere woorden en welke niet? Laat je in dit webinar inspireren door 2 experts.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Voor inclusieve dienst­verlening is meer nodig dan alleen begrijpelijke taal’

Artikel

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. De reden? Beide partijen hebben een gezamenlijke missie: het verbeteren van overheidsdienstverlening waarbij de mens centraal staat. “Door de krachten te bundelen hebben we een groter bereik en kunnen we de doelgroep nog beter helpen.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

A conversation with Derek Featherstone

Podcast

In deze aflevering gaat Randy Semeleer in gesprek met Derek Featherstone, internationaal en veel gevraagd spreker op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfs­communi­catie

Artikel

“Taaltrainingen, brieven herschrijven, ludieke taalspellen: wat doen gemeenten veel om direct duidelijke communicatie ‘ingeburgerd’ te krijgen!"

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Karlijn Bouts en Manon Stockmann, Amsterdam UMC

Artikel

“Een ziekenhuis is dan wel geen overheid, jeukwoorden hebben we hier net zo goed. En vaktaal! Zorgverleners met een medische achtergrond gebruiken termen die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jasper Harmes, taalambassadeur Stichting ABC

Artikel

“Een brief van een notaris begrijpt bijna niemand, hoorde ik om me heen. Het was dus niet zo raar dat ik er geen touw aan vast kon knopen. Ik kon wel lezen, maar niet begrijpend lezen. Toch móest ik weten wat erin stond."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Lisanne Veraart, Stichting ABC

Artikel

“’Dit is uw jaarrekening. U krijgt € 100 terug.’ Met deze twee grote koppen begint de brief van mijn energieleverancier. Alles wat ik wil weten in twee zinnen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Esther van der Vrande, adviseur Stichting Lezen en Schrijven

Artikel

“Heb je enig idee hoe het is als je niet goed kunt lezen, schrijven of rekenen? De kans is klein. Daarom laten we je in Direct Duidelijk-inspiratiesessies, samen met Stichting ABC, kennismaken met ervaringsdeskundigen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jacinta de Moor, communi­catie­adviseur gemeen­te Haarlemmermeer

Artikel

“Per jaar versturen we meer dan 50.000 brieven naar onze inwoners. In alle soorten, over alle mogelijke onderwerpen. Zijn die brieven direct duidelijk, dan stuur je als gemeente een uitnodigend visitekaartje."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal