Bekijk video’s

Bekijk webinars, masterclasses en andere interessante video’s.

Type video's

Dienst­verlening en communi­catie bij de over­heid: trends voor 2024 (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar 'Dienstverlening en communicatie bij de overheid: trends voor 2024' gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Aan de slag met proactieve dienst­verlening (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar 'Aan de slag met proactieve dienstverlening' gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Zo organiseer je zelf een taalstrijd in jouw organisatie of regio (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar ‘Zo organiseer je zelf een taalstrijd in jouw organisatie of regio’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees een beknopte samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Werken met ChatGPT of andere slimme hulpmiddelen (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar ‘Werken met ChatGPT of andere slimme hulpmiddelen’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees een beknopte samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Videoreeks Inclusief Gebruikersonderzoek – Deel 3: hoe?

Aafke van Welbergen is gebruikersonderzoeker bij Stichting Accessibility. In deze video legt ze uit hoe je inclusief gebruikersonderzoek doet. Deze video is onderdeel van een videoreeks van 3 delen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Videoreeks Inclusief Gebruikersonderzoek – Deel 2: voor wie en met wie?

Aafke van Welbergen is gebruikersonderzoeker bij Stichting Accessibility. In deze video legt ze uit met wie en voor wie je inclusief gebruikersonderzoek doet. Deze video is onderdeel van een videoreeks van 3 delen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Videoreeks Inclusief Gebruikersonderzoek – Deel 1: waarom?

Aafke van Welbergen is gebruikersonderzoeker bij Stichting Accessibility. In deze video Legt ze uit waarom inclusief gebruikersonderzoek belangrijk is. Deze video is onderdeel van een videoreeks van 3 delen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

(H)eerlijke verhalen over duidelijk communi­ceren (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar ‘(H)eerlijke verhalen over duidelijk communiceren’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees een beknopte samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Sarah Spiessens (spreker conferentie ‘Uit het doolhof!’)

Sarah Spiessens is projectleider Proactieve dienstverlening in Stad Gent. Doel van dit project: je actief wijzen op premies of kortingen, bepaalde rechten automatisch toekennen en geen gegevens meer van jou verlangen als de overheid daar eigenlijk al over beschikt. Bekijk haar keynote hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Edo-Jan Meijer (spreker conferentie ‘Uit het doolhof!’)

Edo-Jan Meijer is UX-coördinator bij de Politie, en is kunstenaar en ontwerper in tekst en beeld. Op zijn 27e werd bij Edo-Jan de chronische ziekte MS (Multiple Sclerose) gediagnosticeerd. Hierdoor realiseerde hij zich dat het leven niet vanzelfsprekend is. Bekijk zijn keynote hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Eelke Blokker (spreker conferentie ‘Uit het doolhof!’)

Eelke Blokker is oprichter van het Instituut van Publieke Waarden (IPW). Hij houdt zich bezig met de vraag hoe de systeemwereld van wetten, regels, protocollen en financieringssystemen beter aan kan sluiten op de leefwereld van burgers, professionals en de samenleving in het algemeen. Bekijk zijn keynote hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Kustaw Bessems (spreker conferentie ‘Uit het doolhof!’)

Kustaw Bessems is journalist en zaterdagcolumnist bij de Volkskrant. Hij maakt daar de podcast Stuurloos, over hoe Nederland een beter bestuur krijgt. Eerder was hij verslaggever, parlementair redacteur, chef van het zaterdagkatern en hoofd digitaal. Bekijk zijn keynote hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Leer alles over de nieuwe internationale standaard voor heldere taal (Direct Duidelijk Tour)

Heb je het webinar 'Leer alles over de nieuwe internationale standaard voor heldere taal' gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Inclusief taalgebruik: over het hoe en waarom (Direct Duidelijk Tour)

Wat is inclusief taalgebruik precies? Betekent dit dat je sommige woorden niet meer mag gebruiken? En waarom is het zo’n actueel onderwerp geworden? Bekijk het webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Hoe word je een goede taalcoach? (Direct Duidelijk Tour)

Hoe word je een goede coach? Welke vaardigheden moet je hebben of kun je ontwikkelen? Bespreek je als taalcoach alleen taal, of is er meer nodig voor duidelijke overheidscommunicatie? En wat als je nog geen taalcoach in je organisatie hebt, hoe begin je? Daar praten we over tijdens dit webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Webinar ‘Monitor Begrijpelijk­heid over­heids­teksten’

Op 20 juni vond het webinar over de Monitor Begrijpelijkheid overheidsteksten. plaats. Deze monitor is tot stand gekomen door samenwerking tussen HAN Hogeschool en Universiteit Utrecht. Tijdens het webinar werd duidelijk hoe die monitor tot stand is gekomen en hoe gemeentes en organisaties deze monitor kunnen gebruiken.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Het recept voor de ideale beeldbrief (Direct Duidelijk Tour)

Wanneer zet je beeldbrieven in? Wanneer niet? En als je ermee aan de slag wilt gaan: hoe doe je dat het best? Bekijk het webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Dit kunnen we leren uit de zorg (Direct Duidelijk Tour)

Wat wordt er gedaan om medische taal in de zorg begrijpelijker te maken? En wat kunnen wij daar bij de overheid van leren? Bekijk het webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jongeren bereiken? Kekke communi­catietips voor je boodschap! (Direct Duidelijk Tour)

Waar houd je rekening mee als je wilt of moet communiceren met jongeren? Hoe dat je dat? Wat zijn de valkuilen? Bekijk het webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Webinar ‘Het gebruik van beeld in duidelijke juridische communi­catie’

Er is veel aandacht voor het begrijpelijk maken van juridische tekst. Maar alleen duidelijke taal gebruiken is niet altijd genoeg, ook de visuele vormgeving kan het begrip verhogen. In dit webinar bekijken we of een visuele vormgeving van een rechterlijke uitspraak of overeenkomst het begrip verhoogt. En natuurlijk hoe dat eruit ziet.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Webinar ‘Duidelijke juridische communi­catie: inspireren en leren’

Heb je het webinar ‘Duidelijke juridische communicatie: inspireren en leren’ gemist of wil je het webinar terugkijken? Op deze pagina vind je de opname van het webinar én handige tips, linkjes en artikelen die gedeeld zijn door onze gasten en deelnemers in de chat.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Hoe je met spel inwoners en ondernemers bereikt en betrekt (en misschien zelfs een beetje vermaakt) (Direct Duidelijk Tour)

Inwoners en ondernemers betrekken en bereiken met spel: waarom zou je het doen, wat levert het op en hoe ga je ermee aan de slag? In dit webinar bespreken we waarom spel handig of zelfs nodig is om in te zetten. En praten we met organisaties die spel met succes hebben ingezet.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Webinar ‘Duidelijke juridische communi­catie naar je doelgroep: hoe doe je dat en wat levert het op?’

Heb je het webinar 'Duidelijke juridische communicatie naar je doelgroep: hoe doe je dat en wat levert het op?' gemist of wil je het webinar terugkijken? Op deze pagina vind je de opname van het webinar én handige tips, linkjes en artikelen die gedeeld zijn door onze gasten en deelnemers in de chat.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Waarom stoppen we niet gewoon met onduidelijke taal? (Direct Duidelijk Tour)

Waarom stoppen we niet gewoon met onduidelijke communicatie en ontoegankelijke dienstverlening? Zo moeilijk is dat toch niet? Of toch wel? Hierover gaan we in gesprek met Marije van den Berg en Maartje Kemme.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet (Direct Duidelijk Tour)

Gelukkig zijn er talloze manieren om ook mensen met een visuele beperking te betrekken en te bereiken. Soms wettelijk verplicht, soms voor de hand liggend, en soms creatief bedacht. Rik Wouters en Hans Beerens delen hun expertise in de Direct Duidelijk Tour. Hun visie: een site die goed toegankelijk is voor blinden, is dat nog meer voor de ziende mens.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Testen, testen en nog eens testen (Direct Duidelijk Tour)

Wil je weten of jouw dienstverlening en communicatie duidelijk is? Wil je die verbeteren? Daar is een effectieve manier voor: testen, testen en nog eens testen. Niet vanachter je computer thuis. Maar op straat, aan de balie of in de bibliotheek: met ‘echte mensen’. In dit webinar staat de ‘hoe dan?’-vraag centraal.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

De rol van de communi­catieprofessional (Direct Duidelijk Tour)

Wat doen we als communicatieprofessional goed en wat kan beter? Wat zijn de laatste inzichten over communicatie? En wat betekent dat voor de rol van de communicatieprofessional? Dit bespreken we samen met een bijzondere gast: Betteke van Ruler. Samen duiken we in de wereld van (overheids)communicatie.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Duidelijk. (documentaire)

De campagne ‘Duidelijk.’ spoort vooral bestuurders van gemeenten, provincies, uitvoeringsorganisaties en andere overheden aan om meer werk te maken van begrijpelijke overheidscommunicatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Het belang van inclusief onderzoek (Direct Duidelijk Tour)

Hoe zorg je dat jouw onderzoek inclusief is en de resultaten een goede en gedegen basis vormen voor producten of diensten waarbij iedereen baat heeft?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Je doelgroep écht bereiken? Maak gebruik van sleutelfiguren en influencers (Direct Duidelijk Tour)

Wil je jouw doelgroep écht bereiken? Dan is het slim om sleutelfiguren of opiniemakers uit relevante netwerken waarbinnen jouw doelgroep zich begeeft in kaart te brengen. En vooral ook in te zetten! Hoe doe je dat? En is het ethisch verantwoord om als overheid met echte ‘influencers’ te werken?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De grote impact van korte zinnen en woorden (Direct Duidelijk Tour)

Korte zinnen en woorden, ook wel microcopy genoemd, hebben een grote impact op de gebruikerservaring. In dit webinar staat daarom de vraag centraal: hoe maak je duidelijke, gebruiksvriendelijke én krachtige microcopy?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Gesprek André Verburg en Silke Polhuijs tijdens opening Direct Duidelijk Week

Tijdens de opening van de Direct Duidelijk Week op 10 oktober 2022 was een gesprek tussen André Verburg (rechter, staatsraad en taaltrainer) in gesprek met Silke Polhuijs (schrijfcoach en -trainer) onderdeel van het programma. Dit gesprek over duidelijke taal van juristen en ambtenaren kun je terugkijken.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Omgaan met desinformatie en nepnieuws (Direct Duidelijk Tour)

Desinformatie en nepnieuws spelen een steeds grotere rol in Nederland. Ze kunnen meningen versterken of verdrukken, zorgen voor het uitvergroten van verschillen binnen de samenleving en worden razendsnel verspreid door sociale media. Hoe ga je hier als overheidsorganisatie mee om? Hoe kun je als communicatieprofessional reageren en waar moet je op letten?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Webinar ‘Testen, testen, testen’ in de Direct Duidelijk Week

In dit webinar - dat plaatsvond op maandag 10 oktober in de Direct Duidelijk Week - vertellen Gerda van de Bunt van gemeente Zwolle, Suzan van den Hoogen van gemeente Den Haag en Michèle Looije van gemeente Rotterdam over hun verschillende aanpakken.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Openingstoespraak Direct Duidelijk Week door Gerdi Verbeet

Op maandag 10 oktober 2022 opende Gerdi Verbeet, voormalig voorzitter van de Tweede Kamer, de Direct Duidelijk Week met een prachtige toespraak. We delen graag haar inspirerende verhaal.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Zo zet je duidelijke communi­catie op de kaart in jouw organisatie! (Direct Duidelijk Tour)

Hoe breng je duidelijke taal onder de aandacht in jouw organisatie? Hoe krijg je jouw collega’s en leidinggevenden mee? In dit webinar geven we podium aan 9 verschillende initiatieven. Laat je inspireren door deze voorbeelden!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De kunst van het luisteren (Direct Duidelijk Tour)

Goed luisteren is geen trucje dat je zomaar kunt aanleren en toepassen. Luisteren komt vooral aan op een juiste instelling en op (luister)discipline. Meer hierover leer je in dit webinar.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Van feedback naar verbeterde dienst­verlening (Direct Duidelijk Tour)

Dienstverlening is altijd in ontwikkeling. Door mensen actief te bevragen naar hun ervaringen met overheidsdiensten, krijg je inzicht in knelpunten en verbeterkansen. Hoe haal je op een efficiënte manier feedback op? Wanneer doe je kwalitatief en wanneer kwantitatief klantonderzoek? Hoe zorg je voor continue verbetering van dienstverlening?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Krachtig communi­ceren met storytelling (Direct Duidelijk Tour)

Je kunt storytelling inzetten om mensen met elkaar te verbinden, kennis over te dragen en gedrag aan te leren. Wanneer pas je het toe? Wanneer niet? En hoe doe je dit dan concreet?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

De zin en onzin van persona’s (Direct Duidelijk Tour)

Wanneer gebruik je persona’s en wanneer niet? Wat zijn de belangrijkste valkuilen om op te letten als je ermee aan de slag gaat? En als de situatie zich ertoe leent: hoe begin je en op welke manier zet je ze in?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Verbinden en communi­ceren in lastige situaties (Direct Duidelijk Tour)

Bij een klantcontactcentrum, op sociale media, aan de balie of bij een buurtbijeenkomst kun je situaties meemaken waarbij emoties hoog oplopen. Waar sprake is van onenigheid of weerstand. Hoe ga je hiermee om? Hoe herstel je of behoud je de verbinding?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Direct Duidelijk: hoe houd je de aandacht vast in je organisatie? (Direct Duidelijk Tour)

Bevlogen taalambassadeurs wisselen van baan, stappen uit het bestuur, gaan met pensioen: hoe borg je de kennis die je als team of als organisatie opbouwt? Hoe zorg je ervoor dat duidelijke taal niet alleen vandaag, maar ook morgen, overmorgen en over 50 jaar de nodige aandacht krijgt?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Zo beïnvloed je gedrag (Direct Duidelijk Tour)

Heb jij wel eens technieken als nudging en boosting toegepast in jouw werk? Hoe zet je gedragsinzichten in? Aan welke knoppen kun je draaien? En hoe weet je wanneer je je doel hebt bereikt?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Duidelijke interne documenten (Direct Duidelijk Tour)

Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat mensen verplichte interne documenten daadwerkelijk (willen) lezen én begrijpen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

In de schoenen van (Direct Duidelijk Tour)

Dit webinar gaat over invoelen, empathie, ongebruikelijke perspectieven en open staan voor ervaringen waarvan je het bestaan niet wist. We lichten een aantal bijzondere initiatieven uit waarmee je jezelf in de schoenen van ‘echte burgers’/klanten/je medemens plaatst.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Inclusief communi­ceren met iconen (Direct Duidelijk Tour)

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat veel mensen iconen niet goed begrijpen. Hoe kun je iconen effectief inzetten als middel voor inclusievere communicatie? Wat doet kleurgebruik? En hoe kun je iconen testen bij verschillende doelgroepen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Huilen mag’ – terugblik op de conferentie

Dagvoorzitters Renata en Peter kijken terug op de conferentie 'De menselijke maat #HoeDan' op 2 december 2021 en benoemen de hoogtepunten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Duidelijke juridische taal (Direct Duidelijk Tour)

Hoe maak je begrijpelijke zinnen waarin juridische nuances behouden blijven? Welke juridische woorden mag je vervangen voor duidelijkere woorden en welke niet? Laat je in dit webinar inspireren door 2 experts.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Vertrouwen in de over­heid (Direct Duidelijk Tour)

Dit webinar staat in het teken van ‘vertrouwen’ (en was onderdeel van de conferentie van Gebruiker Centraal over de menselijke maat). Wat zijn bijvoorbeeld redenen dat mensen de overheid wantrouwen?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Het effect van het bewust kiezen van je woorden (Direct Duidelijk Tour)

De keuze van jouw woorden heeft een zeker effect. Specifieke woorden wakkeren namelijk bepaalde emoties en wereldbeelden aan. Dit heet framing. Wat is framing precies? Wat doet het? Waarom is het zo belangrijk? En misschien wel het belangrijkste: hoe kun je zelf framen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Masterclass ‘Hoe zet gemeen­te Den Haag webanalyses in om de website verder te ont­wik­kelen als selfservicekanaal?’

In deze masterclass nemen Jurre Nieuwenstein (webanalist bij onderzoek-, interim en adviesbureau GBBO) en Isa van Loon (webanalist bij Gemeente Den Haag) je mee in de webanalyses die zij voor DenHaag.nl uitvoeren.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Direct duidelijk voor ouderen (Direct Duidelijk Tour)

Scheren we ouderen over één kam als we stellen dat zij digitaal ‘niet kunnen meekomen’? Maken we een onterechte aanname als we denken dat senioren nieuwe technologie niet begrijpen? Hoe digitaal vaardig zijn ouderen eigenlijk? En hoe gebruiken zij dienstverlening van de overheid? Dit webinar staat in het teken van ouderencommunicatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Samen met jouw doelgroep werken aan duidelijke dienst­verlening (Direct Duidelijk Tour)

Op welke manieren kun je jouw doelgroep inzetten bij het verbeteren van jouw dienstverlening en communicatie? Hoe betrek je een brede diversiteit aan inwoners en ondernemers? Welke rol spelen ervaringsdeskundigen hierin? En wat levert dit eigenlijk op?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Webinar ‘De weg naar een toegan­kelijke organisatie’

Kijk het webinar 'De weg naar een toegankelijke organisatie' van dinsdag 5 oktober 2021 terug.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Masterclass: ‘Advanced Web Analytics door middel van een Tag Manager’ (deel 2)

Samenvatting en opname van de Masterclass 'Advanced Web Analytics door middel van een Tag Manager' van 5 oktober 2021.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe maak je teksten begrijpelijk én digitaal toegan­kelijk? (Direct Duidelijk Tour)

Overheidsorganisaties zijn allemaal druk bezig (en verplicht) om hun websites toegankelijk te maken en/of te houden. Toegankelijke teksten zijn cruciaal. Maar daarmee niet per se begrijpelijk. Hoe zorg je ervoor dat jouw teksten zowel toegankelijk als begrijpelijk zijn?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Van ingewikkelde verhalen en plannen naar een duidelijk beeld (Direct Duidelijk Tour)

Wanneer heb je een ‘goed beeld’? Welke tools zijn er beschikbaar? En hoe kun je zoiets ook als kleinere organisatie, met weinig middelen, voor elkaar krijgen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Masterclass: ‘Advanced Web Analytics door middel van een Tag Manager’ (deel 1)

Samenvatting en opname van de Masterclass 'Advanced Web Analytics door middel van een Tag Manager' 14 september 2021.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Duidelijke dienst­verlening via videobellen en andere nieuwe kanalen (Direct Duidelijk Tour)

In dit webinar gaan we in gesprek met organisaties die aan de gang gaan met 'nieuwe' kanalen. Hoe duidelijk zijn deze vormen van dienstverlening en wat kun je doen om de bruikbaarheid en duidelijkheid ervan te verbeteren?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Webinar ‘Toe­gan­kelijk­heid en het NL Design System’

Samenvatting en opname van het webinar 'Toegankelijkheid en het NL Design System' op 22 juni 2021.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Bekendmakingen: van ‘wettelijke moetjes’ naar direct duidelijk (Direct Duidelijk Tour)

Bekendmakingen moeten voldoen aan allerlei officiële kenmerken en worden vaak volgens een vast format geschreven en gepubliceerd. Hoe zorg je ervoor dat deze ‘wettelijk moetjes’ direct duidelijk zijn voor de lezer?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Van woorden en cijfers naar beeldende infographics (Direct Duidelijk Tour)

Een goede infographic laat in 1 oogopslag zien waar je anders veel woorden en cijfers voor nodig hebt. Een slechte kan de lezer in verwarring brengen. Wat maakt een goede infographic? Hoe beslis je wat je laat zien? Experts delen in dit webinar hun belangrijkste tips en tricks.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Hoe maak je een formulier begrijpelijk voor iedereen? (Direct Duidelijk Tour)

We komen allemaal wel eens een onduidelijk of niet werkend online formulier tegen. Frustrerend, toch? Ook is het vervelend voor de organisatie, want die moet extra werk verrichten om mensen te helpen die online niet verder komen. Dat kost tijd en geld. Belangrijk dus om aandacht te besteden aan de begrijpelijkheid en toegankelijkheid van formulieren.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Diverse samenleving vraagt om inclusieve communi­catie: #hoedan? (Direct Duidelijk Tour)

Als mensen zich niet herkennen in bijvoorbeeld folders bij de huisarts of ze voelen zich nooit aangesproken door de beelden op het journaal, dan kan dat ertoe leiden dat mensen buitengesloten worden. De oplossing: inclusief communiceren. Wat is nu eigenlijk inclusief communiceren? En hoe doe je dat? We praten hierover met experts vanuit de wetenschap en met deskundigen vanuit de praktijk.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Webinar ‘Gebruikerstesten afnemen bij visueel beperkte deelnemers’

Op 8 april 2021 vond het webinar plaats over de meerwaarde van het betrekken van mensen met een visuele beperking bij gebruikersonderzoek.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Helder communi­ceren bij levens­gebeurtenissen (Direct Duidelijk Tour)

Het is belangrijk om communicatie en dienstverlening rondom een levensgebeurtenis vanuit de leefwereld van mensen in te richten. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan. Welke informatiebehoefte hebben mensen? Waar moeten ze allemaal aan denken? En hoe kan de overheid daarbij helpen?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De zin en onzin van B1 (Direct Duidelijk Tour)

Wie als communicatieprofessional voor de overheid werkt, is bekend met B1. Er bestaat discussie over dit systeem van taalniveaus, over het nut en de bruikbaarheid ervan. Is het wel de ‘heilige graal’?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Webinar ‘Wettelijke verplichting toe­gan­kelijk­heid apps’

Toegankelijkheid van apps: hoe voldoe je aan de wettelijke verplichting die op 23 juni van kracht wordt? Kijk het webinar terug.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Direct duidelijk op social media (Direct Duidelijk Tour)

Hoe zorg je dat jouw berichten op social media direct duidelijk zijn, in tekst én in beeld? Daarover ging het in dit webinar van de Direct Duidelijk Tour.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Maak jouw organisatie enthousiast voor duidelijke communi­catie (Direct Duidelijk Tour)

Vorig jaar mei stond het onderwerp ‘draagvlak creëren’ al centraal in de tweede aflevering van de Tour. In dit webinar gingen we verder met het onderwerp, met veel tips en voorbeelden om direct toe te passen in jouw eigen organisatie!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe maak je van online participatie een inclusief succes? (Direct Duidelijk Tour)

Als burgers meepraten en -beslissen over beleid en begroting, hoe zorg je dan dat iedereen kan meedoen? We gingen erover in gesprek met 2 participatieadviseurs.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Duidelijke en effectieve communi­catie over corona (Direct Duidelijk Tour)

Bijna een jaar na de start van de coronacrisis hebben we veel geleerd over het belang van duidelijk communiceren in tijden van crisis. Welke lessen zijn geleerd en waar staan we nu?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Direct duidelijk over de Tweede Kamerverkiezingen (Direct Duidelijk Tour)

Op 17 maart 2021 zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Hoe informeer je inwoners over de verkiezingen en over hoe je kunt stemmen, zeker in coronatijd? Hoe zorg je dat de informatie die je geeft goed te begrijpen is voor iedereen?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Masterclass Design Thinking deel 6: testen

In deze masterclass reeks ga je samen met collega’s uit de publieke sector de wereld van design thinking verkennen. We introduceren verschillende tools en methoden om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En hopelijk ook met een ander resultaat. Dit is deel 6: testen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Masterclass Design Thinking deel 5: proto­type

In deze masterclass reeks ga je samen met collega’s uit de publieke sector de wereld van design thinking verkennen. We introduceren verschillende tools en methoden om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En hopelijk ook met een ander resultaat. Dit is deel 5: prototype.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Masterclass Design Thinking deel 4: ideate

In deze masterclass reeks ga je samen met collega’s uit de publieke sector de wereld van design thinking verkennen. We introduceren verschillende tools en methoden om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En hopelijk ook met een ander resultaat. Dit is deel 4: ideate

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Masterclass Design Thinking deel 2: empathie

In deze masterclass reeks ga je samen met collega’s uit de publieke sector de wereld van design thinking verkennen. We introduceren verschillende tools en methoden om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En hopelijk ook met een ander resultaat. Dit is deel 2: empathie.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Masterclass Design Thinking: een introductie

In deze masterclass reeks ga je samen met collega’s uit de publieke sector de wereld van design thinking verkennen. We introduceren verschillende tools en methoden om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En hopelijk ook met een ander resultaat. Dit is de introductie.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Conferentie Design thinking bij de over­heid 2020

Op vrijdag 20 november vond de online conferentie Design thinking bij de overheid plaats. Op deze pagina vind je een video-verslag, opnames van de keynotesprekers en een link naar de presentaties!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Keynotespreker André Schaminée

Waarom is design thinking binnen de overheid zo’n goed idee? André Schaminée, specialist voor design thinking binnen de overheid, geeft antwoord op deze vraag. Hij laat de belofte van design thinking zien en geeft tips hoe je deze methodologie toepast in allerlei vraagstukken.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Keynotespreker Cat Drew

Cat Drew is Chief Design Officer bij The Design Council in Londen. In haar presentatie op de conferentie Design thinking bij de overheid vertelt ze over de werkwijze van The Design Council en over de projecten (en resultaten) uit de praktijk.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Keynotespreker Akil Benjamin

Akil Benjamin, hoofd strategie en onderzoek bij Comuzi, vertelt over radicale creativiteit in zijn presentatie op de conferentie Design thinking bij de overheid: wat houdt het in en hoe start je ermee binnen de overheid?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Keynotespreker Hanna Harris

Hanna Harris is Chief Design Officer bij de Finse gemeente Helsinki, waar design onderdeel uitmaakt van alle afdelingen in de organisatie. In haar presentatie vertelt ze hoe een gemeente werkt met design en hoe ze invulling geeft aan haar rol.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Seizoensfinale Direct Duidelijk Tour: vraag maar raak!

Na 16 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour sloten we het eerste seizoen af. Dat deden we met een speciale aflevering waarin we de lessen die we geleerd hebben voor je op een rijtje zetten. En we vroegen 3 gasten terug te keren om vragen van jou en andere kijkers te beantwoorden.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Van redigeren naar content ont­werpen (Direct Duidelijk Tour)

In dit webinar: alles over content ontwerpen, wat je eraan hebt en welke stappen je doorloopt als je hiermee aan de slag wilt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Masterclass Webanalytics

In drie masterclasses in september en oktober vertelt Toon de ins en outs van het FTG-model en presenteert hij praktische toepassingen om de effectiviteit van overheidswebsites te meten.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Ben jij direct duidelijk? Zo onderzoek je of dat echt zo is (Direct Duidelijk Tour)

Hoe weet je zeker dat je direct duidelijk bent? Dat het werkt wat je hebt geschreven of gemaakt? Er is maar één manier: door het te onderzoeken, te testen, te valideren. Met jouw doelgroep, met ‘echte mensen’.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe krijg je juridische teksten direct duidelijk? (Direct Duidelijk Tour)

Juridische teksten op zo’n manier schrijven dat iedereen begrijpt wat er staat, is niet makkelijk. Maar wel mogelijk! In dit webinar leggen experts en ervaringsdeskundigen uit hoe je dit doet.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Direct Duidelijk Doen (Direct Duidelijk Tour)

In dit webinar hoor je welke ondersteuning je van Direct Duidelijk kunt krijgen. Verder blikken we terug op leerzame momenten uit de Direct Duidelijk Tour tot nu toe. Heb je afleveringen gemist? Dan praten wij je in dit webinar bij over de belangrijkste lessen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Apps, tools en websites: hulpmiddelen voor direct duidelijke communi­catie (Direct Duidelijk Tour)

Er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar die jou kunnen helpen om duidelijk te communiceren. In dit webinar geven we deze tools een podium.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Kijken als een klant? Maak een klant­reis (Direct Duidelijk Tour)

Hoe organiseer je een klantreis in jouw organisatie? En wat kunnen we leren van organisaties die dit veel doen? Daarover gaat dit webinar.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden (Direct Duidelijk Tour)

Tijdens deze aflevering hoor je meer over hoe de gemeente Rotterdam beeldbrieven toepast. Ook besteden we aandacht aan het Beeldkompas, een hulpmiddel van de rijksoverheid om beeld goed te gebruiken.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Van fysiek tot online: duidelijke dienst­verlening en communi­catie via alle kanalen (Direct Duidelijk Tour)

Hoe zorg je dat de dienstverlening en communicatie via alle kanalen op elkaar afgestemd én direct duidelijk is? En wat kunnen we leren van het Informatiepunt Digitale Overheid om de eigen dienstverlening te versterken?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Direct duidelijke communi­catie over de grenzen (Direct Duidelijk Tour)

Wat kunnen we leren van onze collega’s in het buitenland over duidelijk communiceren? Laat je inspireren door goede voorbeelden en wellicht een andere, frisse kijk op zaken!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Alles over begrijpelijke taal (Direct Duidelijk Tour)

Wat voor de één begrijpelijk is, is voor de ander misschien wel lastig óf juist veel te simpel. Bestaat er een gulden middenweg? Daarover ging het in dit webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier (Direct Duidelijk Tour)

In dit webinar gingen we in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt. Dus ook diegenen die niet altijd even goed kunnen meekomen in de samenleving.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Draagvlak in jouw organisatie (Direct Duidelijk Tour)

Hoe creëer je draagvlak voor duidelijke en inclusieve communicatie en dienstverlening in jouw organisatie als je tegen drempels aanloopt? Leer van anderen en pas deze lessen toe in jouw eigen organisatie. Ook – of juist! – in deze crisistijd.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Duidelijke communi­catie in tijden van crisis (Direct Duidelijk Tour)

De coronacrisis raakt iedereen. Hoe communiceren we begrijpelijk?​ Bekijk het webinar of lees het vraag-antwoord-verslag hier terug.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Measuring service quality

Willem Pieterson was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Willem hier.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Five dimensions of value: The benefits of service design in government

Christian Bason was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Christian hier.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Going the distance for people

Mithula Naik was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Mithula hier.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Trust, simplicity, use

Gerry McGovern was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Gerry hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Designing digital to meet user needs

Francis Maude was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Francis hier.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

European Perspective on citizen-centred digital government

Esther Bodil Heyer was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Esther hier.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Digital social innovation: Taiwan can help

Audrey Tang was 1 van de keynote-sprekers bij de International Design in Government Conference 2019. Bekijk de keynote van Audrey hier.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen