Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

Gerben van der Tang, hoofd klant­contact­centrum gemeen­te Almelo

Artikel

“Geachte heer Van der Tang: zo’n briefaanhef voorspelt een serieuze afzender. Met een zwaarwegende boodschap. Dan liever ‘beste heer’, klinkt vriendelijker en uitnodigend. Precies dat willen we voor onze inwoners, in onze communicatie dicht bij hen komen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jordy Vos, senior inkoop­adviseur bij HIS, ministerie van BZK

Artikel

“Blijven schrijven zoals je altijd al deed, is natuurlijk de makkelijkste weg. Maar die wilde ik niet nemen. Soms produceerde ik zinnen met wel vijftig woorden, in alles behalve direct duidelijke taal. En teruglezend dacht ik dan zelf: dit moet anders.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Madeleine Dijkman, Inkoop­adviseur bij HIS, ministerie van BZK

Artikel

“Wat ga je eerder lezen? Een lange mail met eindeloze zinnen, zonder aanwijzing wat voor jou interessant kan zijn. Of een tekst met korte alinea’s, informatieve kopjes erboven, overzichtelijk ingedeeld? Vast en zeker trekt díe mail je aandacht."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jan van Nunen, strategisch adviseur bij HIS, ministerie van BZK

Artikel

“Een bordje op een paal verwijst naar de ingang van een ondergrondse fietsenstalling: ‘hier fietsen parkeren’. Ik moest lachen toen ik het las, want aan de paal stond een heel stel fietsen vastgeklonken."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

DUO doet ‘t

Podcast

Hoe implementeren andere organisaties digitale toegankelijkheid in hun organisatie? In 2016 kwam DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) tot het besef dat digitale toegankelijkheid structureel aandacht nodig heeft. Er volgden verschillende projecten maar heel succesvol waren die niet. In 2018 werd er flink ingezet op awareness.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Publicaties over over­heids­dienst­verlening en de menselijke maat

Artikel

We hebben een aantal interessante onderzoeksrapporten en publicaties voor je op een rijtje gezet over de menselijke maat in dienstverlening. Hoe de burger klem zit tussen balie en beleid.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

De kwestie pdf

Podcast

De overheid produceert enorm veel pdf’s. Zelfs met de beste intenties lijkt het niet zo eenvoudig om deze toegankelijk te maken. Een gesprek over dit onderwerp is daarom op zijn plaats in deze serie. Hoe kan de overheid zorgen voor toegankelijke pdf's? Het achteraf toegankelijk maken van pdf's is geen optie volgens Iacobien Riezebosch van Firm Ground. Maar wat dan wel? Zijn er alternatieven te bedenken bijvoorbeeld?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Direct Duidelijk en Gebruiker Centraal samen verder

Artikel

Vanaf 1 januari 2022 gaan Direct Duidelijk en Gebruiker Centraal samen verder. Dat is goed nieuws, want op deze manier kunnen we nog meer mooie dingen bereiken. 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De ster om naar te reiken

Podcast

De ster om naar te reiken: over goede voorbeelden van digitale toegankelijkheid. Welke drempels en enablers zijn er? Randy Semeleer gaat erover in gesprek met Rosemarie Pomp van de Koninklijke Bibliotheek (KB), Ron Beenen van Deque Systems en Sander Janssen van de gemeente Tilburg.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

WCAG?…Wat?

Podcast

De feiten op een rij van digitale toegankelijkheid; waar komt het vandaan, waar staan we nu en wat zijn de ontwikkelingen? Randy Semeleer gaat erover in gesprek met Hidde de Vries, Robert Jan Verkade en Janita Top. De gasten delen hun quick wins op het gebied van digitale toegankelijkheid

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Vertrouwen in de over­heid (Direct Duidelijk Tour)

Video

Dit webinar staat in het teken van ‘vertrouwen’ (en was onderdeel van de conferentie van Gebruiker Centraal over de menselijke maat). Wat zijn bijvoorbeeld redenen dat mensen de overheid wantrouwen?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De menselijke maat bij ont­werpen

Artikel

“Bij het ontwerpen van producten of (digitale) diensten mag je de menselijke maat niet uit het oog verliezen.” Met deze uitspraak kun je het moeilijk oneens zijn. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om de daad bij het woord te voegen. Want de vraag is hoe je dit dan aanpakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Expertpanel denkt ook mee over mogelijke oplossingen

Artikel

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kijkt in de expertreview met frisse blik naar één van de DigiKwis lessen. Wat leerde DigiKwis?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Het verhaal centraal

Artikel

Om mensen centraal stellen in het ontwerp van (digitale) producten en diensten is het echte gesprek nodig. Waar vragen, doorvragen, luisteren en ‘tussen de regels door luisteren’ de kwaliteit bepaalt van inzichten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Overzicht podcasts over over­heids­dienst­verlening

Artikel

Wij hebben een aantal podcast voor je op een rijtje gezet: dienstverlening in het algemeen, ontwerpen van diensten, design thinking, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid van de dienstverlening.

Gebruiker centraal? Zet eerst de over­heids­medewerker centraal

Artikel

Toen Gebruiker Centraal mij vroeg een blog te schrijven over ‘de menselijke maat in overheidsdienstverlening’ bekroop me een gevoel van vertwijfeling. Hadden we hier niet zo’n beetje alles over gezegd? Had ík er nog iets aan toe te voegen? Is er nog hoop voor de menselijke maat bij de overheid?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording