Blogoverzicht

3 jaar ont­werpen bij een be­leidsdepartement in crisistijd

De coronacrisis zette de wereld op de kop. Bij de ministeries in Den Haag rees al gauw de vraag: hoe houd je regie en opereer je daadkrachtig en snel? Hoe neem je ook de behoeften van de samenleving mee in je (crisis)beleid? Kortom, welke lessen uit coronatijd nemen we mee naar de toekomst?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Taaltips? Jullie kunnen de boom in!

Tijdens de Heerlijk Duidelijkdag van de Taalunie op 21 mei konden deelnemers hun taaltip achterlaten op de ‘taaltipboom’. Welke tips geven vakgenoten elkaar? Ik heb alle tips verzameld. En vanuit mijn ervaringen uit de praktijk en in mijn werk als coördinator communicatie bij Gebruiker Centraal aangevuld met extra lees-, luister- en kijktips.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Terugblik: be­leid ont­werpen tijdens de covid-19 crisis

Tamas Erkelens, die bij het Corona directieteam van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport betrokken was, deelt zijn 5 belangrijkste lessen van ontwerpen in crisistijd. "Ik geloof in de waarde van een open overheid. En hoop daar aan bij te dragen door mijn ervaringen te delen."

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Ziekenhuis en over­heid: andere wereld, zelf­de communi­catie-uitdagingen

Hoe zou jij reageren als de arts tegen je zegt dat je acute virale nasofaryngitis hebt? Waarschijnlijk een stuk minder relaxed dan wanneer de arts tegen je zegt dat je gewoon een verkoudheidje hebt opgelopen. Wat communicatie betreft hebben de medische wereld en de overheid meer met elkaar gemeen dan je misschien denkt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Trots om de Kuifje van UX-design te zijn 

Net als Kuifje laat Edo-Jan Meijer zien dat je de dingen naar je hand kunt zetten als je maar wilt. En met de juiste mensen samenwerkt. Zo heeft Edo-Jan ervoor gezorgd dat er een kwaliteitskeurmerk voor UX designers is: de KWIV-profielen UX design.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Samen met de gebruiker werken aan een publieks­vriendelijk verant­woordingsonderzoek

Hoe gaat de Rijksoverheid om met ons belastinggeld? Dat controleert de Algemene Rekenkamer. Iedereen in Nederland betaalt belasting en heeft dus het recht om te weten hoe dit geld wordt uitgegeven. Je zou dus verwachten dat het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer al heel toegankelijk en begrijpelijk is. Maar er bleek nog behoorlijk wat winst te halen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Op de Toolkit Taal: landelijke communi­catierichtlijn over over­heids­sensoren

Om meer duidelijkheid te scheppen is een landelijke communicatierichtlijn opgesteld over sensoren in de openbare ruimte. Deze richtlijn legt de functie en impact van sensoren in de openbare ruimte uit, en waar ze zijn. De richtlijn bestaat ook uit een set begrijpelijke, toegankelijke en inclusieve iconen en kleuren die gaan over het gebruik van de sensoren.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De Direct Duidelijk Tour is even klaar met touren

De Direct Duidelijk Tour: webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en –dienstverlening. Er zijn zo'n 70 webinars gemaakt, met daarin bijna 200 gasten. Donderdag 23 mei is voorlopig de laatste aflevering.

Oogkleppen af, verwonderbril op tijdens reis langs innovatieve dienst­verlening

Op 10 en 17 september 2018 reisde Jesse Leemput, strategisch adviseur dienstverlening bij de gemeente Tilburg, door Nederland. Samen met andere digitale experts van de overheid. 6 jaar later is hij de inspirator van de Expeditie Innovatieve Dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Iedereen is beperkt

Je hebt ze vast al eens gezien: de vrolijk gekleurde poppetjes van Gebruiker Centraal. We gebruiken ze om doelgroepen visueel te maken. En ook al vind ik deze poppetjes geinig, toch is er iets vreemds mee aan de hand. En dat zegt misschien ook iets over jou en mij.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Door podcasts je dienst­verlening verbeteren

Wil je je dienstverlening verbeteren? Luister dan naar podcasts. In gesprek met Victor Zuydweg over de kracht van podcasts, de inzichten die ze kunnen leveren en zijn favorieten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Het gras groeit niet harder als je eraan trekt’

Nienke Bloem is 1 van de grootste spelers in het CX-vak. Ze richt zich op customer experience professionals in zowel het publieke als private domein. En via hen ook op bestuurders, die vaak te weinig kennis hebben van het CX-vak. Een gesprek over hoe je als CX-professional je autoriteit laat zien, hoe leiders beslissingen nemen en over gras dat gemaaid moet worden.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De technologie centraal!

Moderne technologie is dé oplossing voor, tsja, eigenlijk elk probleem. En tegelijkertijd wordt ieder probleem als een technologisch probleem gezien. Een voorbeeld van zowel technologisch optimisme als technologisch determinisme. Zo denken we vaak bij de overheid ook, maar dat moet anders.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De reis van CBR: van uitvoerder naar dienst­verlener

Bij CBR is Inge Rohde manager van het Expertisecentrum Klant en Communicatie. De komst van dit expertisecentrum zegt veel over de reis die CBR zelf heeft afgelegd. En de rol die Inge daarin speelde.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe omni­channel dienst­verlening verbetert

Willem Pieterson is expert adviseur omnichannel. Hij houdt zich bezig met het almaar veranderend kanaalgebruik. "Door omnichannel-strategieën kunnen we inzichten genereren die praktisch en toepasbaar zijn, en waar andere overheidsorganisaties echt iets aan hebben.”

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘We willen met klant­reizen een beweging bij de over­heid creëren’ 

Susan van Reekum en Barbara van Duin werken hard aan een steeds meer klantgedreven overheid. Klantreizen is daar een belangrijk instrument voor. Met verschillende initiatieven helpen Susan, Barbara en andere experts om medewerkers van de hele overheid meer klantgericht te laten werken. Daar vertellen ze meer over. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen