Blogoverzicht

Zo speelt de Kamer van Koophandel in op levens­gebeurtenissen

Iedere maand organiseert Community CX van Gebruiker Centraal online bijeenkomsten om kennis uit te wisselen over klantbelevingsvraagstukken. Tijdens de online meetup van 3 april vertelde Esther de Vreede, programmamanager bij de Kamer van Koophandel, over de Aanpak Levensgebeurtenissen.

Stoppen met onduidelijke communi­catie

Het lijkt zo eenvoudig: stoppen met onduidelijke communicatie. Toch is het voor veel overheidsorganisaties erg ingewikkeld om te 'stoppen met iets wat niet werkt'. In de Direct Duidelijk Tour leggen Marije van den Berg en Maartje Kemme uit waar dit aan ligt en wat je kunt doen om ‘goed stoppen’ in jouw team of organisatie voor elkaar te krijgen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Intervisie Online Formulieren wordt Community Online Formulieren!

De Intervisie Online Formulieren is omgezet naar een community. We kondigen ook meteen het eerste event van de community aan: de Training Online Formulieren. Lees hier alles wat je moet weten!

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Toetsingskader Inclusieve Dienst­verlening is volop in ont­wik­keling

De overheid wil dat iedereen gelijkwaardig kan deelnemen en profiteren van de digitale samenleving. Daarom bouwen we hard aan het Toetsingskader Inclusieve Dienstverlening, een hulpmiddel om concreet te meten hoe inclusief overheidsdienstverlening is.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Gemeen­te Stichtse Vecht: inwoners zo goed mogelijk aan de juiste informatie helpen

Hoe vind je als inwoner de juiste plek om je vraag te stellen? De gemeente Stichtse Vecht wil haar inwoners daarbij helpen. Daarom heeft ze een pilot opgezet om te achterhalen hoe inwoners informatie opzoeken bij een hulpvraag. En of inwoners tevreden zijn over de informatievoorziening van de gemeente.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Het Noorden Werkt Door: de inwoner centraal  

Het HNWD heeft met een pilotstudie voor het Toetsingskader Inclusie getest hoe de inrichting van een fysiek informatiepunt mensen kan helpen.    

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

UWV ArchiLabs: inclusie als onderdeel van het ont­werpproces

Het UWV deelt hoe haar ArchiLab zorgde voor mensgerichte dienstverlening en een drempelloze klantreis. Het ArchiLab was onderdeel van de pilotstudie van het Toetsingskader Inclusie. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Rik Wouters en Hans Beerens delen hun expertise in de Direct Duidelijk Tour. Hun visie: een site die goed toegankelijk is voor blinden, is dat nog meer voor de ziende mens.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

We zadelen mensen op met de problemen die wij als over­heid creëren

We zadelen mensen op met de problemen die wij als overheid creëren. We plakken pleisters op wonden zonder de echte problemen aan te pakken en hebben een verkeerde focus. Maar hebben we als overheid niet de verantwoordelijkheid duidelijk, begrijpelijk en toegankelijk te zijn?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Training Gebruiker Centraal vindt in juni plaats!

In juni organiseren we de Training Gebruiker Centraal. Overheidsprofessionals die werken aan inclusieve dienstverlening en communicatie kunnen zich nog meer wegwijs maken in deze onderwerpen. Sanne Giesen en Natalie Moreno Robles vertellen meer!

Een nadere blik op de kanaalstrategie van VodafoneZiggo

Maandag 13 maart vond de maandelijkse online meetup van de Community Customer Experience (CX) plaats. In deze editie deelden Robin Hogenkamp en Koen Lindner hoe VodafoneZiggo haar kanaalstrategie heeft opgezet.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wat denk jij?

In deze blog vertelt Esmeralde Marsman je hoe je met creatief denken meer leert over het perspectief binnen jouw team op de slimme stad, en minstens zo belangrijk: wat je éigen kijk op de wereld is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Boekpresentatie ‘Direct geleerd, duidelijk gedaan’: een terugblik

1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Leden Community Omni­channel ont­moeten elkaar

Op 28 februari was de eerste Community Omnichannel activiteit van 2023: een netwerkbijeenkomst bij Gemeente Utrecht. De bijeenkomst draaide om elkaar verder leren kennen en het verkennen van belangrijke thema’s binnen en voor de community.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen