Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

Hoe maak je een formulier begrijpelijk voor iedereen? (Direct Duidelijk Tour)

Video

We komen allemaal wel eens een onduidelijk of niet werkend online formulier tegen. Frustrerend, toch? Ook is het vervelend voor de organisatie, want die moet extra werk verrichten om mensen te helpen die online niet verder komen. Dat kost tijd en geld. Belangrijk dus om aandacht te besteden aan de begrijpelijkheid en toegankelijkheid van formulieren.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Meetup(s) design thinking bij de over­heid

Artikel

Een verslag van de terugkombijeenkomst met de deelnemers aan de Gebruiker Centraal design sprint in november 2020. En aankondiging van het vervolg.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Rotterdammer Centraal gaat door met het doosje vol verrassingen

Artikel

In november 2020 heeft een team vanuit het netwerk van Rotterdammer Centraal meegedaan aan de nationale design sprint week voor de overheid van Gebruiker Centraal. De design sprint leidde tot een doosje vol verrassingen met een link naar een super praktische app Eigenwijzer. We vroegen hen hoe ze dat ervaren hebben en wat ze er nu nog mee doen in hun dagelijkse werk.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Diverse samenleving vraagt om inclusieve communi­catie: #hoedan? (Direct Duidelijk Tour)

Video

Als mensen zich niet herkennen in bijvoorbeeld folders bij de huisarts of ze voelen zich nooit aangesproken door de beelden op het journaal, dan kan dat ertoe leiden dat mensen buitengesloten worden. De oplossing: inclusief communiceren. Wat is nu eigenlijk inclusief communiceren? En hoe doe je dat? We praten hierover met experts vanuit de wetenschap en met deskundigen vanuit de praktijk.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Een design sprint in november 2020. En nu dan?

Artikel

Donderdag 20 mei 2021 is er een reünie voor de deelnemers van de design thinking week die Gebruiker Centraal organiseerde in november 2020. Ilse Vegter en Natalie Moreno Robles, facilitators tijdens die week, gaan in gesprek wat zij ervan geleerd hebben én of ze design thinking toepassen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

CIBG ondertekent het Manifest Gebruiker Centraal

Artikel

CIBG ondertekent het Manifest Gebruiker Centraal. Kijk hoe jouw organisatie ook het Manifest kan ondertekenen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Helder communi­ceren bij levens­gebeurtenissen (Direct Duidelijk Tour)

Video

Het is belangrijk om communicatie en dienstverlening rondom een levensgebeurtenis vanuit de leefwereld van mensen in te richten. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan. Welke informatiebehoefte hebben mensen? Waar moeten ze allemaal aan denken? En hoe kan de overheid daarbij helpen?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De zin en onzin van B1 (Direct Duidelijk Tour)

Video

Wie als communicatieprofessional voor de overheid werkt, is bekend met B1. Er bestaat discussie over dit systeem van taalniveaus, over het nut en de bruikbaarheid ervan. Is het wel de ‘heilige graal’?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Designed, sealed, delivered (up yours)

Artikel

Veel design-thinkingprojecten stoppen te vroeg. Er kan een glanzende strik omheen en het innovatieteam gaat snel door naar het volgende, spannende project. Maar die houding is dé reden dat veel (digitale) innovaties bij de overheid uiteindelijk sterven in schoonheid. De organisatie moet met de innovatie (leren) werken.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Gebruikerstesten met visueel beperkte deelnemers

Artikel

De afgelopen jaren is hard gewerkt om mensen met een beperking toegang te bieden tot de digitale dienstverlening van de (semi-)overheid. Volgens de wetgeving hebben we hiermee ons einddoel bereikt. Is dat in de praktijk ook zo, of is dit pas het begin?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Direct duidelijk op social media (Direct Duidelijk Tour)

Video

Hoe zorg je dat jouw berichten op social media direct duidelijk zijn, in tekst én in beeld? Daarover ging het in dit webinar van de Direct Duidelijk Tour.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Datagedreven werken bij de over­heid’: een training, bootcamp en college

Artikel

Gebruiker Centraal organiseerde begin dit jaar een (online) programma over datagedreven werken bij de overheid. Het programma werd verzorgd door Amber Kesselaer, eigenaar van Data Kingdom en expert op het gebied van datagedreven werken.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

“Het idee dat over­heids­professionals mee­denken vind ik heel nuttig”

Artikel

Toen Martijn van der Linden (gemeente Oss) hoorde van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid, besloot hij er direct gebruik van te maken.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten