SNN pakt eigen communi­catie aan met Direct Duidelijke Dinsdag

Tsjitske Popma - SNNGeen onduidelijke, wollige communicatie meer. Met dit voornemen ondertekende Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) in 2021 de Direct Duidelijk Deal. Het resultaat? Veel stappen in de goede richting, waaronder een bewustwordingscampagne. De Direct Duidelijk Deal ondertekenen is een mooie stap, maar dat alleen is niet genoeg, vindt Tsjitske Popma. Ze is sinds kort projectleider Direct Duidelijk bij het SNN, subsidieverstrekker en belangenbehartiger voor particulieren en ondernemers in de provincies Drenthe, Friesland en Groningen.

Terug in oude patronen

“Ook vóór dat we de deal ondertekenden, waren we bezig met duidelijker communiceren. We hebben al verschillende brieven en e-mails aangepast”, legt Tsjitske uit. “Daar zijn we heel blij mee, maar we vroegen onszelf tegelijk af: hoe zorgen we ervoor dat we nu niet weer in oude patronen vervallen?”

Zo ontstond het idee om intern mensen op te leiden. “Iedereen die bij het SNN iets met communicatie of klantcontact doet, heeft inmiddels een taaltraining gevolgd. Zo houden we onszelf en elkaar scherp op het gebruik van duidelijke taal in onze communicatie.”

Wollige Woorden Bingo

Toch weet Tsjitske dat er meer nodig is om het belang van duidelijke communicatie te benadrukken. Daarom bedacht ze met haar collega’s een bewustwordingscampagne: de Direct Duidelijke Dinsdag. “Hier zijn we vóór de zomer van 2022 mee gestart. We trapten af met een online bingo: de Wollige Woorden Bingo. Iedereen kreeg een bingokaart thuisgestuurd met wollige woorden erop die je moest wegstrepen. Er waren ook echte prijzen te winnen.”

De reacties op de bingo waren grotendeels positief. Tsjitske: “Sommige collega’s konden zich wat minder vinden in de definitie van ‘wollige woorden’. Dan was de reactie bijvoorbeeld: “er wordt nu eenmaal veel jargon gebruikt in subsidieland”. Of: “het kan niet anders dan met dit woord, want we doen dit al jaren”. Niet iedereen vindt het makkelijk om afscheid te nemen van bepaalde woorden. Maar het merendeel vond deze bingo leuk.”

Eindgebruiker erbij betrekken

Ondertussen gaat SNN door met het vereenvoudigen van communicatiemiddelen. De Direct Duidelijke Dinsdag moet daarbij helpen. “Vanaf oktober is er een interne Direct Duidelijk-nieuwsbrief. Met iedere week een link naar een interessante video, podcast of artikel. Of een poll of dilemma om direct duidelijk communiceren onder de aandacht te brengen.”

Wordt de eindgebruiker ook erbij betrokken? Steeds meer, legt Tsjitske uit: “Tot nu toe richten we ons meer op het herschrijven van middelen en het intern opleiden van medewerkers, maar we willen ook ervaringen bij de gebruiker ophalen. Daarom zijn er plannen om een testpanel op te zetten. Verder werken we met een jaarlijkse enquête onder aanvragers, ook hier willen we Direct Duidelijk aan koppelen. “

Durf door te vragen

Heeft Tsjitske nog tips voor andere organisaties die aan de slag willen met duidelijker communiceren? Jazeker: “Luister naar de gebruiker. En vooral: durf kritisch door te vragen of alles écht duidelijk is.”

Dat laatste zegt ze met een reden. Tsjitske: “Eén van onze doelgroepen is ondernemers. En ik merk dat vooral ondernemers het niet altijd prettig vinden om toe te geven dat iets niet helemaal duidelijk is. Dat zien ze dan als zwakte. Daarom mijn tip: luister naar je doelgroep en vraag door.

Meer over Begrijpelijke tekst en beeldtaal, Draagvlak en bewustwording