Het verschil maken met duidelijk communiceren
Een vertrouwd gezicht, zo omschrijft Hanne Willigenburg gespreksleider Renata Verloop, die de Direct Duidelijk Tour presenteert. Renata kwam namelijk een training geven bij de gemeente Nieuwegein, waar Hanne werkt als communicatieadviseur. 1 ding hebben ze gemeen: ze zetten zich allebei in voor duidelijke taal. Hanne vertelt over haar professionele passie voor taal en waarom zij zich zo inzet voor taal die iedereen begrijpt.
Laaggeletterdheid herkennen
Hanne werkte ooit in de bibliotheek in Nieuwegein en kwam daar in aanraking met laaggeletterdheid. Er wonen namelijk veel laaggeletterden in Nieuwegein. Hanne leerde dat het vaak samenhangt met schulden en gezondheidsproblemen zoals depressie. Om zich meer in te kunnen zetten voor duidelijke communicatie met inwoners maakte ze de overstap naar de communicatieafdeling van de gemeente Nieuwegein.
Hanne vertelt: “Je ziet vaak dat mensen die laaggeletterd goed zijn in ‘smoesjes verzinnen’. Ze zeggen bijvoorbeeld dat de pen het niet doet of ‘ik heb geen leesbril bij me’. Juist voor deze groep is begrijpelijk communiceren vanuit de overheid zo belangrijk. Hiermee kan je écht het verschil maken. Je kunt als gemeente wel allemaal brieven sturen, maar als mensen die niet snappen bereik je daar niets mee.”
Volgens Hanne is het naast duidelijk communiceren ook belangrijk om een netwerk in te zetten: “Je hebt netwerkpartners nodig om laaggeletterdheid te herkennen én aan te pakken. Behalve de bibliotheek zijn dat bijvoorbeeld de huisarts, taalscholen en mensen die in buurtcentra werkzaam zijn. Er gebeurt op dat gebied veel in Nieuwegein.”
De invloed van de Direct Duidelijk Tour
Hanne vindt het heel belangrijk om duidelijk te communiceren, zodat zoveel mogelijk mensen een tekst begrijpen. Dat is soms best lastig, want binnen gemeenten bestaat er veel ‘wollig taalgebruik’ en jargon. Daarom wijst Hanne haar collega’s regelmatig op de afleveringen van de Direct Duidelijk Tour.
Hanne: “Ik heb bijna alle afleveringen van de Direct Duidelijk Tour gevolgd en ik voelde me ineens zo gesteund in mijn visie. Het heeft mij geholpen om collega’s bij het onderwerp te betrekken. Ik stuur regelmatig een website of tip door om mensen te laten zien dat het ook anders kan. Bijvoorbeeld de aflevering over duidelijke juridische taal. Een handige informatiebron met concrete tips voor mijn collega’s van de juridische afdeling.”
Foto van de Direct Duidelijk-campagne van de gemeente Nieuwegein
Het tekenen van de Direct Duidelijk-Deal
Het communicatiebeleid was in Nieuwegein toe aan vernieuwing. Hanne vertelt: “We hebben daarom een actuele communicatiewijzer gemaakt. Dit is een soort handboek waarin staat hoe wij als communicatieteam werken. Het ontwikkelen hiervan liep synchroon met de Direct Duidelijk Tour, waardoor we een mooie verbinding konden leggen. We konden veel materiaal gebruiken voor onze interne communicatietoolkit.”
Niet alleen het communicatieteam van de gemeente Nieuwegein is erg enthousiast over duidelijk communiceren, ook de burgemeester bleek een bevlogen ambassadeur. Niet voor niets tekende hij de Direct Duidelijk-Deal om te zorgen dat duidelijke taal hoog op de agenda blijft staan.
Jeukwoordenverkiezing
Onlangs organiseerde het team van Hanne een ‘jeukwoordenverkiezing’ voor collega’s via intranet. Op Facebook deden ze iets vergelijkbaars voor de inwoners. Die mochten een begrijpelijk alternatief voor een lastige zin geven en daarop kwamen veel meer reacties dan verwacht. Volgens Hanne leiden alle kleine stappen tot verbetering: “Ik merk dat steeds meer collega’s met duidelijk taalgebruik bezig zijn. De wil om het beter te doen is er zeker. Regelmatig hoor ik een collega uit zichzelf al zeggen ‘oh dit is jeukwoord, dat moeten we vervangen’. Dat is mooi om te zien.”
Hanne: “We zijn er als gemeente voor alle Nieuwegeiners. Hoe duidelijker onze communicatie is, hoe beter we inwoners bereiken. Begrijpelijke taal zorgt daarnaast voor minder vragen en klachten. Genoeg redenen om met onnodig ingewikkelde teksten aan de slag te gaan!”