Websites door de ogen van de bezoeker

Jasper Molenaar

Jasper Molenaar, adviseur online bij werkorganisatie Mijn gemeente dichtbij, vertelt in deze blog hoe de expertreview van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid op de websites van de gemeente Boxtel en gemeente Sint Michielsgestel hem en zijn team verder helpt met concrete acties. Zodat zij hun websites nog beter aan kunnen laten sluiten bij de behoefte van de bezoeker.

“Het Expertpanel  Gebruiksvriendelijkheid heeft de expertreview in juli en augustus 2022 uitgevoerd. Zij hebben vooral gekeken naar de totale ‘beleving’ als je als bezoeker de websites bezoekt via de mobiele telefoon. Het panel heeft de resultaten met ons gedeeld via een inzichtelijk online bord en deze resultaten zijn voor ons enorm waardevol. We kunnen aan de slag met veel concrete verbeteracties. Graag delen we onze eerste ervaringen met dit onderzoek!”

Statistiek en onderzoek steeds belangrijker

Afwegingen over het plaatsen van content op of de doorontwikkeling van onze websites maken we als online team op basis van actuele feiten en cijfers. Statistieken en onderzoek spelen hierbij een belangrijke rol.

We meten het bezoek van onze websites met Siteimprove. Dit is een alles-in-1 SEO-tool met rapportage, monitoring én analyse. Daar zien we al tijden een stijging van bezoekers die de websites van Boxtel en Sint-Michielsgestel bekijken op hun mobiele apparaat.

Doorontwikkelen van onze mobiele websites

Vanwege deze ontwikkeling hebben we in 2022 wensen neergelegd bij onze leverancier om de mobiele weergave van onze websites te verbeteren. De actieknop staat nu bijvoorbeeld op mobiel direct onder de inleiding.

We zijn zelf erg blij met deze verbeteringen, maar, hoe ervaren de bezoekers deze wijzigingen? Waar lopen ze tegen aan als ze via hun mobiel onze websites bezoeken voor informatie, voor het regelen van hun zaken of het doen van een melding?

Hulp van het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid van Gebruiker Centraal

Het expertpanel heeft een toetsing (expertreview) gedaan op onze mobiele websites met als focus de toegankelijkheid, de bruikbaarheid en begrijpelijkheid. Ze hebben hierbij gekeken naar de content, het ontwerp van de mobiele website, de structuur en navigatie en de volgorde/vindbaarheid van de informatie (user flow). De expertpanelleden gaven allemaal advies vanuit hun eigen expertise, met als doel ons te helpen met het verbeteren van onze mobiele websites. Eén van de panelleden die heeft getest heeft een visuele beperking, zodat ook die groep bezoekers vertegenwoordigd was bij de review en feedback kon geven.

Feedback in een handig online MIRObord

Vanuit Gebruiker Centraal is er een Mirobord aangemaakt waar alle bevindingen in een handig overzicht staan. Alle feedback is door ons team besproken. We hebben daar zelf een actielijst bij opgesteld om alle bruikbare feedback op te pakken. Er zijn namelijk erg veel verbeteracties uitgekomen!

Het is ook interessant om te zien dat sommige specifieke feedback elkaar tegenspreekt, waardoor nogmaals duidelijk werd dat het bezoeken van een website ook een persoonlijk aspect meebrengt. Bijvoorbeeld over het openen het wel of niet automatisch laten openen van een nieuw venster, wanneer je naar een andere website verwijst.

Van gebruikersonderzoek naar gebruikerstesten

Webteam op straat met een VR-bril. Ze volgen de ribbelroute, om te ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn. Dit nemen ze ook mee in hun werk om meer aan te kunnen sluiten bij de behoefte van de bezoeker van de websites.

Een expert review vervangt niet de gewone gebruikerstests. Testen met echte gebruikers (onze inwoners) willen we graag in de toekomst verder oppakken. Met deze eerste ervaringen kunnen we onze mobiele websites weer verder gaan verbeteren. Als we daar mee klaar zijn willen we naar “buiten”.

We hebben bijvoorbeeld ook een ribbelroute gewandeld met een VR-bril op, om zelf te kunnen ervaren hoe het is als je blind of slechtziend bent. Maar we zijn natuurlijk het meest benieuwd wat we ophalen bij onze echte bezoekers.