Blogoverzicht

Hoe Stad Gent medewerkers helpt om generatieve AI te omarmen

Hoe zorg je dat medewerkers kunnen meepraten, meedenken én meewerken met de inzet van generatieve AI? Bij Stad Gent zijn ze hiermee al ruim 1 jaar bezig. Liesbet Vandewalle, medewerker human resources (HR) bij Stad Gent, vertelt over de aanpak, de lessen en de uitdagingen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Wees eens wat nieuwsgieriger!’

Nieuwsgierigheid is essentieel voor betere dienstverlening en diepere menselijke verbindingen. Hostmanship draait om aandacht, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Digitalisering mag persoonlijk contact niet vervangen. Overheden en organisaties moeten efficiëntie balanceren met menselijkheid. Hostmanship begint met luisteren, erkenning en respectvolle samenwerking. Kleine gebaren, zoals oprechte interesse, maken een groot verschil.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Onze dienst­verlening is geen dienst­verlening

Overheidsdienstverlening is eigenlijk heel eigenaardig. We vinden dat mensen ergens recht op hebben, we weten wanneer mensen daar recht op hebben en we weten wie die mensen zijn. Maar we richten daar wel een heel onhandig proces voor in. Victor vertelt over de noodzaak van proactieve dienstverlening en schetst een wel heel gek verhaal.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wanneer een kappersbezoek niet vanzelf­sprekend is

Proactieve dienstverlening is een heus modewoord aan het worden in overheidsland. Maar de gemeente Dordrecht voegt daad bij het modewoord. Dat doet ze met de Dordtpas. Projectleider Elizabeth de Haan vertelt over de Dordtpas en wat die proactief maakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Wacht niet tot je doelgroep jou opzoekt, maar ga zelf het gesprek met mensen aan’

Wil je weten of je communicatie werkt? Ga dan testen. Dat klinkt simpel... en dat kan het ook zijn. Je moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Als je dat doet, krijg je er namelijk een hoop inzichten én motivatie voor terug. Want testen werkt aanstekelijk. Gwendolyn van den Berg, deelnemer aan Testlab on Tour, weet daar alles van.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Het busje van de Direct Duidelijk Tour is weer fris opgepoetst

Webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening: dat is de Direct Duidelijk Tour. We hebben er al 70 gemaakt. En voor dit jaar is het tourbusje weer fris opgepoetst. Tijd voor nieuwe webinars!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Toegan­kelijke taal: er is een wereld te ont­dekken

Direct duidelijk zijn voor iedereen: daarvoor moeten we ons blijven inzetten. Sowieso door overheidscommunicatie begrijpelijk te maken. Daarnaast kunnen we lezen gewoon leuker maken, óók voor mensen die er moeite mee hebben. Met de kracht van toegankelijke taal maken we mensen niet dommer, maar openen we hun wereld.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Meer duidelijk­heid voor inwoners over camera’s en sensoren

In onze straten zie je steeds meer slimme camera's en sensoren. Het is belangrijk dat inwoners weten hoe gemeenten deze technologieën inzet. Daarom is er voor en door gemeenten een handige communicatierichtlijn ontwikkeld. En die richtlijn is voor iedereen beschikbaar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Proactieve dienst­verlening kán (soms met wat creativiteit en durf)

Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe maak je impact met onderzoek?

De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

De (on)zin van onze ‘taalstrijd’

We willen direct duidelijk zijn; begrijpelijke taal gebruiken, in tekst en beeld. Tot zover niets nieuws onder de overheidshorizon, want al in 1974 was de overheid hiermee bezig. Het is een strijd die vraagt om een lange adem. Tegen onduidelijke taal. En vóór een begrijpelijke overheid. Maar heeft het echt zin?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Onderzoek doen naar of mét mensen

Om dienstverlening goed te ontwerpen is onderzoek nodig. Want hoe kunnen we iets ontwerpen als we niet weten wat werkt of waar behoefte aan is? Gelukkig doen we steeds meer onderzoek bij de overheid, maar nog niet genoeg. Onze focus ligt meer bij de techniek en systemen, en minder bij de mens. Dat moet anders.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

De bluts met de buil nemen

De toekomst van menselijke dienstverlening van de overheid heb ik gezien in België. En die is proactief. Dat wist een IT-leverancier te vertellen die snapt dat IT niet technisch is, maar draait om mensen. Dat het niet draait om de digitale spullenboel, maar om hoe die digitale inrichting de persoonlijke verhalen ondersteunt, niet dicteert. En dat dienstverlening voor íedereen is.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Laag­geletterd­heid moet je niet alleen willen aanpakken

Mensen die laaggeletterd zijn, ervaren op alle gebieden van het leven uitdagingen. Het probleem? Iedereen vindt het bereiken van deze doelgroep belangrijk, maar er is te weinig tijd om er echt werk van te maken. Of toch niet...?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘We kunnen het nooit voor iedereen goed doen, maar we kunnen er wel naar streven’

We weten dat het belangrijk is om te werken aan toegankelijke en inclusieve dienstverlening. Maar voelen we ook het belang ervan? Vaak niet, vindt Charlotte Holst, die zelf ambtenaar én chronisch ziek is. Terwijl juist (mee)voelen onmisbaar is om dienstverlening van de overheid écht toegankelijk en inclusief te maken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen