Blogoverzicht

Enid Reichrath, onderzoeker gemeen­te Maastricht

“‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Is het nu alleen of samen? Ik vind dat verwarrend. Zeker voor mensen die moeite hebben met taal. Als onderzoeker en taaltrainer ben ik gespitst op dit soort boodschappen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Esther Kock, Team Communi­catie gemeen­te Waalwijk

“Je bent je niet altijd bewust van de onbegrijpelijke woorden en zinnen die je als ambtenaar op papier zet. Daarom stuurden wij alle collega’s een onbegrijpelijke brief."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Marina Grootjans, communi­catie­adviseur gemeen­te Coevorden

“Het is nogal een stap, van ambtelijke taal naar B1-niveau. Dat is wennen en worstelen met alternatieven. Maar nu komt ‘betreffende uw aanvraag’ of ‘onze prioriteit’ niet meer door de keuring."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Agnes van Ulsen, communi­catie­adviseur gemeen­te Westerkwartier

“Ideeën genoeg. Tips en acties op ‘direct duidelijke dinsdag’, een quiz, de straat op om inwoners te vragen naar hun mening over onze teksten, filmpjes maken. Plannen voor straks, want we staan nog aan het begin."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Henk Verbunt, gemeen­tesecretaris gemeen­te Noardeast-Fryslân

“Taal? Taal is alles. Ik ben er heel de dag mee bezig in mijn werk. En dan gebruik ik het liefst gewone taal, die iedereen begrijpt. Direct Duidelijke communicatie is nodig op alle fronten."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Joanne Nijhuis, diagnose­adviseur gemeen­te Enschede

“Soms stuur ik een uitnodiging voor een gesprek, maar komt iemand niet opdagen. Ik help mensen met een uitkering zich te oriënteren op mogelijk werk. Niet komen is een gemiste kans."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Tanja Smid, Manager Klant­interactie en Bedrijfsschool bij DUO

“Onze klanten willen liever niet dat we ze met ‘u’ aanspreken. En ze hebben vooral last van ambtelijke taal. Sowieso zijn het geen lezers, maar wat een leuke klanten zijn het."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Gerben van der Tang, hoofd klant­contact­centrum gemeen­te Almelo

“Geachte heer Van der Tang: zo’n briefaanhef voorspelt een serieuze afzender. Met een zwaarwegende boodschap. Dan liever ‘beste heer’, klinkt vriendelijker en uitnodigend. Precies dat willen we voor onze inwoners, in onze communicatie dicht bij hen komen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jordy Vos, senior inkoop­adviseur bij HIS, ministerie van BZK

“Blijven schrijven zoals je altijd al deed, is natuurlijk de makkelijkste weg. Maar die wilde ik niet nemen. Soms produceerde ik zinnen met wel vijftig woorden, in alles behalve direct duidelijke taal. En teruglezend dacht ik dan zelf: dit moet anders.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Madeleine Dijkman, Inkoop­adviseur bij HIS, ministerie van BZK

“Wat ga je eerder lezen? Een lange mail met eindeloze zinnen, zonder aanwijzing wat voor jou interessant kan zijn. Of een tekst met korte alinea’s, informatieve kopjes erboven, overzichtelijk ingedeeld? Vast en zeker trekt díe mail je aandacht."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jan van Nunen, strategisch adviseur bij HIS, ministerie van BZK

“Een bordje op een paal verwijst naar de ingang van een ondergrondse fietsenstalling: ‘hier fietsen parkeren’. Ik moest lachen toen ik het las, want aan de paal stond een heel stel fietsen vastgeklonken."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Publicaties over over­heids­dienst­verlening en de menselijke maat

We hebben een aantal interessante onderzoeksrapporten en publicaties voor je op een rijtje gezet over de menselijke maat in dienstverlening. Hoe de burger klem zit tussen balie en beleid.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen