Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) werkt eraan een klantgerichtere organisatie te zijn. Ze werkt daarvoor onder andere aan haar naamsbekendheid en met een nieuwe pijler in de strategie. Marleen Kuiper vertelt meer!
Nienke Bloem is 1 van de grootste spelers in het CX-vak. Ze richt zich op customer experience professionals in zowel het publieke als private domein. En via hen ook op bestuurders, die vaak te weinig kennis hebben van het CX-vak. Een gesprek over hoe je als CX-professional je autoriteit laat zien, hoe leiders beslissingen nemen en over gras dat gemaaid moet worden.
Bij CBR is Inge Rohde manager van het Expertisecentrum Klant en Communicatie. De komst van dit expertisecentrum zegt veel over de reis die CBR zelf heeft afgelegd. En de rol die Inge daarin speelde.
Susan van Reekum en Barbara van Duin werken hard aan een steeds meer klantgedreven overheid. Klantreizen is daar een belangrijk instrument voor. Met verschillende initiatieven helpen Susan, Barbara en andere experts om medewerkers van de hele overheid meer klantgericht te laten werken. Daar vertellen ze meer over.
Op 8 februari organiseerden de Overheidsbrede Onderzoekscommunity en de community’s van Gebruiker Centraal samen de bijeenkomst Onderzoek als basis voor betere overheidsdienstverlening. We blikken terug. Lees hoe jij onderzoek voor dienstverlening naar een volgend niveau tilt.
Medewerkers van het CAK (Centraal Administratie Kantoor) zetten zich iedere dag in voor mensgerichte dienstverlening. En om een bijdrage te leveren aan betaalbare en toegankelijke zorg. Anke Baas-Veerman vertelt hoe het CAK steeds klantgerichter werkt. En waarom dat zo belangrijk is.
Christel Olivers vertelt over hoe BZK overheidsbreed inzet op een meer klantgerichte werkwijze. “Wij proberen departementen, en lokale en landelijke dienstverleners nog meer bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen. Alleen samen helpen we mensen zo goed mogelijk te bewegen door de complexe overheid.”
De laatste jaren trekt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) er hard aan om meer klantgedreven te werken. “We zijn goed bezig, maar het kan nog beter!”, zegt Birgitte van Buggenum. Lees hoe UWV werkt aan een meer klantgerichte dienstverlening.
Robin Oudheusden – Fransen (IND) is 1 van de gezichten van Community CX. Hij vertelt over de weg die de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) al heeft afgelegd naar een klantgerichte organisatie. En over de reis die de organisatie nog wil maken.
Hoe richt je diensten in vanuit het perspectief van de klant? Dat is de vraag waar Robert Vels, medeoprichter van Community CX, zich elke dag over buigt. Wat geeft hij professionals in klantbeleving mee?
Als servicedesigner heeft Barbara van Duin een passie voor het verbeteren van dienstverlening. Daarom is ze ook zo blij dat ze bijdraagt aan de Training Gebruiker Centraal. Samen met Susan van Reekum verzorgt ze de training Klantreis. Voor henzelf is de training ook een klantreis.
Overheden introduceren vaak ‘persoonlijke’ digitale diensten. Maar waarom worden die ideeën vaak slecht ontvangen? Omdat niet aan gebruikers zélf wordt gevraagd wat ze belangrijk vinden. Aldus Jeroen van Grondelle en Dies Weijschedé tijdens een online bijeenkomst voor leden van Community CX.
Martijn Lentz is 1 van de grondleggers van Community CX van Gebruiker Centraal. Hij werkt als practice lead Customer Experience bij de Kamer van Koophandel (KVK). Zijn doel: “De dienstverlening van de overheid verbeteren door meer klantgedreven werken." Daarin moeten ook leiders klantbeleving centraal gaan stellen. Lees hier het volledige interview met Martijn.
Maandag 13 maart vond de maandelijkse online meetup van de Community Customer Experience (CX) plaats. In deze editie deelden Robin Hogenkamp en Koen Lindner hoe VodafoneZiggo haar kanaalstrategie heeft opgezet.
Wat betekent het om de gebruiker centraal te stellen? Deze vraag vormde de basis voor de inspiratiebijeenkomst ‘een mensvaardig portaal’ in Rotterdam op 27 november 2017.
De eerste bijeenkomst van Gebruiker Centraal was zeer geslaagd, een bijeenkomst vol energie en enthousiasme. Ruim 30 vakgenoten uit de overheid en de markt woonden aansprekende presentaties bij en voerden boeiende discussies.
Een 'burgerbrigade', 'geek squat', 'de Digicommissaris als sponsor'…., slechts een greep uit de behoeften van het platform Gebruiker Centraal. Op 17 december was de kick-off.