Blogoverzicht

Desinformatie: hoe herken je het en hoe ga je ermee om?

Desinformatie en nepnieuws kunnen meningen versterken of verdrukken, zorgen voor het uitvergroten van verschillen binnen de samenleving en worden razendsnel verspreid door sociale media. Hoe ga je hier als overheidsorganisatie mee om? Hoe kun je als communicatieprofessional reageren en waar moet je op letten? Yvette Linders en Maarten Hilbrandie, te gast in de Direct Duidelijk Tour, geven uitleg.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Testen op de Libelle Zomerweek

Op uitnodiging van Bart van de Ven van TrueTalk was Gebruiker Centraal samen met verschillende overheidsorganisaties aanwezig op de Libelle Zomerweek. In het door hen ingerichte Café Bepp konden brieven en teksten getest worden door ‘echte mensen’. De deelnemers gingen naar huis met een ervaring vol leermomenten, tips en inspiratie. We blikken terug op deze leuke, maar vooral leerzame dagen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Over­heids­communi­catie zonder internet, hoe ging dat eigenlijk?

Zonder internet, digitale nieuwsbrief én website communiceren met elkaar en inwoners, het is haast niet meer voor te stellen met alle technieken van nu. Toch was dit de situatie in 1946 toen de personeelsvereniging van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ministerie van BZK) werd opgericht. Samen met oud-beleidsmedewerker Els Beumers blikken we terug op communicatie binnen de overheid, toen en nu.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

7 ideeën om duidelijke taal op de kaart te zetten in jouw organisatie

Hoe breng je duidelijke taal onder de aandacht in jouw organisatie? Hoe krijg je jouw collega’s en leidinggevenden mee? Laat je inspireren door 7 voorbeelden van ludieke, interessante en effectieve acties van allerlei overheidsorganisaties. Beter goed gejat, dan slecht bedacht!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De kringloop: spullen, snuisterijen en gebruikerstesten in de koffiehoek

Normaal struin je er rond voor handige spullen en leuke snuisterijen. Maar je kunt ook voor andere dingen in een kringloopcentrum terecht. Gebruikerstesten bijvoorbeeld. Niet met een state of the art en mobiel usability lab, maar gewoon aan een tafel in de koffiehoek.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Nieuw programma om toegan­kelijke digitale over­heid te versnellen

Het gaat nog niet snel genoeg met de toegankelijkheidsslag van de overheid. Het ministerie van BZK komt daarom met een programma om de digitale kanalen van de overheid sneller toegankelijk te krijgen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

18-klapper voor de Direct Duidelijk Deal

Maar liefst 18 organisaties hebben tegelijkertijd de Direct Duidelijk Deal ondertekend. Dat deden ze bij de opening van de Direct Duidelijk Week, in Madurodam.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Podcast­serie Direct Duidelijk Week

Speciaal voor de Direct Duidelijk Week brachten Paula van Gemen, Lodewijk van Noort en Sanne Boswinkel met hun podcast ‘Wat bedoel je?!’ deze week íedere dag een nieuwe podcast uit. Over onderwerpen en met gasten uit de Direct Duidelijk Week.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Boy Zandbergen – Onzicht­baar Den Haag

Een levensechte beleving creëren waarna je de deur uitloopt met een ervaring om over na te ‘voelen'. Een ervaring waardoor je daadwerkelijk dingen gaat veranderen in jouw werk. Boy Zandbergen zet zich als oprichter van Onzichtbaar Den Haag in om (overheids-)professionals aan te sporen om met een nieuwe blik naar hun werk te kijken. Om na te denken hoe jij kunt bijdragen aan het systeem en welke impact jouw werk heeft op mensen in kwetsbare situaties. Maar ook om jou jezelf te laten afvragen: “Ben ik onderdeel van de oplossing of ben ik nou onderdeel van het probleem?” Hoe hij dat doet? Door belevingsgerichte trainingen met échte ervaringsdeskundigen in te zetten.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Een derde van de mensen begrijpt over­heids­communi­catie niet

Naar, maar waar: voor maar liefst een derde van alle Nederlanders is informatie van de overheid lastig te begrijpen, blijkt uit onderzoek. En bij laagopgeleiden gaat het zelfs om bijna twee derde.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De kunst van het luisteren

Eric de Haan van de Stichting Gouden Oor en Femke Schaafsma van de gemeente Almere vertellen wat luisteren moeilijk maakt en hoe je hier als overheid aan kunt werken.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Feestelijke ondertekening Direct Duidelijk Deal tijdens Prinsjesdag

Tijdens Prinsjesdag ondertekenden Minister Mark Harbers, staatssecretaris Vivianne Heijnen en secretaris-generaal Jan Hendrik Dronkers de Direct Duidelijk Deal namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hiermee gaven zij het startsein voor hun eigen 'Taalteam', omdat ze het belangrijk vinden dat de overheid duidelijk communiceert. Dus vanaf nu ook in begrijpelijke taal voor iedereen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

SNN pakt eigen communi­catie aan met Direct Duidelijke Dinsdag

Geen onduidelijke, wollige communicatie meer. Met dit voornemen ondertekende Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) in 2021 de Direct Duidelijk Deal. Het resultaat? Veel stappen in de goede richting, waaronder een bewustwordingscampagne. De Direct Duidelijk Deal ondertekenen is een mooie stap, maar dat alleen is niet genoeg, vindt Tsjitske Popma. Ze is sinds kort projectleider Direct Duidelijk bij het SNN, subsidieverstrekker en belangenbehartiger voor particulieren en ondernemers in de provincies Drenthe, Friesland en Groningen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Websites door de ogen van de bezoeker

Hoe kan je na een expertreview aan de slag kan met concrete acties om de websites beter aan te laten sluiten bij de behoefte van de bezoeker.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Omni­channel aanpak bij de over­heid

De Nederlandse burger heeft gemiddeld zo’n 29 keer per jaar contact met de overheid. Dat contact gaat via steeds meer kanalen. De overheid ging van single-channel, naar multiple-channel, naar multichannel. De volgende stap: omnichannel.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen