Testen op de Libelle Zomerweek

Op uitnodiging van Bart van de Ven van TrueTalk was Gebruiker Centraal samen met verschillende overheidsorganisaties aanwezig op de Libelle Zomerweek. In het door hen ingerichte Café Bepp konden brieven en teksten getest worden door ‘echte mensen’. De deelnemers gingen naar huis met een ervaring vol leermomenten, tips en inspiratie.

We blikken terug op deze leuke, maar vooral leerzame dagen.

Brieven testen met ‘echte mensen’

Een sfeervol ingerichte tent met statafels zoals je in een willekeurig café ziet, zo was de stand op de Libelle Zomerweek klaargemaakt. De bedoeling? Bezoekers van de Libelle Zomerweek uitnodigen in de tent om hun mening te geven over brieven en teksten die vanuit de overheid worden gestuurd naar inwoners. Want wie kan er nou beter beoordelen of een brief van de overheid in duidelijke taal geschreven is dan mensen zelf?

Samen met verschillende overheidsorganisaties waren collega’s vanuit Gebruiker Centraal aanwezig om de bezoekers om feedback te vragen.

De organisaties die aanwezig waren om hun brieven te testen:

  • Provincie Noord-Holland
  • Gemeente Leiden
  • Gemeente Enschede
  • Gemeente Haarlemmermeer
  • CBS
  • ODRN
  • VNG
  • Gemeente Zaanstad

Waarom praten bedrijven eigenlijk niet zelf met mensen?

“Fijn om met ‘echte’ mensen te testen op neutraal terrein”

“De gesprekken gingen goed en je krijgt een ongezouten mening”

“Dit was zeer inspirerend. Dit moet iedereen eigen gewoon doen!”

Zomaar wat reacties van de aanwezigen die in gesprek gingen met de bezoekers. Want eigenlijk was iedereen het erover eens dat het heel laagdrempelig is om mensen te benaderen, uit te nodigen voor een kopje koffie en vragen wat zij van de inhoud van brieven vinden. Zoals Bart van de Ven zegt: “Waarom praten bedrijven eigenlijk niet zelf met mensen?”. Dit concept bleek erg in de smaak te vallen bij de aanwezige organisaties.

De ervaringen van het testen op locatie

Door de café-setting bleek dat veel mensen op hun gemak waren en zich openstelden om het gesprek aan te gaan. Omdat dit op ‘neutraal terrein’ was, lag de drempel voor mensen ook niet hoog om hun eerlijke mening te delen.

De ervaringen om mensen door middel van testen bij brieven te betrekken op een rijtje:

  1. “Gewoon doen! Deze vorm, mensen uitnodigen voor een kopje koffie, is erg toegankelijk. Wij hebben het geluk dat ons kantoor midden in het centrum van Nijmegen zit. Daarom kunnen wij makkelijk mensen op straat vragen eens binnen te komen voor koffie en het testen van onze communicatie. Zien ze gelijk ons kantoor en wordt het al met al ook nog een leuke ervaring. Wij hebben de mensen ook nog pepermuntjes meegegeven als dank. Dat leek in goede aarde te vallen”

Marjolein Zegers en Mirjam van Oostveen – Omgevingsdienst Regio Nijmegen

  1. Vooral doen, het is vaak een stap die wordt vergeten, maar het is zo waardevol om toe te passen.”

Lara Moerer – Gemeente Leiden

  1. “Het is eigenlijk best makkelijk om zelf onderzoek te doen. Heel laagdrempelig en goed toepasbaar. De gesprekken gingen goed en je krijgt een ongezouten mening waar je echt wat mee kunt. Dat is fijn.”

Joanne Nijhuis – Gemeente Enschede

  1. “Testen is altijd goed! Maar neem dingen ook niet te letterlijk: wat de 1 goed en duidelijk vindt, vindt de ander niet.”

Jacinta de Moor – Gemeente Haarlemmermeer

Meer testen

In de Direct Duidelijk Week vond het webinar ‘Testen, testen, testen’ plaats. Bekijk het ondertitelde webinar terug en leer hoe andere gemeenten dit toepassen.