Blogoverzicht

Hoe inclusief is inclusieve dienst­verlening?

Dienstverlening van de overheid moet voor iedereen bruikbaar, duidelijk en toegankelijk zijn. Het streven naar inclusieve dienstverlening komt steeds meer terug in beleid en uitvoering. Maar hoe meet je hoe inclusief iets is? Met het Toetsingskader inclusieve dienstverlening.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De webinars zetten mijn denken in perspectief

“De webinars zetten mijn denken in perspectief.” Een mooie terugkoppeling van een van de ruim 1000 deelnemers aan de Direct Duidelijk Tour. In de afgelopen 2 maanden organiseerden wij, samen met Direct Duidelijk, 8 online sessies over duidelijke en inclusieve overheidscommunicatie.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De kracht van beeldtaal

Een verslag en presentaties van de webinar 'De kracht van beeldtaal'. Deze werd georganiseerd door de gemeente Rotterdam in samenwerking met Gebruiker Centraal, op 28 mei 2020

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Je digitale dienst­verlening verbeteren is urgenter dan ooit!

Door de coronacrisis is digitale toegankelijkheid van de overheid voor iedereen een nog urgenter issue geworden dan het al was. Mensen zijn afhankelijker geworden van die digitale toegangsroute, vanwege hun eigen gezondheidsrisico’s of om anderen te beschermen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Rotterdammer Centraal: ‘We zijn gewoon begonnen’

‘Hoe kunnen we als dienstverleners in Rotterdam, de Rotterdammer écht centraal zetten in onze dienstverlening?’ Met die ambitie in het achterhoofd richtte Esmeralde Marsman samen met Victor Zuydweg in 2019 Rotterdammer Centraal op.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Innovatieve concepten voor inclusieve dienst­verlening

Welke concepten kunnen bijdragen aan inclusieve dienstverlening voor blinden en slechtzienden, ouderen en laaggeletterden in alle gemeentehuizen?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De corona-apps: gebruiksgemak is kritisch voor succes

De discussie rondom de ontwikkeling en inzet van apps in de aanpak van het coronavirus zal niemand zijn ontgaan. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nodigt bedrijven en deskundigen uit om mee te denken over de apps in een zogenaamde appathon.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Gedachtegoed Gebruiker Centraal moet gemeen­goed worden’

Raph de Rooij is beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met digitale inclusie in zijn portefeuille. En hij is opdrachtgever van Gebruiker Centraal. Wat is zijn visie op Gebruiker Centraal en wat is het beleid van BZK als het gaat om Gebruiker Centraal? Raph vertelt.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats

"Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden kunnen bijvoorbeeld terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid in de plaatselijke bibliotheek. Maar ja, die moet je dan wel weten te vinden als je laaggeletterd bent."

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Digitale Buddies: jong én oud samen op reis in de digitale wereld

Er zijn tal van initiatieven in Nederland om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Carin Cuijpers is initiatiefnemer van Digitale Buddies en brengt jongeren en ouderen bij elkaar.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De top-10 aan onderwerpen die waarde toevoegen aan een design systeem

Tijdens de International Design in Government conferentie vroegen we de aanwezige deelnemers of ze een vragenlijst over design systemen wilden invullen. Omdat wij bezig zijn met de ontwikkeling van een centraal design systeem voor de Nederlandse overheid: het NL Design System, willen we gebruikmaken en leren van bestaande kennis en ervaring.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­en toegan­kelijker maken vanuit jouw rol

Er is veel vraag naar praktische tips om digitale diensten toegankelijker te maken. Digitoegankelijk.nl heeft daarom een handige gids samengesteld die overheidsmedewerkers hierbij kan helpen. 

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Terugblik Optimaal Inclusief challenge 2019

Tijdens de Week van de Toegankelijkheid organiseerden Gebruiker Centraal samen met VNG Realisatie de Optimaal Inclusief challenge. Door het hele land werd het Optimaal Digitaal spel gespeeld, van noord tot zuid van oost tot west. In totaal deden er 64 organisaties mee.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Verbinden: door de bril van…

Dé burger bestaat niet. Voor het ontwerpen van goede dienstverlening hebben we een specifieker idee nodig. Zo ontstond een idee voor perspectiefkaarten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De gebruiker radicaal centraal? De Denen doen het beter

Een analyse van de successen van Denemarken en het Verenigd Koninkrijk in de e-overheidsbenchmark. De leerpunten voor de Nederlandse overheid.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Lancering Direct Duidelijk Brigade

Natuurlijk ben ik trots en vereerd dat ik vanuit Gebruiker Centraal al vanaf de lancering meedoe aan de Direct Duidelijk Brigade. Samen met 99 andere brigadiers zal ik vol ambitie en enthousiasme mijn steen gaan bijdragen aan dit nieuwe initiatief.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal