Blogoverzicht

Weerstand is vaak een teken van betrokken­heid

Contact maken met je eigen behoefte én met de behoefte van de ander: dat is de essentie van verbindend communiceren. Door oprecht te kijken naar de inhoud en emotie van de ander, kun je zonder oordeel de juiste communicatie starten. Zowel 1-op-1 als in grote groepen. Geen mens of groep is hetzelfde, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen. En het contact van mens tot mens, daar gaat het om.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

9 tips om aandacht voor duidelijke taal in jouw organisatie vast te houden

In de Direct Duidelijk Tour spraken we met Suzan van den Hoogen (projectleider Direct Duidelijk gemeente Den Haag) en Kirsten van de Meent (regisseur duidelijke taal gemeente Enschede). Hou houd je die aandacht voor duidelijke taal vast? We zetten 9 tips op een rij.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Zoetermeer gaat direct duidelijk communi­ceren

De gemeente Zoetermeer wil direct duidelijk communiceren naar haar inwoners. De burgemeester en gemeentesecretaris van Zoetermeer ondertekenden de deal die zorgt voor helder taalgebruik in de communicatie van de gemeente.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Een gesprek aan tafel met ‘echte burgers’

Een oprecht en intens gesprek aan de stamtafel van Café Bepp. Dat was de aftrap van onze conferentie. Gespreksleider Bart van de Ven blikt terug op het bijzondere gesprek tijdens café Bepp.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Gebruiker Centraal Challenge: ”Weet jij voor wie je het doet?”

Een challenge van een maand om elkaar uit te dagen om inzichten vanuit de praktijk op te doen. Teams van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gingen de uitdaging aan. Het doel? Weten voor wie je het doet. Jeroen Vonk van de SVB vertelt hoe de challenge verliep.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Dienst­verlening vriendelijker maken met behulp van online formulieren

Met een oprechte passie voor maatschappelijk belang, zet Hanneke van der Horst (directeur ICATT) zich in voor digitale dienstverlening. Met name voor overheidsinstellingen of goede doelen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het ontwerpen en bouwen van formulieren. Volgens Hanneke zijn er zoveel dingen die we kunnen doen om dienstverlening vriendelijker te maken. Samen met Gebruiker Centraal organiseert Hanneke binnenkort intervisiesessies over online formulieren.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De over­heid en gedragsbeïnvloeding

Gedragsbeïnvloeding binnen de overheid, mag en kan dat eigenlijk wel? Lees in dit blog hoe gedragsadviseurs hierover denken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

40 jaar de gebruiker centraal – Interview met Thea van der Geest

Op woensdag 6 april vindt een symposium plaats, helemaal in het teken van de professionele passie van Thea van der Geest op het gebied van inclusie en digitale dienstverlening. Ze gaat genieten van een welverdiend pensioen. We blikken samen met Thea terug op de veranderingen op het gebied van inclusieve dienstverlening.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Nieuwegein tekent voor duidelijke taal

Burgemeester Frans Backhuijs van de gemeente Nieuwegein en Talissa Oude Bennink tekenden afgelopen maandag de Direct Duidelijk Deal. Daarmee zet de gemeente haar handtekening voor begrijpelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Ik werk graag samen met anderen’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal is blij met de samenwerking.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De fases van de be­leidscirkel

Als je beleid maakt, ga je door bepaalde fases heen. En laat iedere fase nou net een ander format nodig hebben. Gert en Martijn lichten de beleidscirkel toe.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Tips voor duidelijke interne documenten

In gesprek met Gert Riphagen (persvoorlichter Eerste Kamer en taaladviseur) en Martijn Jacobs (partner/directeur communicatiebureau Loo van Eck) over duidelijke interne documenten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

“Snappen mensen dit wel?”

“Snappen mensen dit wel?” Met deze hulpvraag kwam de gemeente Horst aan de Maas bij het Expertpanel, na het ontwikkelen van de sociale kaart.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Gesprekken tussen lezers en levende boeken’

Gesprekken tussen lezers en ‘levende boeken’; dat krijg je als je gebruikmaakt van de Mensenbieb waar Hermen Jan Rijks directeur van is.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Een momentum om mensen weer wat belangrijker te vinden’

Als eigenaar van TrueTalk helpt Bart van de Ven organisaties om zelf onderzoek te doen. Met het concept Café Bepp bouwen ze een lokaal onderzoeksveld na, op de plek waar de betreffende doelgroep aanwezig is. In een openhartig gesprek legt Bart uit dat ieder mens en ieder dialoog uniek is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Voelen is de hoog­ste vorm van leren’

Mensen laten ervaren hoe het écht is om in een kwetsbare situatie te zitten, dat is wat Boy Zandbergen met Onzichtbaar Den Haag realiseert. Ervaringsdeskundigen die rechtstreeks uit ‘de modder’ van verslaving, dak- en thuisloosheid, schulden en armoede komen laten je tijdens de trainingen ervaren hoe het voelt om verslaafd te zijn of schulden te hebben. Boy vertelt waarom voelen volgens hem de hoogste vorm van leren is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Vervolgonderzoek naar begrijpelijk­heid over­heids­teksten

Hoe begrijpelijk zijn de brieven en webteksten van de overheid? Is het de lezers wel duidelijk waarom ze een brief krijgen en wat ze moeten doen? De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Universiteit Utrecht (UU) doen in 2022 weer onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsteksten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Gemeen­te Leiden ondertekent Direct Duidelijk Deal

Vanochtend heeft gemeentesecretaris Pim van Vliet de Direct Duidelijk-deal ondertekend. Hierin staan afspraken over heldere taal en communicatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording