‘Gesprekken tussen lezers en levende boeken’

Gesprekken tussen lezers en ‘levende boeken’; dat krijg je als je gebruikmaakt van de Mensenbieb waar Hermen Jan Rijks directeur van is. De Mensenbieb bestaat uit 1-op-1-gesprekken met mensen waarover een duidelijk oordeel bestaat, bijvoorbeeld door huidskleur, geloofsovertuiging, geaardheid of verslavingsachtergrond. Vooroordelen kunnen volgens Hermen Jan schadelijk zijn en daarom des te belangrijker om de mensen achter ‘het label’ te leren kennen.

De mens achter het label leren kennen

Hermen Jan zegt veel herkenning te voelen bij het verhaal van Boy Zandbergen van Onzichtbaar Den Haag. “Alleen gaat het bij de Mensenbieb om veel meer onderwerpen dan ‘de modder’ waarover Boy het in zijn verhaal heeft. Mensen zijn door iets heen gegaan en kunnen daardoor iets meegeven aan anderen, prachtig toch?”

Volgens Hermen Jan is het belangrijk om de mensen achter ‘het label’ te leren kennen. Want wie is die autist, ex-verslaafde, dakloze, transgender of vluchteling nu écht? Hij vertelt: “Door in gesprek te gaan, leer je letterlijk degene achter het vooroordeel kennen. Want, vooroordelen zijn wel degelijk schadelijk.”

Gesprekken met levende boeken

De Mensenbieb organiseert 1-op-1-gesprekken met een x aantal levende boeken, bijvoorbeeld op festivals, in bibliotheken of op scholen. Mensen kunnen vervolgens zelf kiezen wie ze willen ‘lezen’. De levende boeken bestaan uit ervaringsdeskundigen, mensen die uit een kwetsbare situatie komen of uit een andere cultuur, zoals de Roma’s.

“Eigenlijk kan een levend boek iedereen zijn waar een vooroordeel over bestaat. Denk aan een transgender, iemand van Joodse afkomst of een ex-verslaafde. Maar ook iemand met autisme, die graag zijn verhaal deelt om bewustzijn bij een ander te creëren. Het mooie is dat iedere lezer zelf kan kiezen met wie hij een gesprek voert. Het doel van de Mensenbieb is om het begrip tussen mensen in de samenleving te vergroten en vooroordelen weg te nemen. De 1-op-1-gesprekken zorgen iedere keer weer voor prachtige situaties.”

Dienstverlening verbeteren door de mens achter de burger te leren kennen

Niet alleen is de Mensenbieb actief als het gaat om voorlichting, ook de overheid klopt met verschillende hulpvragen aan. Als het gaat om het verbeteren van de dienstverlening is het voor veel gemeenten en overheidsinstanties belangrijk om de mens achter de burger te leren kennen.

“Maar dan wel in de diversiteit”, zegt Hermen Jan. “Als we de burgers beter leren kennen, weten we hoe ze tegen onze dienstverlening aankijken. Medewerkers hebben vaak geen toegang tot de doelgroep, terwijl dat wel nodig is om de dienstverlening te verbeteren. Door medewerkers met onze ‘levende boeken’ in gesprek te laten gaan, ontstaat er meer aandacht voor de diversiteit binnen de doelgroep waarop zij hun dienstverlening richten.”

Tip van Hermen Jan

Op de vraag of Hermen Jan nog een afsluitende tip heeft, is hij duidelijk: “Als we het hebben over de menselijke maat denk ik aan de spreuk die je vaak hoort in religieuze tradities: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Oftewel, doe niets waarvan je zelf ook niet zou willen dat iemand dat bij jou doet. Dat wil ik meegeven om over na te denken.”

Over Hermen Jan Rijks

Hermen Jan is directeur van de Mensenbieb. De Mensenbieb is een bibliotheek… met mensen. Daar ‘leen’ je levende boeken. Deze boeken zijn mensen die je normaal niet zo snel zou spreken. Denk bijvoorbeeld aan een transgenderpersoon, veganist, imam of vluchteling. Iemand die afwijkt van de ‘norm’ en daardoor de kans loopt anders benaderd, buitengesloten of gediscrimineerd te worden.

Meer informatie?

Benieuwd naar de hele aflevering waarin we in gesprek zijn met Hermen Jan? Bekijk het webinar ‘In de schoenen van’ en lees ook de blogjes over Boy Zandbergen en Bart van de Ven.

Hoort bij de community