‘Een momentum om mensen weer wat belangrijker te vinden’
“Er is een momentum dat we mensen weer wat belangrijker gaan vinden. Het is fijn dat er aandacht is voor dit soort initiatieven”, zo begint Bart van de Ven zijn gesprek in de Direct Duidelijk Tour. Als eigenaar van TrueTalk helpt hij organisaties om zelf onderzoek te doen. Met het concept Café Bepp bouwen ze een lokaal onderzoeksveld na, op de plek waar de betreffende doelgroep aanwezig is. In een openhartig gesprek legt Bart uit dat ieder mens en iedere dialoog uniek is.
Waarom praten bedrijven niet zelf met hun doelgroep?
Toen Bart in 2008 bezig was met marktonderzoeken vroeg hij zich af waarom bedrijven eigenlijk niet zelf in gesprek gingen met hun doelgroep. Vanuit deze gedachte ontstond TrueTalk, waarmee Bart en zijn team organisaties helpen om zelf onderzoek te doen. Bart vertelt: “Zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid en gemeenten zie je dat teams zelf op pad willen gaan om de onderzoeksvragen te beantwoorden. Wij helpen ze daarbij om dit op een professionele en juiste manier te doen. Want op het moment dat teams zelf met mensen praten in combinatie met onze begeleiding, zijn de onderzoeksresultaten vele malen beter.”
Ieder mens en ieder dialoog is uniek
Met het concept van Café Bepp bouwt het team van Bart een lokaal onderzoeksveld na. “Dit kan bijvoorbeeld in de buurt van de Haagse Markt zijn, omdat de betreffende doelgroep daar aanwezig is. Je praat namelijk niet over de burger, maar met de burger. Iedereen wil zijn verhaal kwijt en gehoord worden, dan merk je ook dat ieder mens en iedere dialoog uniek is. Gelukkig willen steeds meer overheidsinstanties de burgers écht horen. Want dat is uiteindelijk de doelgroep waar we het allemaal voor doen.”
De do’s en don’ts in het contact met mensen
Niet voor niets wordt er voor Café Bepp altijd een locatie gekozen waarvan het vermoeden bestaat dat de betreffende doelgroep aanwezig is. “Zodra wij een onderzoek starten, nemen we vaak recruiters mee om mensen aan te spreken en te vragen of ze willen meewerken aan een onderzoek. Soms zijn mensen terughoudend om iets te vertellen, of je merkt dat het moeilijk is om over te praten. Voor ons is meebewegen de beste manier om met mensen in gesprek te gaan. Wij vinden alles goed.”
Volgens Bart is nieuwsgierigheid de beste manier om tot de waarheid te komen. “Als je nieuwsgierig bent, vertellen mensen vaak meer. Op het moment dat iemand ergens niet over wil praten, is dat al heel interessant. Door oprechte interesse te tonen en te laten merken dat alles goed is, willen mensen hun verhaal meestal wel delen.”
Tip van Bart
Volgens Bart is het gebruikelijk om een beetje angst te hebben om naar je doelgroep toe te gaan. Maar, zegt hij: “Ik zou het toch doen. Ook al weet je van tevoren niet goed wat je moet vragen of zeggen. Bijna iedereen vindt het mooi als je een vraag stelt. Mensen willen heel graag vertellen wat er met hun leven aan de hand is. Just do it.“
Over Bart van de Ven
Bart is oprichter en eigenaar van TrueTalk. TrueTalk helpt organisaties om zélf klantinzichten op te doen. Hun wapen? Het echte gesprek. Zijn motto: we praten niet over, maar met mensen.
Meer informatie?
Benieuwd naar de hele aflevering waarin we in gesprek zijn met Bart? Bekijk het webinar ‘In de schoenen van’ en lees ook de blogjes over Hermen Jan Rijks en Boy Zandbergen.