Een gesprek aan tafel met ‘echte burgers’

Cafe Bepp tijdens de conferentie van Gebruiker CentraalAls team in gesprek met de mensen waar het écht om draait: de burger. Een oprecht en intens gesprek aan de stamtafel van Café Bepp, een gesprek met de ‘echte burgers’. Dat was de aftrap van onze conferentie Menselijke Maat #Hoedan eind vorig jaar. Gespreksleider en oprichter van True Talk, Bart van de Ven blikt terug op het bijzondere gesprek.

“Het thema van de conferentie was ‘de mens’. Zullen we dan ook met mensen gaan praten? Daar begin je mee”, zegt Bart. “Ook hier zag je de kracht van een oprechte interesse van de opdrachtgever. Burgers voelden die interesse in het werkelijke verhaal. Wij gaan het liefst samen met de opdrachtgever naar mensen toe, bijvoorbeeld naar de Haagse markt. Zo kom je makkelijker in contact met de minder makkelijk bereikbare doelgroepen die niet vertegenwoordigd worden in onderzoekspanels. Uiteindelijk is de burger degene waar het om draait, degene waar wij het voor doen.”

TrueTalk helpt organisaties om zelf klantinzichten op te doen. Een onderdeel is ‘Café Bepp’. Met dit onderzoeksconcept gaan teams naar de mensen toe. Tijdens het congres van Gebruiker Centraal namen burgers en ambtenaren van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid plaats aan de stamtafel voor een écht gesprek over het hebben van een uitkering en contact met instanties.

Een mooi begin van de conferentie

Volgens Bart is de verbindende factor tussen Gebruiker Centraal en Café Bepp dat uiteindelijk iedereen werkt voor mensen. Organisaties en overheidsinstanties leren het meeste door zelf te luisteren naar verhalen van de burgers, oprecht en empathisch. “Daarom begonnen we de conferentie met dit verhaal”, aldus Bart.

“Je praat niet over de burger, maar mét de burger. Iedereen wil zijn verhaal kwijt en gehoord worden. Gelukkig willen steeds meer overheidsinstanties de burgers écht horen. Want dat is uiteindelijk de doelgroep waar we het allemaal voor doen. Tijdens Café Bepp zaten wij aan tafel met een medewerker van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, samen met burgers die te maken hebben (gehad) met uitkeringen”, vult Bart aan.

Een brok in de keel

Op de vraag wat zo leuk of mooi was aan dit gesprek, antwoordt Bart kordaat: “Leuk was het gesprek niet, wel écht. Het gesprek zorgde voor een brok in de keel bij veel mensen. Voor mij was dit daarom een succesvol begin van de dag, omdat echte mensen hun ervaringen uit de praktijk met de overheid wilden delen. Naast het delen van hun – soms schrijnende – verhalen, hebben we het menselijke aspect laten zien. Aan onze ‘stamtafel’ hebben we goed in beeld gebracht wat een uitkeringstraject met mensen doet.”

Volgens Bart getuigt het ook nog eens van moed om als organisatie open te staan voor feedback. “Het team van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid begrijpt dat de burger centraal staat in hun werk. Het perspectief van de burger is onmisbaar. En ja, dat kan ook wel eens hard aankomen. Máár uiteindelijk kan je wel je dienstverlening aanpassen aan de behoeften en ervaringen van burgers. Ik wil dan ook een groot compliment geven aan het team van Gebruiker Centraal, ze zoeken de burger namelijk écht op. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om de burger zelf te spreken. Ga de straat op, loop eens de Haagse markt op of een willekeurige winkelstraat in. Dan ontdek je dat mensen heel welwillend zijn om hun verhaal te vertellen.”

Hoort bij het thema