Alle berichten door Redactie Gebruiker Centraal.

‘Voelen is de hoog­ste vorm van leren’

Mensen laten ervaren hoe het écht is om in een kwetsbare situatie te zitten, dat is wat Boy Zandbergen met Onzichtbaar Den Haag realiseert. Ervaringsdeskundigen die rechtstreeks uit ‘de modder’ van verslaving, dak- en thuisloosheid, schulden en armoede komen laten je tijdens de trainingen ervaren hoe het voelt om verslaafd te zijn of schulden te hebben. Boy vertelt waarom voelen volgens hem de hoogste vorm van leren is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Tips om inclusief te communi­ceren met iconen

Als je iconen inzet, doe je dit dan alleen met beeld, of ook met tekst? In het webinar Inclusief communiceren met iconen spraken we met Lydeke van de Taalunie en met Charlotte en Lisanne van de Universiteit Utrecht. Zij deden gezamenlijk onderzoek naar de communicatie met iconen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Duidelijke juridische taal: stoppen met ingewikkeld schrijven

André Verburg (rechter, staatsraad en taaltrainer) en Anita van den Bosch- de Gier (jurist en redacteur) zijn mensen met een passie voor duidelijke taal, juridische taal wel te verstaan. Hun missie is om af te stappen van het ‘ingewikkelde schrijven’. Want – zeggen ze – óók juridische stukken zijn om te buigen naar duidelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfs­communi­catie

“Taaltrainingen, brieven herschrijven, ludieke taalspellen: wat doen gemeenten veel om direct duidelijke communicatie ‘ingeburgerd’ te krijgen!"

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Karlijn Bouts en Manon Stockmann, Amsterdam UMC

“Een ziekenhuis is dan wel geen overheid, jeukwoorden hebben we hier net zo goed. En vaktaal! Zorgverleners met een medische achtergrond gebruiken termen die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jasper Harmes, taalambassadeur Stichting ABC

“Een brief van een notaris begrijpt bijna niemand, hoorde ik om me heen. Het was dus niet zo raar dat ik er geen touw aan vast kon knopen. Ik kon wel lezen, maar niet begrijpend lezen. Toch móest ik weten wat erin stond."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Ginger van Kuijk, Manager Klant­communi­catie & Content­management UWV

“Elf miljoen brieven sturen wij per jaar, over ontelbare onderwerpen. De verschillende brieven binnen die onderwerpen zullen wij állemaal toetsen op duidelijkheid. Te beginnen met de top 10."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Lisanne Veraart, Stichting ABC

“’Dit is uw jaarrekening. U krijgt € 100 terug.’ Met deze twee grote koppen begint de brief van mijn energieleverancier. Alles wat ik wil weten in twee zinnen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Esther van der Vrande, adviseur Stichting Lezen en Schrijven

“Heb je enig idee hoe het is als je niet goed kunt lezen, schrijven of rekenen? De kans is klein. Daarom laten we je in Direct Duidelijk-inspiratiesessies, samen met Stichting ABC, kennismaken met ervaringsdeskundigen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jacinta de Moor, communi­catie­adviseur gemeen­te Haarlemmermeer

“Per jaar versturen we meer dan 50.000 brieven naar onze inwoners. In alle soorten, over alle mogelijke onderwerpen. Zijn die brieven direct duidelijk, dan stuur je als gemeente een uitnodigend visitekaartje."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Dominique Simhoffer, communi­catie­adviseur gemeen­te Utrecht

“'Ik mag toch hopen dat wíj dit niet geschreven hebben’ hoorde ik een van onze directeuren vertwijfeld zeggen. Zij deed mee aan het ‘rodeballenspel’, dat draait om herschrijven van zinnen uit - jawel!- eigen werk."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Enid Reichrath, onderzoeker gemeen­te Maastricht

“‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Is het nu alleen of samen? Ik vind dat verwarrend. Zeker voor mensen die moeite hebben met taal. Als onderzoeker en taaltrainer ben ik gespitst op dit soort boodschappen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Esther Kock, Team Communi­catie gemeen­te Waalwijk

“Je bent je niet altijd bewust van de onbegrijpelijke woorden en zinnen die je als ambtenaar op papier zet. Daarom stuurden wij alle collega’s een onbegrijpelijke brief."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Marina Grootjans, communi­catie­adviseur gemeen­te Coevorden

“Het is nogal een stap, van ambtelijke taal naar B1-niveau. Dat is wennen en worstelen met alternatieven. Maar nu komt ‘betreffende uw aanvraag’ of ‘onze prioriteit’ niet meer door de keuring."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal