Alle berichten door Redactie Gebruiker Centraal.

Ontwerpen voor de tenzij

Een column van Sjef Kuijsters van Huh? Wat bedoelt u? over bewustwording.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Burgemeester Pieter Verhoeve over inclusieve dienst­verlening

Als gemeente er voor iedereen willen zijn én daarbij niemand buitensluiten, dat is waar burgemeester Pieter Verhoeve (gemeente Gouda) naar streeft als we het hebben over inclusieve dienstverlening. Maar dat is niet eenvoudig, vindt de burgemeester.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Gemeen­te Tholen ondertekent Direct Duidelijk Deal

Wethouder Peter Hoek en gemeentesecretaris Jan Fraanje ondertekenden de Direct Duidelijk Deal. Daarmee wordt extra onderstreept dat de gemeente wil werken aan betere communicatie: duidelijke teksten, geen moeilijk taalgebruik en toegankelijkheid in de breedste zin van het woord.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Menselijke Maat: niets over ons zonder ons

Wat is de menselijke maat? Mijn eerste gedachte: er is géén gemiddelde Nederlander. Je kunt dus niet iets doen, maken en communiceren voor iedereen tegelijk. Hoe bereik je dan toch de menselijke maat?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Lisette Boot en José Hoog­straten – Gemeen­te Deventer

Duidelijke taal in communicatie is nodig, daar waren verschillende collega’s binnen gemeente Deventer het over eens. Toen zij elkaar vonden, ontstond er een projectgroep die gericht is op het verduidelijken van teksten. Ze hebben 2022 uitgeroepen tot ‘het jaar van duidelijke taal’. Ook bedachten ze om in februari de themaweek Duidelijke Taal te organiseren. Lisette Boot en José Hoogstraten vertellen hier over deze ontwikkelingen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Krachtig communi­ceren met storytelling

Wat is de kracht van storytelling precies en hoe zet je het als overheid in om mensen te bewegen? Lees het in de blog.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Barry Raymakers en Laura van der Mark – Gemeen­te Delft

Een heus taalspreekuur met een taaldokter en taalzuster, die ook nog eens de temperatuur komen meten van het taalniveau. Bij de gemeente Delft is dit dagelijkse kost geweest.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

6 tips om inwoners te betrekken bij de communi­catie

Heldere overheidscommunicatie, hoe doe jij dat binnen jouw organisatie? Tijdens de vragen(v)uur sessie van april 2022 zaten leden van het Expertpanel klaar om in gesprek te gaan met andere overheidsprofessionals. Zo kwamen er vragen aan bod over hoe je juridische brieven duidelijker kunt maken. En hoe betrek je inwoners bij het herschrijven van brieven? We zetten de vragen en antwoorden op een rijtje.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Netwerk Direct Duidelijk: Huis van Een­voud

Dat digitale communicatie steeds belangrijker wordt én is geworden, weet iedereen eigenlijk wel. Maar met alle digitale complexiteit is het soms lastig om processen en kanalen eenvoudig te maken. Toch is het voor veel mensen nog een te hoge drempel om gewoon eens ‘huh?’ te roepen. Om uit te spreken dat ze iets niet begrijpen. Zowel Gebruiker Centraal als actieprogramma Huh? Wat bedoelt u? zetten zich in als het gaat om duidelijke communicatie. Want eenvoud heeft een enorme kracht. En eenvoud is een goed uitgangspunt voor het ontwerpen van diensten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Weerstand is vaak een teken van betrokken­heid

Contact maken met je eigen behoefte én met de behoefte van de ander: dat is de essentie van verbindend communiceren. Door oprecht te kijken naar de inhoud en emotie van de ander, kun je zonder oordeel de juiste communicatie starten. Zowel 1-op-1 als in grote groepen. Geen mens of groep is hetzelfde, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen. En het contact van mens tot mens, daar gaat het om.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Dienst­verlening vriendelijker maken met behulp van online formulieren

Met een oprechte passie voor maatschappelijk belang, zet Hanneke van der Horst (directeur ICATT) zich in voor digitale dienstverlening. Met name voor overheidsinstellingen of goede doelen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het ontwerpen en bouwen van formulieren. Volgens Hanneke zijn er zoveel dingen die we kunnen doen om dienstverlening vriendelijker te maken. Samen met Gebruiker Centraal organiseert Hanneke binnenkort intervisiesessies over online formulieren.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De over­heid en gedragsbeïnvloeding

Gedragsbeïnvloeding binnen de overheid, mag en kan dat eigenlijk wel? Lees in dit blog hoe gedragsadviseurs hierover denken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

40 jaar de gebruiker centraal – Interview met Thea van der Geest

Op woensdag 6 april vindt een symposium plaats, helemaal in het teken van de professionele passie van Thea van der Geest op het gebied van inclusie en digitale dienstverlening. Ze gaat genieten van een welverdiend pensioen. We blikken samen met Thea terug op de veranderingen op het gebied van inclusieve dienstverlening.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De fases van de be­leidscirkel

Als je beleid maakt, ga je door bepaalde fases heen. En laat iedere fase nou net een ander format nodig hebben. Gert en Martijn lichten de beleidscirkel toe.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Tips voor duidelijke interne documenten

In gesprek met Gert Riphagen (persvoorlichter Eerste Kamer en taaladviseur) en Martijn Jacobs (partner/directeur communicatiebureau Loo van Eck) over duidelijke interne documenten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

“Snappen mensen dit wel?”

“Snappen mensen dit wel?” Met deze hulpvraag kwam de gemeente Horst aan de Maas bij het Expertpanel, na het ontwikkelen van de sociale kaart.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Gesprekken tussen lezers en levende boeken’

Gesprekken tussen lezers en ‘levende boeken’; dat krijg je als je gebruikmaakt van de Mensenbieb waar Hermen Jan Rijks directeur van is.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Een momentum om mensen weer wat belangrijker te vinden’

Als eigenaar van TrueTalk helpt Bart van de Ven organisaties om zelf onderzoek te doen. Met het concept Café Bepp bouwen ze een lokaal onderzoeksveld na, op de plek waar de betreffende doelgroep aanwezig is. In een openhartig gesprek legt Bart uit dat ieder mens en ieder dialoog uniek is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen