Alle berichten door Redactie Gebruiker Centraal.

Dag van de DigiD: een evenement in het gemeen­tehuis van Oss

Wat begon als een spontane actie om inwoners van Oss mee te laten lezen met teksten, leidde tot de Dag van de DigiD. Vrijdag 30 juni verandert het gemeentehuis van 10 tot 17 uur in een evenementenlocatie. In gesprek met Theodora Verploegen, communicatieadviseur van de gemeente Oss.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Kuifje die de knuppel in het doolhof gooit

Op 6 oktober opent Edo-Jan Meijer de Conferentie Gebruiker Centraal. Het thema ‘Uit het doolhof’ spreekt de dan 48-jarige motivational speaker en UX-expert erg aan. Als UX-coördinator van de politie. Maar ook als wereldreiziger die MS heeft. “Ik gooi meteen de knuppel in het doolhof.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Eureka door combinatie van 3 methodes op gebied van begrijpelijk­heid

Op 20 juni kun je op de site van Gebruiker Centraal de webinar over de Monitor Begrijpelijkheid overheidsteksten volgen. Deze monitor is tot stand gekomen door samenwerking HAN en Universiteit Utrecht. Tijdens de webinar wordt duidelijkheid hoe die monitor tot stand is gekomen en hoe gemeentes en organisaties deze monitor kunnen gebruiken. Els van der Pool en Wouter Sluis-Thiescheffer lichten alvast een tipje van de sluier op.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Een klant­reis geeft je richting’

Als servicedesigner heeft Barbara van Duin een passie voor het verbeteren van dienstverlening. Daarom is ze ook zo blij dat ze bijdraagt aan de Training Gebruiker Centraal. Samen met Susan van Reekum verzorgt ze de training Klantreis. Voor henzelf is de training ook een klantreis.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Fijn om tester te zijn. Nu jij?

Testen, testen en nog eens testen. Dat is essentieel om een begrijpelijke tekst te schrijven of een toegankelijke website te ontwikkelen. Daarom lieten studenten Communicatie en Multimedia Design op 23 mei hun prototypes testen op de Hogeschool Rotterdam. Een verslag.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Maak de toekomst tast­baar

Het samen ontwerpen voor een slimme stad is niet eenvoudig. Maar toekomstige steden op een verantwoorde manier vormgeven, moet mét inwoners, organisaties en andere stakeholders. Julieta Matos Castaño en Corelia (Cora) Baibarac Duignan vertellen hoe we met nieuwe methoden en op creatieve wijze samen de stad van de toekomst vormgeven. En wat dit betekent voor overheidsdienstverlening.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Betere communi­catie en betere dienst­verlening horen ongelooflijk bij elkaar’

Enthousiast vertelt Margot Zuidervliet over de training ‘Begrijpelijke taal’, die ze samen met Lodewijk van Noort zal verzorgen. Ze is blij dat haar training een deel is van een groter geheel: de Training Gebruiker Centraal. De 4 onderwerpen die aan bod komen horen bij elkaar. “Alles bij elkaar zorgen ze ervoor dat je betere dienstverlening krijgt.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Ambassadeurs aan zet bij de verdieping van de Community Omni­channel

Na de opstartfase is de Community Omnichannel goed op stoom. Binnenkort starten diverse themasessies. Met deze sessies willen we samen met de leden onderzoeken hoe we met de community de diepte in kunnen gaan. De themasessies worden op 9 en 10 mei voorbereid door onze ambassadeurs.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

In gesprek met Suzanne Bakker, adviseur raads­communi­catie bij de gemeen­te Hollands Kroon

“Waarom moeten we allemaal zo super interessant gaan doen als overheid zijnde? Dat vroeg Suzanne Bakker zich al vaker af. En die vragen bleef ze stellen toen ze adviseur raadscommunicatie werd. Een gesprek over begrijpelijke taal, het belang van de boodschap en de mens achter het gemeenteraadslid.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Je moet niet een dialoog voeren, maar in dialoog blijven’

Aafke Fraaije vertelt over haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam: 'Can (sm)art save the city?' Wat heeft zij ontdekt tijdens haar onderzoek en wat kunnen we daarvan leren? Wat neemt Esmeralde Marsman hiervan mee naar haar werk in Rotterdam?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Zo speelt de Kamer van Koophandel in op levens­gebeurtenissen

Iedere maand organiseert Community CX van Gebruiker Centraal online bijeenkomsten om kennis uit te wisselen over klantbelevingsvraagstukken. Tijdens de online meetup van 3 april vertelde Esther de Vreede, programmamanager bij de Kamer van Koophandel, over de Aanpak Levensgebeurtenissen.

Wat denk jij?

In deze blog vertelt Esmeralde Marsman je hoe je met creatief denken meer leert over het perspectief binnen jouw team op de slimme stad, en minstens zo belangrijk: wat je éigen kijk op de wereld is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wat vinden bewoners van Rotterdam van de slimme wijk?

Hoe kunnen we als gemeente Rotterdam over slimme technologische toepassingen als sensoren en camera's communiceren naar bewoners? Esmeralde Marsman vertelt hierover in een nieuw blogartikel.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De slimme stad, wat is dat?

In jargon hebben we het vaak over de Smart City, de slimme stad. Hier zijn heel veel verschillende definities van, zowel in de wetenschap als bij professionals in het vakgebied. In de meeste definities komen de volgende aspecten voor: het gaat vaak over stedelijke uitdagingen zoals klimaat, energie en veiligheid. Lees er alles over in dit blogartikel.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Helder Zaans spreken en schrijven

De gemeente is verantwoordelijk voor zaken die direct invloed hebben op ieders leven. Het is daarom belangrijk dat iedereen de communicatie van de gemeente begrijpt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal