Fijn om tester te zijn. Nu jij?

Testen, testen en nog eens testen. Dat is essentieel om een begrijpelijke tekst te schrijven of een toegankelijke website te ontwikkelen. Maar daarvoor heb je wel testers nodig. Dinsdag 23 mei was ik zelf tester. Op de Hogeschool van Rotterdam testte ik prototypes van toegankelijke apps, websites en andere producten van studenten van de studie Communicatie en Multimedia Design. En dat was erg leuk. Als ik jou was, zou ik het ook gaan doen.

Toen ik hoorde van de testdag van de studie Communicatie en Multimedia Design, dacht ik meteen: had ik maar zo’n studie gevolgd. En dan vooral dit project Toegankelijkheid, waarvoor ze de opdracht kregen een toegankelijke app, website of ander product te maken. Maar ja, mijn studentenjaren liggen alweer een tijdje achter me. Gelukkig kon ik nog wel meedoen als tester.

Op ietwat onwennige maar deskundige manier werd ik ondervraagd over 4 van de in totaal 24 prototypes die verschillende groepjes studenten hadden gemaakt. Ik mocht mijn mening geven en meedenken. Zo voelde het toch even alsof ik die studie aan het volgen was.

Niet de doelgroep

Ik ben geen oudere die behoefte aan contact. Of die weinig ervaring heeft met de digitale wereld. Ik ben geen laaggeletterde immigrant die meer wil weten over de zorgtoeslag. Of die stressvrij een baan wil zoeken. Ik behoorde dus niet tot de doelgroep van de prototypes die ik heb getest.

Maar ik kon wél goed zien dat de studenten er flink over nagedacht hadden. Bijvoorbeeld de studenten die me eerst lieten kiezen uit verschillende spellen (online versus bordspel, maar ook Jenga versus Toren van Pisa). Vervolgens vroegen ze me wat goede iconen zijn voor het online spel dat ze gaan maken voor ouderen die nog niet zo digitaal vaardig zijn.

Van Drivers Access naar Fluit

Daarna schoof ik aan bij het groepje Drivers Access, een groepje studenten dat een prototype had getekend van een videocall-module met informatie over de zorgtoeslag. Voor immigranten die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen.

Testers testen tijdens de testdag van Hogeschool Rotterdam een prototype uit.

Vervolgens wandelde ik enthousiast naar een ander lokaal. Daar ondervroeg het groepje Bliksem me over een app voor immigranten die werk zoeken maar daarbij veel stress ervaren. Standaard in de app zitten ontspanningsoefeningen waarmee de gebruikers de dagtaak kunnen afsluiten. Van yoga tot wandeling in de natuur.

En tot slot door naar de hal. Hier liet het groepje Fluit me een prototype zien van een site om ouderen stap voor stap te leren digitaal vaardiger te zijn. Tegelijkertijd konden ze kennismaken met andere ouderen.

Feedback toch nuttig

In de hal van Hogeschool Rotterdam test een proefpersoon een van de prototypes tijdens de testdag

Hoewel ik niet tot de doelgroep behoorde, denk ik wel dat de studenten wat aan mijn feedback hadden. Dat ze wel iets hadden aan mijn commentaar op de iconen. Of de kleine letters. Of aan mijn suggestie om bij de videocalls ook eerdere opnames te laten zien. Of aan mijn idee om in de website voor ouderen een oefening te maken van het toevoegen van vrienden. Of om de immigrant nog meer aan te moedigen door te gaan met zijn stressvrije zoektocht naar werk. Bijvoorbeeld door ‘Goed gedaan!’ toe te voegen.

Testers van verschillende organisaties

Goed gedaan! Dat zei ik ook steeds na elke testsessie. De studenten lachten dan vriendelijk, waarna ze zich klaar maakten voor de volgende tester. In totaal waren er 15 testers. Veel van hen behoorden tot een doelgroep waarvoor een of meerdere prototypes waren bedoeld. Zoals testers van de Stichting ABC, Doe Weer Mee! van ROC Mondriaan, Stichting Lezen en Schrijven, en SeniorWeb.

25 jaar bezig voor begrijpelijkheid

Testers worden bijgepraat door studenten tijdens de testdag van de Hogeschool Rotterdam

Alle testers deden enthousiast mee. En werden alleen maar enthousiaster tijdens de testen. Zoals Anita van Ossewaarde van Stichting ABC Noord-Brabant. Al 25 jaar zet ze zich in voor begrijpelijke overheidscommunicatie. Ze is blij dat er nu een studie als Communicatie en Multimedia Design is, dat daar veel aandacht is voor begrijpelijke taal en dat er testdagen als deze zijn. 1 van de prototypes waarvoor ze tester was mag van haar vandaag al live. Want dit was toch veel beter dan de huidige site van de opdrachtgever.

En nu het vervolg

Maar zo snel zal het niet gaan. Naar aanleiding van deze testdag gaan de studenten aan de slag. Op 20 juni presenteren de studenten hun prototypes tijdens de Eind Expo: Toegankelijkheid en Inclusief Ontwerp. Ik ben benieuwd welke prototypes het uiteindelijk halen.

Ik kan me voorstellen dat sommige van die producten dan nog een keer getest moeten worden. Ik doe dan graag weer mee. En ook ben ik er graag weer bij als de prototypes van een nieuwe lichting studenten zullen worden getest. Dat zal al dit jaar zijn, omdat het project Toegankelijkheid in het nieuwe schooljaar al eerder wordt gegeven.

Test je ook een keer mee?

Doe jij dan ook mee? Het is erg leuk om te doen. Je voelt je weer even student. En belangrijker nog, je draagt bij een aan begrijpelijkere en toegankelijke wereld. Je zou toch voor minder mee doen.

Wil je meer weten over testen? Stuur dan een mailtje naar Natalie Moreno Robles via info@gebruikercentraal.nl.

Hoort bij het thema