Dag van de DigiD: een evenement in het gemeen­tehuis van Oss

Theodora Verploegen, communicatieadviseur van de gemeente Oss.

Wat begon als een spontane actie om inwoners van Oss mee te laten lezen met teksten, leidde tot de Dag van de DigiD. Vrijdag 30 juni verandert het gemeentehuis van 10 tot 17 uur in een evenementenlocatie. Er is van alles te beleven. Maar het belangrijkste van deze dag blijft een DigiD aanvragen. “Mensen die de dag bezoeken, gaan ook echt naar buiten met een DigiD”, aldus Theodora Verploegen, communicatieadviseur van de gemeente Oss.

Het idee voor de Dag van de DigiD ontstond spontaan. Theodora vertelt enthousiast hoe het gebeurde: “Met onze taalcoaches hadden we een leuke inspiratiebijeenkomst in een café in Oss. Daarbij waren ook enkele mensen van Gebruiker Centraal aanwezig. We vroegen de inwoners die buiten lekker aan het winkelen waren om eens naar onze teksten te kijken. Wat vonden ze daar nu van? 1 van de teksten ging over energietoeslag aanvragen.”

‘Alleen die DigiD …’

Opvallend vaak hoorden de taalcoaches en Theodora: ‘Ik begrijp wel wat ik moet doen, alleen die DigiD … ‘ “Toen we verder vroegen, hoorden we dat sommige mensen de toeslag niet aanvroegen omdat het via DigiD zo moeilijk is. Bij de taalcoaches zaten ook beleidsambtenaren die hard werken om energietoeslagen geregeld te krijgen. Die vonden dat een belangrijk signaal.”

Na afloop zaten de taalcoaches bij elkaar. Ze waren het erover eens: hier moeten we iets mee doen. Bij de bibliotheek in Oss is al een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) waar mensen terecht kunnen met vragen over zaken digitaal regelen met de overheid. Maar blijkbaar is dat niet genoeg. “Toen zeiden we: laten we een groot evenement organiseren.” Zo is er een werkgroepje ontstaan.

Medewerking van Logius

Eerst werd er contact gezocht met een medewerker van het IDO. Zij wist heel veel van de moeilijkheden die de mensen ervaren. Vervolgens werd Logius erbij betrokken, de overheidsorganisatie achter DigiD. “Ze wilden heel graag meewerken”, aldus Theodora. “Ze hebben ervoor gezorgd dat iedereen die op deze dag een DigiD aanvraagt, hun DigiD meteen kan activeren. Normaal moeten mensen een paar dagen wachten op de activeringscode die per post wordt opgestuurd. Dat is toch wel uniek.”

Niet alleen voor ouderen

Theodora weet niet hoeveel mensen echt een DigiD gaan aanvragen op deze dag. “De meeste mensen hebben al een DigiD. Maar misschien weten zij nog niet hoe ze het moeten gebruiken.”

Veel mensen zeggen automatisch dat ouderen de doelgroep vormen voor deze dag. Maar de doelgroep is groter. Theodora: “Ook mantelzorgers behoren tot de doelgroep. Zij moeten vaak een DigiD voor ouderen aanvragen. Maar ondertussen hannesen ze met 2 telefoons.”

En dan heb je ook nog de jeugd die van school komt. “Jongeren van 17, 18 die de zorgtoeslag aanvragen. Dan zijn het vooral de jongeren die niet gaan studeren en dus niet door DUO op het goede pad worden gezet.”

Deze groepen wil Theodora bereiken via persberichten, regionale bladen, filmpjes, folders, banieren en social media. “Maar het grootste deel bereiken we via ons sociale netwerk. We hebben een groot netwerk, bijvoorbeeld via de informatiepunten in de bibliotheek en ONS Welzijn, een welzijnsorganisatie in Noordoost-Brabant.” Veel contacten zijn mondeling. Gewoon mensen aanspreken. Dat dat werkt, bleek wel uit die inspiratiebijeenkomst in het café in Oss.

Evenementenlocatie

Vrijdag 30 juni is het dan zo ver. Dan verandert het gemeentehuis in een evenementenlocatie. Want de Dag van de DigiD is veel meer dan alleen een DigiD aanvragen. “We helpen mensen met het activeren van de DigiD-app of het toevoegen van de sms-controle. Ook laten we zien hoe je met DigiD kunt inloggen. Of hoe je zaken veilig door iemand anders kunt laten regelen.”

Op 30 juni testen we vanuit Gebruiker Centraal de teksten over DigiD met inwoners. Alleen door te testen weet je of je duidelijk communiceert. In gesprek met elkaar erachter komen wat duidelijker kan en moet. Dat vind ik 1 van de leukste dingen om te doen. Omdat ik zie wat het oplevert: iedereen is enthousiast tijdens en na het testen. Inwoners helpen de overheid en de overheid kan met deze hulp duidelijker communiceren. ‘Samen’.  ”

Talissa Oude Bennink, Projectleider Duidelijke Overheidscommunicatie, Gebruiker Centraal

Verder zijn er informatiekramen van de overheid, waaronder de Belastingdienst. Vrijwilligers helpen een DigiD te koppelen aan het patiëntenportaal. En Gebruiker Centraal test teksten over DigiD. Ondertussen kun je ook nog een bingospel over DigiD doen. En in gesprek met acteurs van Helder Theater in Oss, een theater dat de doelgroep van de Dag van de DigiD heel goed kent.

De acteurs hebben ons geholpen om het evenement goed te promoten. En op de dag zelf zijn ze gastheer en gastvrouw. En dan zijn er nog studenten van de horeca-opleiding van het Koning Willem I college die zelf een toepasselijk hapje bedachten en dat ook gaan serveren: Digibites.

Theodora verwacht dat de aanwezigen echt het gevoel hebben dat ze naar een evenement zijn gegaan. En dat ze dit evenement verlaten met een bruikbare DigiD. Want dat blijft het belangrijkste.

Iedereen werkte graag mee

Theodora verheugt zich op de dag. Eigenlijk vindt ze de hele voorbereiding geweldig. “Iedereen herkent het probleem. Daarom wil iedereen heel graag meewerken. Bijvoorbeeld onze ICT-afdeling. Ze hebben ons heel goed geholpen bij de voorbereiding en zijn er ook op de dag zelf. En ook de collega’s van de afdeling burgerzaken helpen en onze consulenten. Ook de leidinggevenden en de wethouders steunen het project van harte.”

En wat te denken van de steun van de mensen die met de Berichtenbox van de overheid bezig zijn. Zij werken graag mee. “Voor hen is het ook belangrijk dat iedereen DigiD heeft.” De Dag van de DigiD is dan wel in Oss, maar is voor heel Nederland belangrijk.

Hoort bij het thema