Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Dat is dus een probleem’

Artikel

We gebruiken steeds vaker beeld in teksten. Maar doen we dat wel goed? We zijn heel gefocust op goed schrijven, maar met beeldcommunicatie is dat anders. “Daar is een wereld te winnen”, zegt docent en onderzoeker Ben van Hamersveld. Een gesprek over beeldgebruik en het belang van ‘beeldgrammatica’.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Omni­channel in Verbinding: kanaalstrategie

Podcast

Willem Pieterson gaat in deze aflevering van de vodcast 'Omnichannel in verbinding' in gesprek met Wolfgang Ebbers en Liesbeth Hak. Ze hebben het over de kanaalstrategie van organisaties. Wat zijn voor- en nadelen van verschillende aanpakken voor een kanaalstrategie?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Klant­beleving bij de over­heid: in gesprek met Marleen Kuiper

Podcast

In deze aflevering van de podcast 'Klantbeleving bij de overheid' gaan Robert Vels en Martijn Lentz in gesprek met Marleen Kuiper van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Zij vertelt over het complexe internationale speelveld van BOIP en de gevolgen daarvan voor CX. En de rol van de organisatie in de maatschappij.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Ontdek hoe klant­gericht jouw organisatie is met het Over­heids­breed Meethuis voor dienst­verlening

Artikel

Steeds meer overheidsorganisaties verbeteren hun overheidsdienstverlening door de stem van de klant centraal te zetten. Of die klant nu de inwoner, ondernemer of iemand anders is. Maar om écht te weten hoe klantgericht jouw organisatie is, wil je niet alleen leren van de klant zelf, maar ook van andere organisaties. Daar wordt het Meethuis voor ontwikkeld.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Vodcast Omni­channel in Verbinding deel 4: kanaalstrategie

Video

Willem Pieterson gaat in deze aflevering van de vodcast 'Omnichannel in verbinding' in gesprek met Wolfgang Ebbers en Liesbeth Hak. Ze hebben het over de kanaalstrategie van organisaties. Wat zijn voor- en nadelen van verschillende aanpakken voor een kanaalstrategie?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

IND: de aanvrager ‘radicaal centraal’ met duidelijke taal

Artikel

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft de Direct Duidelijk Deal ondertekend, om ervoor te zorgen dat hun communicatie helder en begrijpelijk is voor alle aanvragers.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Werken als CX-professional voor de over­heid

Artikel

Customer Experience (CX), of ook wel klantbeleving, neemt een vlucht bij de overheid. Ook onze Community CX bestaat inmiddels uit 100en leden en groeit hard verder. Het gedachtegoed van CX wordt steeds breder uitgedragen. Dat is belangrijk om een meer gebruikersgerichte overheid te creëren. Maar we zijn er nog niet.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Klant­beleving bij de over­heid: in gesprek met Brigitte van Buggenum

Podcast

In deze aflevering van de podcast 'Klantbeleving bij de overheid' gaan Robert Vels en Martijn Lentz in gesprek met Brigitte van Buggenum van UWV. Wat is het CX-verhaal van UWV? Welke stappen heeft het UWV al gezet en welke stappen wil ze de komende jaren zetten?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De over­heid met een kleine o

Artikel

Sinds 2017 werkt Mark Schoondorp bij de Belastingdienst als interactieontwerper en conceptontwikkelaar. Hoe krijgen we binnen de Belastingdienst de focus op de buitenwereld? Die vraag staat dagelijks in zijn werk centraal. Hij vertelt over de stip aan de horizon van de Belastingdienst, de overheid, en de stappen die we nu moeten zetten om daar te komen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Talk London betrekt gebruikers bij be­leidsvorming

Artikel

Talk London brengt Londenaren en de overheid bij elkaar. Het platform stond in de top-3 van meest gebruikersgerichte diensten in Europa. Dat is niet zonder reden. Dat leren we in gesprek met Kate Lindemans en Selina Holliday van de Greater London Authority. Over hoe het platform is ontstaan door de jaren heen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Omni­channel in verbinding: het belang van meerdere kanalen open

Podcast

Deze aflevering van de vodcast 'Omnichannel in Verbinding' gaat over het belang van het openhouden van meerdere kanalen. Niet iedereen kan overweg met dezelfde kanalen. Hoe zorg je er dan voor dat er voor iedereen een passend kanaal is?

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Klant­beleving bij de over­heid: in gesprek met Nienke Bloem

Podcast

In deze aflevering van de podcast 'Klantbeleving bij de overheid' gaan Robert Vels en Martijn Lentz in gesprek met Nienke Bloem. Die geeft haar kritische blik op het CX-veld en welke stappen we als overheid al gezet hebben. En welke stappen we nog moeten zetten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Heldere en hoopvolle ‘reality check’ bij rondetafelgesprek over digitale inclusie

Artikel

Wie worden er het hardst getroffen door digitale ongelijkheid? Welke verschillen zien we tussen jongeren, ouderen en andere groepen? En hoe ziet de digitale overheid er in de ideale wereld uit? Op deze en meer gaven wij en 8 andere partijen een antwoord in de Tweede Kamer.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Omni­channel in verbinding: van het kastje naar de muur

Podcast

De vodcast 'Omnichannel in Verbinding' gaat over omnichannel dienstverlening bij de overheid. Deze aflevering gaat over van het kastje naar de muur. En of dat nou een groot probleem is, en wat je daaraan kunt doen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De ont­werpende over­heid: wat we hebben geleerd na de coronacrisis

Video

Heb je het webinar ‘De ont­werpende over­heid: wat we hebben geleerd na de coronacrisis’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten