Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

‘Wat doen we mensen aan met onduidelijke communi­catie’

Artikel

Tijdens de Landelijke Taalstrijd was communicatiegoeroe Betteke van Ruler 1 van de taalstrijders van het team Taalprofessionals. Dat haar team niet het beste was in het herschrijven van de onbegrijpelijke zinnen, valt haar nog steeds zwaar op de maag.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

UWV: ‘Elke dag een beetje beter voor onze cliënten en werkgevers’ 

Artikel

De laatste jaren trekt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) er hard aan om meer klantgedreven te werken. “We zijn goed bezig, maar het kan nog beter!”, zegt Birgitte van Buggenum. Lees hoe UWV werkt aan een meer klantgerichte dienstverlening. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Testen met gebruikers van screen­readers

Artikel

Ga je een overheidswebsite of -app maken? Dan is het ook goed om met een gebruikers met een screenreader te testen. Zo weet je beter of je website of app inclusief, toegankelijk en bruikbaar is. In dit artikel lees je meer over waarom dit belangrijk is en hoe het is om een screenreader te gebruiken.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Een wezenlijk verschil tussen zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk’

Artikel

4 weken na de Landelijke Taalstrijd zijn 2 van de juryleden er nog vol van: Vibeke Roeper, directeur van Genootschap Onze Taal, en Marije van den Berg, onderzoeker en schrijver van De beleidsbubbel. Enthousiast blikken ze terug op de taalstrijd. Over de prestaties van de teams, de valkuil van te korte zinnen en de hogedrukketel van de jury.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe Tallinn digitale 3D-modellen voor de stad gebruikt 

Artikel

Estland is een voorloper in digitalisering. Iets wat ook te zien is in de inspanningen van Tallinn op het gebied van stadsplanning. Daarbij maakt Tallinn gebruik van ‘digital twins’. De details van deze slimme stadsaanpak deelt Christopher Raitviir, die hier samen met Aado Altmets aan werkt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Werken met ChatGPT of andere slimme hulpmiddelen (Direct Duidelijk Tour)

Video

Heb je het webinar ‘Werken met ChatGPT of andere slimme hulpmiddelen’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees een beknopte samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Door een verkeerde focus zijn investeringen in inclusie voor de bühne

Artikel

We hebben onze mond er vol van: ‘We moeten inclusiever zijn. Diversiteit is superbelangrijk!’ “Maar het is een groot praatcircus”, neemt Jacques de Wit geen blad voor de mond. “We praten veel, maar doen te weinig.” Hij vertelt hoe we bij de overheid de verkeerde focus hebben en onjuiste investeringen maken.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Videoreeks Inclusief Gebruikersonderzoek – Deel 3: hoe?

Video

Aafke van Welbergen is gebruikersonderzoeker bij Stichting Accessibility. In deze video legt ze uit hoe je inclusief gebruikersonderzoek doet. Deze video is onderdeel van een videoreeks van 3 delen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

Videoreeks Inclusief Gebruikersonderzoek – Deel 1: waarom?

Video

Aafke van Welbergen is gebruikersonderzoeker bij Stichting Accessibility. In deze video Legt ze uit waarom inclusief gebruikersonderzoek belangrijk is. Deze video is onderdeel van een videoreeks van 3 delen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Onderzoeken, testen en meten

AI als slimme, snelle en onvermoeibare assistent

Artikel

“Stel je een assistent voor die ingewikkelde taken kan uitvoeren. En dat veel sneller dan een mens ooit zou kunnen. En ook nog eens zonder moe te worden! Dat is kunstmatige intelligentie, oftewel artificiële intelligentie (AI).

‘Zit u wel echt in een rolstoel?’ 

Artikel

“Digitalisering van de overheid is leuk en aardig. Maar vaak lijken we daar als overheid meer mee te dehumaniseren; we worden steeds minder menselijk.” Dat zijn de stellige woorden van Riëtte Habes, raadslid bij de gemeente Stichtse Vecht. Riëtte noemt confronterende voorbeelden van klantreizen die volledig in de soep lopen. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe meten we of gebruikers tevreden zijn over software?

Artikel

Momenteel stelt NEN een nieuwe Nederlandse Praktijk Richtlijn (NPR) op. Methoden om gebruikerstevredenheid te meten, zijn onderdeel van deze praktijkrichtlijn. Op 5 september organiseerden we daar een interactieve workshop over. Wat hebben we geleerd tijdens de workshop? 

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten