Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar

Oogkleppen af, verwonderbril op tijdens reis langs innovatieve dienst­verlening

Artikel

Op 10 en 17 september 2018 reisde Jesse Leemput, strategisch adviseur dienstverlening bij de gemeente Tilburg, door Nederland. Samen met andere digitale experts van de overheid. 6 jaar later is hij de inspirator van de Expeditie Innovatieve Dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Iedereen is beperkt

Artikel

Je hebt ze vast al eens gezien: de vrolijk gekleurde poppetjes van Gebruiker Centraal. We gebruiken ze om doelgroepen visueel te maken. En ook al vind ik deze poppetjes geinig, toch is er iets vreemds mee aan de hand. En dat zegt misschien ook iets over jou en mij.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Inclusief denken en doen: hoe doe je dat nu écht? (Direct Duidelijk Tour)

Video

Heb je het webinar 'Inclusief denken en doen: hoe doe je dat nu écht?' gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Artikel

Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Door podcasts je dienst­verlening verbeteren

Artikel

Wil je je dienstverlening verbeteren? Luister dan naar podcasts. In gesprek met Victor Zuydweg over de kracht van podcasts, de inzichten die ze kunnen leveren en zijn favorieten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Artikel

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Het gras groeit niet harder als je eraan trekt’

Artikel

Nienke Bloem is 1 van de grootste spelers in het CX-vak. Ze richt zich op customer experience professionals in zowel het publieke als private domein. En via hen ook op bestuurders, die vaak te weinig kennis hebben van het CX-vak. Een gesprek over hoe je als CX-professional je autoriteit laat zien, hoe leiders beslissingen nemen en over gras dat gemaaid moet worden.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De technologie centraal!

Artikel

Moderne technologie is dé oplossing voor, tsja, eigenlijk elk probleem. En tegelijkertijd wordt ieder probleem als een technologisch probleem gezien. Een voorbeeld van zowel technologisch optimisme als technologisch determinisme. Zo denken we vaak bij de overheid ook, maar dat moet anders.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De reis van CBR: van uitvoerder naar dienst­verlener

Artikel

Bij CBR is Inge Rohde manager van het Expertisecentrum Klant en Communicatie. De komst van dit expertisecentrum zegt veel over de reis die CBR zelf heeft afgelegd. En de rol die Inge daarin speelde.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe omni­channel dienst­verlening verbetert

Artikel

Willem Pieterson is expert adviseur omnichannel. Hij houdt zich bezig met het almaar veranderend kanaalgebruik. "Door omnichannel-strategieën kunnen we inzichten genereren die praktisch en toepasbaar zijn, en waar andere overheidsorganisaties echt iets aan hebben.”

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘We willen met klant­reizen een beweging bij de over­heid creëren’ 

Artikel

Susan van Reekum en Barbara van Duin werken hard aan een steeds meer klantgedreven overheid. Klantreizen is daar een belangrijk instrument voor. Met verschillende initiatieven helpen Susan, Barbara en andere experts om medewerkers van de hele overheid meer klantgericht te laten werken. Daar vertellen ze meer over. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Communi­ceren in meerdere talen: hoe en waarom? (Direct Duidelijk Tour)

Video

Heb je het webinar 'Communiceren in meerdere talen: hoe en waarom?' gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Vodcast Omni­channel in Verbinding deel 1: Wat is omni­channel dienst­verlening?

Video

Willem Pieterson gaat in gesprek over omnichannel dienstverlening. Wat is omnichannel dienstverlening? Daarover praat hij met Zakia Boucetta, programmamanager omnichannel voor overheidsbrede initiatieven bij de VNG; Jesse Leemput, strategisch adviseur dienstverlening bij de gemeente Tilburg; en Bjorn Dirkse, procesmanager innovatie bij de gemeente Rotterdam.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Webinar ‘Ont­dek de waarde van mindsets!’

Video

Mindsets kunnen je helpen bij het mensgericht en inclusief ontwerpen van je diensten. Mindsets zijn een logisch vervolg op werken met persona's. Bij mindsets gaat het niet om bijvoorbeeld geografische kenmerken van personen, of geslacht of leeftijd. Maar om persoonlijk gedrag, emotionele behoeften en wensen van de gebruiker. Kijk het webinar van 12 maart 2024 terug!

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Wat is omni­channel dienst­verlening?

Podcast

Mensen die contact hebben met een overheidsorganisatie doen dit via verschillende communicatiekanalen. Bijvoorbeeld via een mobiele app, formulieren of een persoonlijk gesprek. Hoe laat je die kanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie ga je met die vragen aan de slag en breng je kanalen samen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Onderzoek als basis voor betere over­heids­dienst­verlening 

Artikel

Op 8 februari organiseerden de Overheidsbrede Onderzoekscommunity en de community’s van Gebruiker Centraal samen de bijeenkomst Onderzoek als basis voor betere overheidsdienstverlening. We blikken terug. Lees hoe jij onderzoek voor dienstverlening naar een volgend niveau tilt.  

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Emilia-Romagna pakt de digitale kloof tussen mannen en vrouwen aan 

Artikel

Michela De Biasio en Barbara Santi werken aan het dichten van de kloof tussen mannen en vrouwen in digitale vaardigheden. En het gelijktrekken van de vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in technologische sectoren in Emilia-Romagna. Ze streven ernaar om een inspiratiebron te zijn voor andere Italiaanse regio's. En zelfs voor landen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid