Alle berichten door Redactie Gebruiker Centraal.

De 3 lessen die ik leerde van de Direct Duidelijk Tour 2020

We hebben dit jaar 16 afleveringen gemaakt van de Direct Duidelijk Tour. Een mooi moment om terug te blikken: wat heb ik geleerd van onze gasten?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Kadaster ondertekent Manifest Gebruiker Centraal

Kadaster ondertekent Manifest van Gebruiker Centraal. Lees hoe zij aan de slag zijn gegaan met de ontwerpprincipes.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken

Het is de bedoeling dat de app CoronaMelder van het ministerie van VWS 1 september 2020 live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de app.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Webanalytics voor de over­heid: de juiste kpi’s opstellen

Gebruiker Centraal organiseerde drie masterclasses 'Webanalytics'. Op dinsdag 15 september, 6 oktober en 27 oktober 2020. De trainer van deze masterclasses is Toon Vuursteen, adviseur en opleider op het gebied van web analytics voor de publieke sector. Hij werkt volgens het door hemzelf bedachte FTG-model (Functie-Taak-Gedragsmodel).

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe inclusief is inclusieve dienst­verlening?

Dienstverlening van de overheid moet voor iedereen bruikbaar, duidelijk en toegankelijk zijn. Het streven naar inclusieve dienstverlening komt steeds meer terug in beleid en uitvoering. Maar hoe meet je hoe inclusief iets is? Met het Toetsingskader inclusieve dienstverlening.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De kracht van beeldtaal

Een verslag en presentaties van de webinar 'De kracht van beeldtaal'. Deze werd georganiseerd door de gemeente Rotterdam in samenwerking met Gebruiker Centraal, op 28 mei 2020

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Je digitale dienst­verlening verbeteren is urgenter dan ooit!

Door de coronacrisis is digitale toegankelijkheid van de overheid voor iedereen een nog urgenter issue geworden dan het al was. Mensen zijn afhankelijker geworden van die digitale toegangsroute, vanwege hun eigen gezondheidsrisico’s of om anderen te beschermen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De top-10 aan onderwerpen die waarde toevoegen aan een design systeem

Tijdens de International Design in Government conferentie vroegen we de aanwezige deelnemers of ze een vragenlijst over design systemen wilden invullen. Omdat wij bezig zijn met de ontwikkeling van een centraal design systeem voor de Nederlandse overheid: het NL Design System, willen we gebruikmaken en leren van bestaande kennis en ervaring.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Verbinden: door de bril van…

Dé burger bestaat niet. Voor het ontwerpen van goede dienstverlening hebben we een specifieker idee nodig. Zo ontstond een idee voor perspectiefkaarten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De gebruiker radicaal centraal? De Denen doen het beter

Een analyse van de successen van Denemarken en het Verenigd Koninkrijk in de e-overheidsbenchmark. De leerpunten voor de Nederlandse overheid.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Lancering Direct Duidelijk Brigade

Natuurlijk ben ik trots en vereerd dat ik vanuit Gebruiker Centraal al vanaf de lancering meedoe aan de Direct Duidelijk Brigade. Samen met 99 andere brigadiers zal ik vol ambitie en enthousiasme mijn steen gaan bijdragen aan dit nieuwe initiatief.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Webanalytics in de Publieke sector

In deze blog vertelt Toon Vuursteen (toenmalig Senior Webanalist, Raad van de Rechtspraak) meer over hoe je kpi's kan inzetten voor overheidswebsites.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Nationale ombudsman: digitale formulieren, houd het simpel

Overheden kunnen de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren vergroten door nog beter naar de wensen van burgers te luisteren. Dit schrijft de Nationale ombudsman in zijn rapport 'Houd het simpel'.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Persona’s in be­leid, hoe dan? Zo dan!

Hoe zet je persona's succesvol in om beleid beter te maken? Een aantal Rijks ICT trainees hebben hier als eindopdracht een adviesrapport over opgesteld.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

DUO ondertekent het Gebruiker Centraal manifest

Begin juli ondertekende Hans Schutte, de Directeur Generaal van DUO, het Gebruiker Centraal Manifest. Een manifest waarmee DUO de intentie uitspreekt om bij te dragen aan een gebruiksvriendelijke online overheid.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Onbegaanbare wegen

We zijn ons als overheid ervan bewust dat niet iedereen op de digitale snelweg kan rijden. Dus bieden we iedereen die dit wil aan om op cursus te gaan.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording