“Ideeën genoeg. Tips en acties op ‘direct duidelijke dinsdag’, een quiz, de straat op om inwoners te vragen naar hun mening over onze teksten, filmpjes maken. Plannen voor straks, want we staan nog aan het begin."
“Taal? Taal is alles. Ik ben er heel de dag mee bezig in mijn werk. En dan gebruik ik het liefst gewone taal, die iedereen begrijpt. Direct Duidelijke communicatie is nodig op alle fronten."
“Soms stuur ik een uitnodiging voor een gesprek, maar komt iemand niet opdagen. Ik help mensen met een uitkering zich te oriënteren op mogelijk werk. Niet komen is een gemiste kans."
“Wat me op het spoor zette van direct duidelijke communicatie? De energietransitie. Want hoe krijg je mensen in beweging? Hoe breng je kennis bij die blijft hangen? Door helder en begrijpelijk te zijn."
“Van alles heb ik in de strijd gegooid om Direct Duidelijk onder de aandacht te brengen, e-learning, schrijfcoaches, rondje langs de teams, inwoners gevraagd naar onduidelijke teksten."
“Onze klanten willen liever niet dat we ze met ‘u’ aanspreken. En ze hebben vooral last van ambtelijke taal. Sowieso zijn het geen lezers, maar wat een leuke klanten zijn het."
“Hoe zorg je dat iedereen het waardevol én leuk gaat vinden om helder te schrijven? Door van alles op touw te zetten: taaltrainingen en leuke acties bijvoorbeeld."
“Geachte heer Van der Tang: zo’n briefaanhef voorspelt een serieuze afzender. Met een zwaarwegende boodschap. Dan liever ‘beste heer’, klinkt vriendelijker en uitnodigend. Precies dat willen we voor onze inwoners, in onze communicatie dicht bij hen komen."
“Blijven schrijven zoals je altijd al deed, is natuurlijk de makkelijkste weg. Maar die wilde ik niet nemen. Soms produceerde ik zinnen met wel vijftig woorden, in alles behalve direct duidelijke taal. En teruglezend dacht ik dan zelf: dit moet anders.
“Wat ga je eerder lezen? Een lange mail met eindeloze zinnen, zonder aanwijzing wat voor jou interessant kan zijn. Of een tekst met korte alinea’s, informatieve kopjes erboven, overzichtelijk ingedeeld? Vast en zeker trekt díe mail je aandacht."
“Een bordje op een paal verwijst naar de ingang van een ondergrondse fietsenstalling: ‘hier fietsen parkeren’. Ik moest lachen toen ik het las, want aan de paal stond een heel stel fietsen vastgeklonken."
We hebben een aantal interessante onderzoeksrapporten en publicaties voor je op een rijtje gezet over de menselijke maat in dienstverlening. Hoe de burger klem zit tussen balie en beleid.
“Bij het ontwerpen van producten of (digitale) diensten mag je de menselijke maat niet uit het oog verliezen.” Met deze uitspraak kun je het moeilijk oneens zijn. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om de daad bij het woord te voegen. Want de vraag is hoe je dit dan aanpakt.
Om mensen centraal stellen in het ontwerp van (digitale) producten en diensten is het echte gesprek nodig. Waar vragen, doorvragen, luisteren en ‘tussen de regels door luisteren’ de kwaliteit bepaalt van inzichten.
Wij hebben een aantal podcast voor je op een rijtje gezet: dienstverlening in het algemeen, ontwerpen van diensten, design thinking, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid van de dienstverlening.
Toen Gebruiker Centraal mij vroeg een blog te schrijven over ‘de menselijke maat in overheidsdienstverlening’ bekroop me een gevoel van vertwijfeling. Hadden we hier niet zo’n beetje alles over gezegd? Had ík er nog iets aan toe te voegen? Is er nog hoop voor de menselijke maat bij de overheid?