Netwerk Direct Duidelijk Artikelen

Lees alle artikelen van Netwerk Direct Duidelijk

Jongeren bereiken? ‘Kekke’ communi­catietips voor je boodschap!

Jongeren hebben de reputatie om onbereikbaar te zijn; ze lijken soms van een andere planeet te komen. Hoe kun je dan toch de verbinding maken? Met welke middelen en welke toon?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Betere communi­catie en betere dienst­verlening horen ongelooflijk bij elkaar’

Enthousiast vertelt Margot Zuidervliet over de training ‘Begrijpelijke taal’, die ze samen met Lodewijk van Noort zal verzorgen. Ze is blij dat haar training een deel is van een groter geheel: de Training Gebruiker Centraal. De 4 onderwerpen die aan bod komen horen bij elkaar. “Alles bij elkaar zorgen ze ervoor dat je betere dienstverlening krijgt.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Stoppen met onduidelijke communi­catie

Het lijkt zo eenvoudig: stoppen met onduidelijke communicatie. Toch is het voor veel overheidsorganisaties erg ingewikkeld om te 'stoppen met iets wat niet werkt'. In de Direct Duidelijk Tour leggen Marije van den Berg en Maartje Kemme uit waar dit aan ligt en wat je kunt doen om ‘goed stoppen’ in jouw team of organisatie voor elkaar te krijgen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Boekpresentatie ‘Direct geleerd, duidelijk gedaan’: een terugblik

1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

3 webinars over duidelijke juridische taal

Heb jij op jouw werk wel eens te maken met juridische teksten? Dan weet je dat het best een uitdaging kan zijn om die op een heldere, begrijpelijke manier over te brengen. We organiseren samen met de Taalunie 3 webinars over dit onderwerp. Ben je erbij?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De kunst van communi­catieprofessional zijn

Digitale toegankelijkheid, inclusie, duidelijk communiceren voor iedereen, artificial intelligence… hoe ga jij hiermee om als communicatieprofessional? Communicatiegoeroe Betteke van Ruler en praktijkexpert Suzanne Plomp vertellen in de Direct Duidelijk Tour over de kunst van het communicatievak. Gouden tips: test je boodschap op inhoud én gevoel. En doe aan koffiepraat.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Helder Zaans spreken en schrijven

De gemeente is verantwoordelijk voor zaken die direct invloed hebben op ieders leven. Het is daarom belangrijk dat iedereen de communicatie van de gemeente begrijpt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Juist tijdens nood­situaties is duidelijke communi­catie belangrijk’

De afgelopen tijd heeft Waterschap Hollandse Delta grote stappen gemaakt met het begrijpelijk maken van de communicatie. Directeur bedrijfsvoering Vincent Bergsma ondertekende daarom in oktober de Direct Duidelijk Deal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Een terugblik op de Direct Duidelijk Week: Blij, dank­baar en trots gevoel

Kinderen die met goede taalvaardigheden van de basisschool komen. Verplichte vakken over duidelijke taal in het middelbaar onderwijs en vervolgstudies. Beleid en wetteksten in duidelijke taal. En duidelijke interne communicatie. Ja, dat zou allemaal geweldig zijn. 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Eerste Nederlandse ziekenhuis gaat voor direct duidelijke taal

Patiënten zo goed mogelijke zorg bieden: dat is het uitgangspunt van OLVG, hét stadsziekenhuis in Amsterdam. Duidelijk communiceren hoort bij goede zorg, vindt het ziekenhuis. Ook als het gaat om geschreven informatie. Lees hoe zij gaan voor duidelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De kunst van UX writing en microcopy

Met precies dat éne woord of die paar korte zinnetjes de boodschap kernachtig overbrengen. Dat is de kunst van UX writing en microcopy. Hoe doe je dit voor je overheidswebsites, -apps en -brieven (ja, die ook!)? Tobias van Geijn, Wiep Hamstra en Theo van der Mark vertellen het geheim van de smid in de Direct Duidelijk Tour aan de hand van de CoronaMelder-app en een gemeentelijke belastingbrief.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Desinformatie: hoe herken je het en hoe ga je ermee om?

Desinformatie en nepnieuws kunnen meningen versterken of verdrukken, zorgen voor het uitvergroten van verschillen binnen de samenleving en worden razendsnel verspreid door sociale media. Hoe ga je hier als overheidsorganisatie mee om? Hoe kun je als communicatieprofessional reageren en waar moet je op letten? Yvette Linders en Maarten Hilbrandie, te gast in de Direct Duidelijk Tour, geven uitleg.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Over­heids­communi­catie zonder internet, hoe ging dat eigenlijk?

Zonder internet, digitale nieuwsbrief én website communiceren met elkaar en inwoners, het is haast niet meer voor te stellen met alle technieken van nu. Toch was dit de situatie in 1946 toen de personeelsvereniging van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ministerie van BZK) werd opgericht. Samen met oud-beleidsmedewerker Els Beumers blikken we terug op communicatie binnen de overheid, toen en nu.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

18-klapper voor de Direct Duidelijk Deal

Maar liefst 18 organisaties hebben tegelijkertijd de Direct Duidelijk Deal ondertekend. Dat deden ze bij de opening van de Direct Duidelijk Week, in Madurodam.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Podcast­serie Direct Duidelijk Week

Speciaal voor de Direct Duidelijk Week brachten Paula van Gemen, Lodewijk van Noort en Sanne Boswinkel met hun podcast ‘Wat bedoel je?!’ deze week íedere dag een nieuwe podcast uit. Over onderwerpen en met gasten uit de Direct Duidelijk Week.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Een derde van de mensen begrijpt over­heids­communi­catie niet

Naar, maar waar: voor maar liefst een derde van alle Nederlanders is informatie van de overheid lastig te begrijpen, blijkt uit onderzoek. En bij laagopgeleiden gaat het zelfs om bijna twee derde.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal