Blogoverzicht

Direct Duidelijk en Gebruiker Centraal samen verder

Vanaf 1 januari 2022 gaan Direct Duidelijk en Gebruiker Centraal samen verder. Dat is goed nieuws, want op deze manier kunnen we nog meer mooie dingen bereiken. 

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De menselijke maat bij ont­werpen

“Bij het ontwerpen van producten of (digitale) diensten mag je de menselijke maat niet uit het oog verliezen.” Met deze uitspraak kun je het moeilijk oneens zijn. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om de daad bij het woord te voegen. Want de vraag is hoe je dit dan aanpakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Expertpanel denkt ook mee over mogelijke oplossingen

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kijkt in de expertreview met frisse blik naar één van de DigiKwis lessen. Wat leerde DigiKwis?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Het verhaal centraal

Om mensen centraal stellen in het ontwerp van (digitale) producten en diensten is het echte gesprek nodig. Waar vragen, doorvragen, luisteren en ‘tussen de regels door luisteren’ de kwaliteit bepaalt van inzichten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Overzicht podcasts over over­heids­dienst­verlening

Wij hebben een aantal podcast voor je op een rijtje gezet: dienstverlening in het algemeen, ontwerpen van diensten, design thinking, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid van de dienstverlening.

Gebruiker centraal? Zet eerst de over­heids­medewerker centraal

Toen Gebruiker Centraal mij vroeg een blog te schrijven over ‘de menselijke maat in overheidsdienstverlening’ bekroop me een gevoel van vertwijfeling. Hadden we hier niet zo’n beetje alles over gezegd? Had ík er nog iets aan toe te voegen? Is er nog hoop voor de menselijke maat bij de overheid?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Menselijke maat in het domein van werk en inkomen

Wanneer iemand onvoldoende geld heeft om van te leven dan kan bij de gemeente een bijstandsuitkering worden aangevraagd. Dat gebeurt vaak als iemand werkloos is, maar geen recht meer heeft op een WW-uitkering. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van o.a. Werk en Inkomen, zoals verwoord in de Participatiewet.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Inclusieve dienst­verlening en de zoektocht naar de menselijke maat

Een samenleving waarin je het gevoel hebt dat er respect is voor wie je bent. Dat je ertoe doet. Oftewel: een samenleving waarin iedereen zich echt thuis voelt. Dát is inclusief. Daar hoort een overheid bij die de norm stelt.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

De zoektocht naar de menselijke maat

“Praat met de burger” is de eerste aanbeveling uit het rapport ‘Klem tussen balie en beleid’, van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU). Deze commissie deed onderzoek naar problemen in de uitvoering van overheidsbeleid.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Stress-app voor mensen met autisme

GGZ Centraal Emerhese en TNO hebben een app voor mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) ontwikkeld: Stress Autisme Mate oftewel SAM. De app helpt om stress makkelijker te herkennen en er beter mee om te gaan.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Innovatiebudget voor de werkwijze van het NL Design System

NL Design System is 1 van 20 projecten die een bijdrage uit het Innovatiebudget Digitale Overheid 2021 ontving. We kregen dat voor de pilot ‘Samenwerkingsmodel herbruikbare basisonderdelen voor overheidsbrede dienstverlening’ waarmee we de inrichting van samenwerking over overheidsorganisaties heen binnen 1 centraal (design) systeem beproeven.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Maak je dienst­verlening toegan­kelijk

Toegankelijk, begrijpelijk en voor iedereen! Dat is wat overheidsdienstverlening moet zijn. Ook voor mensen met een (tijdelijke) beperking. Iedereen moet informatie die op websites of in apps te vinden is, kunnen lezen of beluisteren. Online een paspoort aanvragen, je rijbewijs verlengen, je belastingaangifte indienen, iets kopen in een webwinkel, online vergaderen: digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen online volledig mee kan doen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Meetup(s) design thinking bij de over­heid

Een verslag van de terugkombijeenkomst met de deelnemers aan de Gebruiker Centraal design sprint in november 2020. En aankondiging van het vervolg.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Rotterdammer Centraal gaat door met het doosje vol verrassingen

In november 2020 heeft een team vanuit het netwerk van Rotterdammer Centraal meegedaan aan de nationale design sprint week voor de overheid van Gebruiker Centraal. De design sprint leidde tot een doosje vol verrassingen met een link naar een super praktische app Eigenwijzer. We vroegen hen hoe ze dat ervaren hebben en wat ze er nu nog mee doen in hun dagelijkse werk.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Een design sprint in november 2020. En nu dan?

Donderdag 20 mei 2021 is er een reünie voor de deelnemers van de design thinking week die Gebruiker Centraal organiseerde in november 2020. Ilse Vegter en Natalie Moreno Robles, facilitators tijdens die week, gaan in gesprek wat zij ervan geleerd hebben én of ze design thinking toepassen.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen