2-delige Masterclass: Advanced Web Analytics door middel van een Tag Manager

In 2020 organiseerden we in samenwerking met Toon Vuursteen de masterclass Web Analytics. Tijdens deze webinars vertelde hij ook kort over het gebruik van een Tag Manager bij Web Analytics. Deze tool is nog niet bij veel analisten bij de overheid bekend en/of er wordt nog niet veel gebruik van gemaakt. Inmiddels heeft RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Ministerie Economische Zaken en Klimaat) goede ervaring met de inzet van de Tag Manager. En is DPC (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken) bezig met het toevoegen van de Tag Manager aan de dienstverlening voor de Rijksoverheden, die via DPC gebruik maken van PiwikPro.

Wat is een Tag Manager en wat kan je ermee?

Statistieken zijn tegenwoordig onmisbaar om de effectiviteit van je online strategie te testen. Zo kun je via tools als Piwik Pro en Google Analytics je bezoekersaantallen en conversie meten. En kun je voor je social-mediakanalen codes implementeren. Deze codes worden ook wel tags genoemd. Omdat je van zoveel mogelijk zaken de effectiviteit wilt meten, bouw je in de loop der tijd een groot aantal codes op in je website. Hierdoor heb je op een gegeven moment zoveel tags, dat de kans bestaat dat je het overzicht verliest. Tag Manager is een tagbeheersysteem (tool) waarmee je snel en eenvoudig trackingcodes en gerelateerde codefragmenten (die gezamenlijk tags worden genoemd) op je website of in je mobiele apps kunt updaten.

Thijs van der Wal (Projectmanager Piwik & A/B Testing, bij RVO) en Kenneth Reijers (Consultant Analytics & Cognitive, bij Deloitte), vertellen in deze masterclass over hoe je Web Analytics en een Tag Manager kan inzetten in jouw organisatie.

Datagedreven werken

Het is een praktijkverhaal waarin ze je meenemen hoe ze dit nu bij RVO hebben opgezet qua organisatie. Maar ze vertellen ook hoe je dit nu daadwerkelijk zelf kan gaan toepassen in jouw organisatie. Hoe zorg je nu bijvoorbeeld dat jouw inzichten duidelijk worden overgebracht bij jouw collega’s, zodat zij hier ook wat mee kunnen in hun werk. Op welke wijze je datagedreven werken kunt  toepassen in jouw organisatie met het uiteindelijke doel om je digitale kanalen en dienstverlening zo optimaal mogelijk in te richten voor je bezoekers. Ze nemen je graag mee in de wereld van dataverzameling, -analyse, -strategie en -communicatie voor digitale kanalenoptimalisatie!

Voor wie is deze masterclass interessant?

Omdat Advanced Web Analytics invloed heeft op de gehele keten van dienstverlening, is deze masterclass interessant voor iedereen die advies geeft over, of werkt aan de digitale dienstverlening. Van webanalist, UX-onderzoeker, -designer en ontwikkelaars tot communicatiespecialisten en redacteuren. Én de eerste sessie is ook zeker interessant als je strategisch advies geeft over de inrichting van digitale dienstverlening.

De masterclass bestaat uit twee webinars:

Inschrijven doe je per sessie, maar het meeste profijt heb je als je beide sessies volgt.

Tijdens de webinars is er ruime gelegenheid om vragen te stellen via de chat. Daarnaast worden de webinars opgenomen zodat je deze op een later tijdstip (nog een keer) terug kunt kijken. De belangrijkste informatie, vragen en antwoorden, zullen we ook na het webinar op onze website plaatsen.

Programma sessie 1 – Introductie op Tag Management & Technische Web Analytics

Introductie wat Web Analytics is en een Tag Manager. Waarvoor je het kan inzetten. En hoe ze dit bij RVO doen.

Je krijgt voorbeelden te zien van vraagstukken die je kan oplossen met behulp van een Tag Manager. Voorbeelden van inzichten en analyses die mogelijk zijn met behulp van een Tag Manager. En voorbeelden van verbeteringen, die daadwerkelijk zijn doorgevoerd op basis van de inzichten van de analyses.

  • Hoe kan technische webanalyse je verder helpen in thema’s als Customer Journey Mining en Funnelanalyse? (met analysevoorbeelden uit de praktijk)
  • Wat is een technisch webanalist?
  • Wat is een Tag Manager?
  • Wat is Advanced Web Analytics?
  • Waarom zou je een Tag Manager gebruiken om je webanalytics metingen in te richten.
  • Waarom RVO vanuit strategisch oogpunt heeft gekozen voor een Tag Manager en Technische Webanalisten om deze te onderhouden?

Programma sessie 2 – Deepdive #Hoedan

Tijdens de 2e sessie gaan we in op de techniek van Web Analytics en een Tag Manager. Ook vertelt Thijs over de inzet van een Tag Manager bij A/B-testen. Deze sessie is meer technisch van aard, maar we zullen altijd de link met praktijkvoorbeelden op het gebied van webanalyse leggen om de meerwaarde van dergelijke metingen toe te lichten.

  • Hoe meet je Single Page Applications en genereer je content gerelateerde dynamische paginatitels en waarom wordt je daar als analist blij van?
  • Wat is een datalayer en waarom heb je die (soms) nodig?
  • Hoe regel je knopmetingen eenvoudig in en wat kun je daar als analist mee?
  • Hoe regel je metingen op harde en softe foutmeldingen in wat kun je daar als analist mee
  • Hoe regel je A/B-testen in met behulp van Tag Manager en waarom heeft RVO voor dit type inrichting gekozen?
  • Waar kun je Tag Manager nog meer voor gebruiken?
  • Hoe hou je de afdeling informatiebeveiliging te vriend én zorg je ervoor dat zij zelfs één van je afnemers wordt?

Aanmelden

Deel 1 van deze masterclass (Introductie Tag Management & Technische Web Analytics) heeft inmiddels plaatsgevonden. Je kan deze terugkijken via onze Terugkijkpagina.

Deepdive #Hoedan – Techniek van Web Analytics en Tag Manager

Terugkijken

Kijk de video-opname, samenvatting en vragen & antwoorden uit de chat terug via onze Terugblikpagina

Over de sprekers

Thijs van der Wal – Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Thijs van der Wal, RVOThijs heeft na jaren als CRO-specialist en Online Marketeer gewerkt te hebben de stap naar RVO gezet in een meer technische rol bij de overheid. Binnen RVO heeft Thijs sinds 2019 zijn sporen achtergelaten door een brug te slaan tussen techniek en analyse. In zijn werk heeft hij uitdagingen, die complexe IT-infrastructuren binnen de overheid met zich meebrengen, succesvol het hoofd weten te bieden. Met de corona pandemie werd zijn waarde meer dan duidelijk, wat 100.000 bedrijven heeft geholpen om makkelijker door het subsidieregelingsportaal te komen. Door de funnel portaaloverstijgend in beeld te brengen en met een multidisciplinair team te analyseren en concrete verbeterpunten te definiëren, heeft hij laten zien wat de waarde van analytics is.

Kenneth Reijers, DeloitteKenneth Reijers – Deloitte

Kenneth Reijers werkt als Digital Analyst voor Deloitte Consulting binnen het Analytics & Cognitive team. Hij heeft in deze functie succesvol samengewerkt met overheidsorganisaties als Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, CIBG, Rijkswaterstaat, Interbestuurlijke programma ‘Aan de slag met de omgevingswet’ en de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) Zaken. Daarnaast voor commerciële organisaties binnen de bankensector en onlineretailwereld. Kenneth is een gecertificeerd Digital Analyst (Conversion XL) met ruime projectervaring in tools zoals Piwik PRO Analytics, Google Analytics, Tableau, Power BI, Google – & Piwik PRO Tag manager en is bekend met programmeertalen als HTML, JavaScript, Python en SQL. Deze kennis en ervaring zet hij in om op basis van kwantitatieve en kwalitatieve data (verbeter)inzichten te generen voor het optimaliseren van digitale kanalen, zoals websites, webapps en online marketing.

Hoort bij het thema