Een design sprint in november 2020. En nu dan?

Een blog van Ilse Vegter (hoofd Communicatie en Marketing bij ICTU) en Natalie Moreno Robles (adviseur bij ICTU)

Donderdag 20 mei 2021 is er een reünie voor de deelnemers van de design thinking week die Gebruiker Centraal organiseerde in november 2020. In de week van 16 november namen meer dan 200 deelnemers in 30 teams deel aan een online design sprint. De weken ervoor konden ze masterclasses volgen over de basis van design thinking en de verschillende fasen binnen een design sprint.

Gebruiker Centraal vroeg ons, facilitators tijdens de design sprint, wat wij ervan geleerd hebben én of we design thinking toepassen in ons eigen werk. Natalie: “Te weinig, helaas.” Ilse Vegter: “Herkenbaar, ik zou er graag meer mee willen doen. Dat is toch een pijnlijke conclusie, constateren wij allebei.”

Natalie Moreno Robles
Natalie Moreno Robles
Ilse Vegter
Ilse Vegter

Ilse: “Heb jij kansen voorbij zien komen, waarbij je het had kunnen benutten?”

Natalie: “Niet het gehele concept, maar ik gebruik wel bepaalde elementen van design thinking. Zo stel ik mezelf altijd eerst de vragen: wat hebben gebruikers hieraan, wat vinden gebruikers hiervan en hóe kan ik gebruikers erbij betrekken? En ik probeer het gedachtengoed verder te brengen. Ik heb samen met 2 collega’s een presentatie gegeven over de design sprint week. Op die manier krijgen anderen ook mee wat design thinking is en wat je ermee kunt doen.”

Natalie: “En hoe is dat voor jou, Ilse?”

Ilse: “Ik ben het met je eens dat de principes van design thinking wel meer mee-ademen in mijn werk. Zo heeft het mij geholpen om andere vragen te stellen, om vaker uit te zoomen én om nog meer te vertrouwen op het proces”.

Ilse: “Jij had het over de gebruikers meer betrekken. Welke elementen pas jij nog meer toe?”

Natalie: “De ‘how might we’ vraag, dus: hoe kunnen we? We zijn als mens geneigd om te denken in oplossingen. Door het stellen van de vraag ‘hoe kunnen we?’, creëer je meer ruimte voor creativiteit. Vervolgens komt dan de vraag: ‘wat is de ware behoefte van de gebruikers en hoe kunnen we die verder onderzoeken?’.  Je denkt dus vooraf na over voor wie je iets gaat ontwikkelen.”

“Ik werk sinds kort bij Digicampus, en daar zijn we bezig met prototypes. Prototypes voor bijvoorbeeld verhuizen. Zowel professionals als mensen die onlangs zijn verhuisd zijn betrokken. ‘Prototyping’ link ik aan de design sprint week. Dat je een prototype zo snel kunt realiseren en testen waarbij gebruikers betrokken zijn in een dag of 4-5 blijf ik echt geweldig vinden van een design sprint.”

Natalie: “En jij, Ilse, gaf aan dat je sinds de design thinking week andere vragen stelt dan daarvoor. Ik ben wel benieuwd welke vragen dit zijn.”

Ilse: “Vragen die gaan over de zogenaamde dubbele diamant, het veelgebruikte Double Diamond-model van de UK Design Council. Dit model is niet lineair; je gaat terug en weer vooruit tussen de verschillende fasen van het model.  Op die manier kun je volledig begrijpen wat het probleem is en hoe je het kunt oplossen. Of hoe je een bestaande oplossing kunt verbeteren. Vragen die je stelt om juist te vertragen om daarna weer te versnellen. Is dit het echte vraagstuk? Dus weer terug naar het probleem. Om je vervolgens af te vragen of de doelgroep daarmee geholpen is. Het herhalen van die vraag en het aandurven om het prototype los te laten. ‘Kill your darlings’ is dan echt nodig. Het proces nog een keer doorlopen, om uiteindelijk te komen tot een oplossing die nog beter aansluit bij de behoefte van de gebruiker en het daadwerkelijke probleem oplost.”

Natalie: “Als je denkt aan je rol als facilitator. Waar denk je dan aan?”

Ilse: “Nieuwsgierig blijven én blijven onderzoeken. Dat vind ik zo mooi aan de rol van facilitator, dat je zo’n proces kunt begeleiden en op die manier kunt bijdragen aan succes.

Daarom ben ik ook benieuwd hoe het nu met de andere facilitatoren en de deelnemers gaat van de design thinking week.”

Ilse: “En jij?”

Natalie: “Supermooi hoe je dat hebt weergegeven. Dat is waar het om draait: de behoeften van de gebruiker en samen komen tot een oplossing. Ik ben ook erg benieuwd hoe het is vergaan met de andere facilitatoren en deelnemers en dan in het bijzonder met de groepen die ik heb begeleid in november. Dus ik ben er 20 mei bij! Jij toch ook, Ilse?”

Ilse: “Natuurlijk ben ik erbij! Mocht dat onverhoopt niet lukken dan hoop ik op een #uitzendinggemist of een goede blog over hoe is geweest mét de belangrijkste inzichten natuurlijk.”

Bijvangst

“De conclusie is minder pijnlijk dan dat we aanvankelijk dachten. We zijn dus wel degelijk bezig in ons werk met de principes van design thinking. En na dit gesprek zijn we ons daar ook nog eens meer van bewust. Dat is naast de hele gave ervaring in november 2020 ook nog een goede bijvangst. Of is het juist andersom? Het is een hele gave ervaring dat wij de design thinking-principes in ons dagelijks werk toepassen en dat we als bijvangst een hele gave week hebben gehad in november met 200 andere mensen.”

Hoort bij het thema