Alle berichten door Redactie Gebruiker Centraal.

Pleidooi bestuurders: bevraag doelgroepen voor beter be­leid

Beleid is alleen effectief als het aansluit op de behoeften en mogelijkheden van de mensen voor wie het bedoeld is. Het is dan ook essentieel om gedurende het ontwikkelproces verschillende doelgroepen te onderzoeken en te bevragen, bijvoorbeeld met een gedragskundige. Waardevolle lessen uit de praktijk van 2 ervaren bestuurders: Eric Bezem, DG bij Justitie en Veiligheid, en Kees van der Burg, DG bij Infrastructuur en Waterstaat.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Inclusief beeld: vermijd stereo­types, voor­kom voor­oordelen en doorbreek rollenpatronen

Inclusief beeld maken gaat verder dan even iemand met een beperking of een persoon met een andere culturele achtergrond op beeld vastleggen. Het is een uitdaging om beeld te maken waarin de ontvanger zich erkend, gezien en gewaardeerd voelt. Deze boodschap deelde Stefan Baas bij Blik op beeld, de bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die hij ook graag deelt in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’

Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Beelden genereren met AI? ‘Menselijke controle blijft noodza­kelijk’

"AI is een versterker, geen vervanger.” Het zijn duidelijke woorden van Mark van der Gun, docent Data, Technologie en Ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij ‘Blik op beeld’, de bijeenkomst van het Netwerk Direct Duidelijk in maart dit jaar, verzorgde hij een sessie over beelden genereren met AI. Kennis die hij ook graag via dit artikel deelt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Meer duidelijk­heid voor inwoners over camera’s en sensoren

In onze straten zie je steeds meer slimme camera's en sensoren. Het is belangrijk dat inwoners weten hoe gemeenten deze technologieën inzet. Daarom is er voor en door gemeenten een handige communicatierichtlijn ontwikkeld. En die richtlijn is voor iedereen beschikbaar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De (on)zin van onze ‘taalstrijd’

We willen direct duidelijk zijn; begrijpelijke taal gebruiken, in tekst en beeld. Tot zover niets nieuws onder de overheidshorizon, want al in 1974 was de overheid hiermee bezig. Het is een strijd die vraagt om een lange adem. Tegen onduidelijke taal. En vóór een begrijpelijke overheid. Maar heeft het echt zin?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘We hebben al veel stappen gezet in de digitale transformatie, maar er komt nog meer’

Een innovatieclub, zo noemt Jelle de Boer de 3-mansafdeling die namens DUO experimenten mag doen op het gebied van dienstverlening. Of beter gezegd: omnichannel-dienstverlening. Zelf is Jelle regisseur innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Zijn doel: blijven zoeken naar verbeteringen in de dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Trots om de Kuifje van UX-design te zijn 

Net als Kuifje laat Edo-Jan Meijer zien dat je de dingen naar je hand kunt zetten als je maar wilt. En met de juiste mensen samenwerkt. Zo heeft Edo-Jan ervoor gezorgd dat er een kwaliteitskeurmerk voor UX designers is: de KWIV-profielen UX design.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Oogkleppen af, verwonderbril op tijdens reis langs innovatieve dienst­verlening

Op 10 en 17 september 2018 reisde Jesse Leemput, strategisch adviseur dienstverlening bij de gemeente Tilburg, door Nederland. Samen met andere digitale experts van de overheid. 6 jaar later is hij de inspirator van de Expeditie Innovatieve Dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Door podcasts je dienst­verlening verbeteren

Wil je je dienstverlening verbeteren? Luister dan naar podcasts. In gesprek met Victor Zuydweg over de kracht van podcasts, de inzichten die ze kunnen leveren en zijn favorieten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Het gras groeit niet harder als je eraan trekt’

Nienke Bloem is 1 van de grootste spelers in het CX-vak. Ze richt zich op customer experience professionals in zowel het publieke als private domein. En via hen ook op bestuurders, die vaak te weinig kennis hebben van het CX-vak. Een gesprek over hoe je als CX-professional je autoriteit laat zien, hoe leiders beslissingen nemen en over gras dat gemaaid moet worden.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

De reis van CBR: van uitvoerder naar dienst­verlener

Bij CBR is Inge Rohde manager van het Expertisecentrum Klant en Communicatie. De komst van dit expertisecentrum zegt veel over de reis die CBR zelf heeft afgelegd. En de rol die Inge daarin speelde.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe omni­channel dienst­verlening verbetert

Willem Pieterson is expert adviseur omnichannel. Hij houdt zich bezig met het almaar veranderend kanaalgebruik. "Door omnichannel-strategieën kunnen we inzichten genereren die praktisch en toepasbaar zijn, en waar andere overheidsorganisaties echt iets aan hebben.”

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Extra paadjes voor­komen is beter dan de weg wijzen’

Op vrijdag 6 oktober heette Marjolein Steffens-van de Water, wethouder van Haarlemmermeer, de dienstverleners welkom op de conferentie ‘Uit het doolhof!’ van Gebruiker Centraal. Lees waarom zij deze conferentie graag wilde openen. En wat haar gemeente doet voor een betere dienstverlening.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Wat doen we mensen aan met onduidelijke communi­catie’

Tijdens de Landelijke Taalstrijd was communicatiegoeroe Betteke van Ruler 1 van de taalstrijders van het team Taalprofessionals. Dat haar team niet het beste was in het herschrijven van de onbegrijpelijke zinnen, valt haar nog steeds zwaar op de maag.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Een wezenlijk verschil tussen zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk’

4 weken na de Landelijke Taalstrijd zijn 2 van de juryleden er nog vol van: Vibeke Roeper, directeur van Genootschap Onze Taal, en Marije van den Berg, onderzoeker en schrijver van De beleidsbubbel. Enthousiast blikken ze terug op de taalstrijd. Over de prestaties van de teams, de valkuil van te korte zinnen en de hogedrukketel van de jury.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

AI als slimme, snelle en onvermoeibare assistent

“Stel je een assistent voor die ingewikkelde taken kan uitvoeren. En dat veel sneller dan een mens ooit zou kunnen. En ook nog eens zonder moe te worden! Dat is kunstmatige intelligentie, oftewel artificiële intelligentie (AI).