Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar overzicht

Beelden genereren met AI? ‘Menselijke controle blijft noodza­kelijk’

Artikel

"AI is een versterker, geen vervanger.” Het zijn duidelijke woorden van Mark van der Gun, docent Data, Technologie en Ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij ‘Blik op beeld’, de bijeenkomst van het Netwerk Direct Duidelijk in maart dit jaar, verzorgde hij een sessie over beelden genereren met AI. Kennis die hij ook graag via dit artikel deelt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De over­heid is dood, leve de over­heid!

Artikel

Hoe kijken wij naar de overheid? Wat maakt dat uit voor hoe we naar mensen kijken? En wat betekent dat voor ons werk? Bij deze een uitnodiging, wie doet mee (en komt op de eerste bijeenkomst, een high tea op 5 juni in De Rotterdam)?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Onderzoeken, testen en meten

Wat we geleerd hebben van de no-show bij de conferentie

Artikel

Van 9 t/m 11 april was de User Needs First International Conference 2025. Ik vond het zelf een heel fijne, interactieve, inhoudelijke en levendige conferentie. Maar er was ook een grote domper: no-shows. Dat zijn mensen die zich hebben aangemeld en vervolgens niet komen opdagen. Zónder zichzelf af te melden. Dit gebeurt vaak bij evenementen, niet alleen bij ons.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe we systemen en mensen verbinden in dienst­verlening

Artikel

Hoe slaan we een brug tussen de systeemwereld van de overheid en de leefwereld van de gebruiker? We delen bevindingen uit gesprekken met collega's.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Doen is weten! Hoe de over­heid echt gebruiks­gericht kan werken

Artikel

Bij de overheid draait het steeds meer om de gebruiker. Hoe zorgen we ervoor dat overheidsdiensten aansluiten bij wat mensen nodig hebben, rekening houdend met hun situatie en context? Zowel voor burgers en ondernemers als overheidsmedewerkers. Het antwoord ligt in een andere manier van werken: een aanpak waarbij de mensen om wie het gaat centraal staan, waarbij samenwerking en kennisdeling vooropstaan en waarbij een cultuurverandering noodzakelijk is. Lees het interview met Anouschka Scholten.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Inclusief denken en doen bij de over­heid: niet mak­kelijk, maar een morele verant­woorde­lijk­heid

Artikel

De overheid moet beleid maken dat voor alle burgers werkt. Inclusief denken en doen is daarbij essentieel, maar niet eenvoudig. Dit artikel bespreekt 3 hardnekkige uitdagingen, de morele verantwoordelijkheid op verschillende niveaus en 4 onmisbare kwaliteiten om daadwerkelijk inclusief te handelen en systeemverandering teweeg te brengen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Samen met gebruikers de ID-wallet voor de toekomst ont­wik­kelen

Artikel

Hoe ontwikkel je een toegankelijke ID-wallet die werkt voor iedereen? Inzicht in onderzoek, feedback en ethiek binnen het sociaal domein.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Blij met Barneveld!

Artikel

‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?

Duidelijke taal als spel: 11 tips om ‘Zeg dat dan!’ in jouw organisatie te spelen

Artikel

Wil je duidelijke taal in jouw organisatie onder de aandacht brengen en houden? Het spel Zeg dat dan! is hiervoor een perfecte, speelse methode. In dit artikel vind je praktische tips hoe je dit spel kunt gebruiken en organiseren om duidelijke taal in jouw organisatie te stimuleren. Doe er je voordeel mee!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

U vraagt niet, wij maken toch

Artikel

Columnist Jasper van Kuijk is weg bij de Volkskrant. 10 jaar lang schreef hij fantastische stukken. Maar zijn laatste stuk over dat we nooit moeten stoppen met maken... dat slaat de plank echt mis. Als overheid moeten we weldegelijk stoppen met maken.

Nieuwe technologie gebruiken voor begrijpelijke teksten (Direct Duidelijk Tour)

Video

Heb je het webinar ‘Nieuwe technologie gebruiken voor begrijpelijke teksten’ gemist? Of was je erbij, maar wil je graag bepaalde stukken terugkijken? Bekijk hier de opname, lees de samenvatting en vind handige linkjes.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Onderzoeken, testen en meten

Leren van je inwoners: ‘Je moet niet zomaar met een klant­reis beginnen’

Artikel

Een Training Klantreizen volgen, zoals Jolanda van Wijk dat deed, is leerzaam. Maar om écht je dienstverlening aan te pakken is er meer nodig, vindt de adviseur dienstverlening bij de gemeente Wageningen. Lees haar verhaal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe Stad Gent medewerkers helpt om generatieve AI te omarmen

Artikel

Hoe zorg je dat medewerkers kunnen meepraten, meedenken én meewerken met de inzet van generatieve AI? Bij Stad Gent zijn ze hiermee al ruim 1 jaar bezig. Liesbet Vandewalle, medewerker human resources (HR) bij Stad Gent, vertelt over de aanpak, de lessen en de uitdagingen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Wees eens wat nieuwsgieriger!’

Artikel

Nieuwsgierigheid is essentieel voor betere dienstverlening en diepere menselijke verbindingen. Hostmanship draait om aandacht, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Digitalisering mag persoonlijk contact niet vervangen. Overheden en organisaties moeten efficiëntie balanceren met menselijkheid. Hostmanship begint met luisteren, erkenning en respectvolle samenwerking. Kleine gebaren, zoals oprechte interesse, maken een groot verschil.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Onze dienst­verlening is geen dienst­verlening

Artikel

Overheidsdienstverlening is eigenlijk heel eigenaardig. We vinden dat mensen ergens recht op hebben, we weten wanneer mensen daar recht op hebben en we weten wie die mensen zijn. Maar we richten daar wel een heel onhandig proces voor in. Victor vertelt over de noodzaak van proactieve dienstverlening en schetst een wel heel gek verhaal.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wanneer een kappersbezoek niet vanzelf­sprekend is

Artikel

Proactieve dienstverlening is een heus modewoord aan het worden in overheidsland. Maar de gemeente Dordrecht voegt daad bij het modewoord. Dat doet ze met de Dordtpas. Projectleider Elizabeth de Haan vertelt over de Dordtpas en wat die proactief maakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Wacht niet tot je doelgroep jou opzoekt, maar ga zelf het gesprek met mensen aan’

Artikel

Wil je weten of je communicatie werkt? Ga dan testen. Dat klinkt simpel... en dat kan het ook zijn. Je moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Als je dat doet, krijg je er namelijk een hoop inzichten én motivatie voor terug. Want testen werkt aanstekelijk. Gwendolyn van den Berg, deelnemer aan Testlab on Tour, weet daar alles van.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten